کد خبر: 8306
A

بهترین حالت خوابیدن چگونه است؟

یک جراح و فوق تخصص ستون فقرات گفت: شکل خوابیدن اشتباه بسیاری از ما موجب فشار زیادی به ستون فقرات و گردن و گاه پاره شدن دیسک بین مهره ای می شود.

بهترین حالت خوابیدن چگونه است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر سیروس ملک پور افزود:طبق آخرین تحقیقات علمی، پوزیشن «فاولر» یا «قایقی» بهترین حالت خوابیدن است که در آن میزان فشار به مهره های ستون فقرات به صفر می رسد. در حالت فاولر یا قایقی، بدن باید به شکل یک قایق درآید. به این صورت که زانوها خم می شود و بالاتنه با زاویه ٤٥ تا ٦٠ درجه بالا می آید. در این حالت خوابیدن، هیچ فشاری روی مهره های دیسک کمر وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در پوزیشن قایقی، تمام بالاتنه با هم به سمت جلو خم شود. اگر فقط گردن به سمت جلو بیاید، فشار زیادی روی مهره های گردن حس خواهد شد.

وی هشدار داد: در صورتی که گردن بیش از حد به سمت جلو خم شود، فشاری معادل هفت برابر وزن سر به وجود می آید که این فشار به مهره های گردن بسیار آسیب می رساند. بنابراین چه در حالت خوابیده و چه ایستاده، سر باید به افق نگاه کند.

ملک پور در خصوص دیگر حالت های خوابیدن یادآور شد: وزنی که در حالت «خوابیده به پشت» به مهره های دیسک وارد می شود، ۲۵ کیلوگرم، در حالت «خوابیده به پهلو» ۷۵ کیلوگرم، «خوابیده به شکم» ۱۸۰ کیلوگرم، «ایستاده» ۱۰۰ کیلوگرم، «نشسته» ۱۴۰ کیلوگرم و در حالت «خمیده» ۲۷۰ کیلوگرم است.

 این فوق تخصص جراحی ستون فقرات اظهار داشت: بدترین حالت خوابیدن، حالت «خوابیده به شکم» است که در این حالت وزن زیادی به مهره های دیسک ستون فقرات تحمیل شده و باعث پاره شدن فضای دیسک بین مهره ای خواهد شد. البته این نوع خوابیدن علاوه بر فشار به ستون فقرات، به قلب نیز فشار وارد می کند و در فعالیت های معده و روده ها نیز اختلال ایجاد می کند.

وی توصیه کرد: طبق تحقیقات سوئدی ها، بهترین روش تسکین ستون فقرات، آب درمانی به مدت سه روز در هفته و به طور مداوم است. به این صورت که فرد به سمت جلو جلو و عقب عقب در آب قدم بزند. البته تعلیم و تمرین درست خوابیدن در دستور کار هر فردی باید قرار بگیرد.

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر