کد خبر: 83018
A

شناسایی روش جدیدی برای کاهش شدت علائم کرونا

مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد سرکوب موقت سیستم ایمنی بدن در مراحل اولیه ابتلا به کووید-۱۹ (ویروس کرونا) می‌تواند شدت علائم بیماری را کاهش دهد و با سرعت و اثربخشی بیشتری ویروس را نابود کند

شناسایی روش جدیدی برای کاهش شدت علائم  کرونا

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بر اساس مطالعه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، تداخل دو واکنش اصلی دفاعی بدن باعث می‌شود که سیستم ایمنی در برخی بیماران مبتلا به کووید-۱۹، واکنش‌های شدیدی از خود نشان دهد.

اولین خط دفاعی، واکنش ایمنی ذاتی (innate immune response) یا ایمنی طبیعی است که نخستین سطح محافظتی بدن محسوب می‌شود و به محض بروز عفونت وارد عمل می‌شود. خط دوم دفاعی، واکنش ایمنی تطبیقی (the adaptive immune response) است که چند روز پس از بروز عفونت، در صورتی که عامل ویروسی باقی مانده باشد، وارد عمل می‌شود.

محققان با استفاده از یک مدل سازی ریاضی به نام "target cell-limited model" تعامل این دو واکنش را در مواجهه با کووید ۱۹ بررسی و نتیجه را با آنفلوآنزا مقایسه کردند.

نتایج نشان می‌دهد آنفلوانزا عفونتی است که خیلی سریع حرکت می‌کند و سلول‌های خاصی در دستگاه تنفسی فوقانی را هدف قرار می‌دهد. این ویروس در مدت دو تا سه روز، تمام سلول‌های هدف را از بین می‌برد و بیکار می‌شود. در این حالت واکنش ایمنی ذاتی وارد عمل می‌شود و همه ویروس‌ها را پاکسازی می‌کند.

حمله ویروس جدید کرونا به چه شکلی است؟

بر اساس این مدل ریاضی، ویروس جدید کرونا سلول‌های سطحی سراسر سیستم تنفسی و به ویژه ریه را مورد حمله قرار می‌دهد و دوره نهفتگی آن حدود ۶ روز است. بنابراین بیماری پیشرفت کندی دارد. در این حالت علاوه بر واکنش ایمنی ذاتی، واکنش تطبیقی نیز وارد عمل می‌شود و تداخل این دو واکنش، منجر به اختلال عملکرد سیستم ایمنی در مواجهه با ویروس می‌شود.

این حالت به بروز واکنش‌های شدیدی از جمله طوفان سیتوکین منجر می‌شود که نتیجه آن از بین بردن سلول‌های سالم و آسیب به بافت است.

طوفان سیتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیر طبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علائمی مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد. در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ این عارضه می‌تواند به تورم بافت ریه منجر شود.

تداخل این دو واکنش پاسخی برای این پرسش است که چرا برخی مبتلایان، دو موج از بیماری را تجربه می‌کنند.

راه درمان چیست؟

محققان احتمال می‌دهند یک رژیم کوتاه‌مدت از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در مراحل ابتدایی بیماری، می‌تواند مانع از بروز علائم شدید شود. در واقع این روش پاسخ ایمنی تطبیقی را به تاخیر می‌اندازد و از مداخله آن با پاسخ ایمنی ذاتی جلوگیری می‌کند. این روش گزینه‌ای برای نابودی سریع و موثر ویروس است.

این مطالعه نیازمند آزمایش‌های بالینی بیشتر از جمله‌ روی مدل‌های حیوانی است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد که به تدریج در سراسر جهان گسترش یافت. 

نتایج این مطالعه در نشریه آنلاین Medical Virology منتشر شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر