کد خبر: 83357
A

هلال احمر خوزستان: اگر مردم کرونا را جدی نگیرند با بحران بزرگی مواجه خواهیم شد/ برخی از نیروهای کادر درمانی شش ماه است که به منزل نرفته‌اند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان، گفت: کادر درمان خسته اند و اگر مردم مقررات بهداشتی را رعایت نکنند با بحران‌بزرگی مواجه خواهیم شد، برای مصون شدن از این ویروس باید ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم واکسینه و یا مبتلا شوند در حالیکه در حال حاضر نیم درصد مردم مبتلا شده اند.

هلال احمر خوزستان: اگر مردم کرونا را جدی نگیرند با بحران بزرگی مواجه خواهیم شد/  برخی از نیروهای کادر درمانی شش ماه است که به منزل نرفته‌اند

به گزارش دیده بان ایران؛ علی خدادادی امروز شنبه 20 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته هلال احمر برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر ایران یکی از توانمندترین جمعیت‌های هلال احمر دنیا، از نظر داوطلب، لجستیک و سازمانی است.

وی با اشاره به رویکردهای فرهنگی نظام اسلامی و نگاه ویژه به فعالیت‌های بشردوستانه جمعیت هلال احمر، افزود: جمعیت هلال احمر در جنگ هشت ساله دفاع مقدس، نقش پویا و فعالی داشت و در امدادرسانی و ارتباط اسراء با خانواده‌ها نقش مهمی ایفاء کرد. همچنین جمعیت هلال احمر در تامین نیازهای دارویی رزمندگان و پیگیری حل مشکلات‌شان نقش فعالی داشت و امدادگران زیادی در آن مقطع زمانی شهید شدند.

خدادادی بیان کرد: در حال حاضر جمعیت هلال احمر به یک سرمایه ملی و اجتماعی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی تبدیل شده و در حوزه‌های بین‌المللی نیز نقش فعال و پویایی را در بحران‌های جهانی ایفاء کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به دو حرکت فرهنگی حج و اربعین حسینی، تصریح کرد: جمعیت هلال احمر توانسته با ظرفیت‌سازی و حضور فعال در خدمات امدادی و پزشکی نقش مهمی ایفاء کند و به مجموعه بی‌بدیلی تبدیل شده که مجموعه‌های دیگر نمی‌توانند این خلاء را پر کنند و عدم حضور آن اجتناب‌ناپذیر است.

وی با توجه به اهداف، اصول و معیارهای جمعیت هلال احمر، گفت: مترقی‌ترین اساسنامه بین مجموعه‌های دولتی، اساسنامه جمعیت هلال احمر است؛ هیچ اساسنامه‌ای مانند اساسنامه جمعیت هلال احمر به حفظ کرامت انسان، تسکین آلام، ترویج نوع‌دوستی و حمایت از سلامت انسان‌ها که اصول جمعیت هلال احمر هستند، تاکید نکرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان عنوان کرد: مهم‌ترین فاکتور جمعیت هلال احمر، سرمایه اجتماعی است. تمام ابزار و توان‌ ما به نیروهای داوطلب و سرمایه اجتماعی باز می‌گردد که باید از آن صیانت کنیم.

خدادادی ادامه داد: سرمایه اجتماعی منجر به افزایش تاب‌آوری شده و می‌تواند در حوزه‌های مختلف به کار گرفته شود و به ما به ما کمک کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به دلیل معطوف شدن نگاه جمعیت هلال احمر به تاب‌آوری، گفت: به دلیل تنگناهای مالی و اعتباری که با آن روبرو هستیم، باید به تاب‌آوری روی آوریم. همچنین یکی از سرمایه‌های اجتماعی ما، رسانه است. که با اطلاع‌رسانی سریع می‌تواند به افزایش فعالیت، کمک‌رسانی و اطلاع‌رسانی در بحران‌ها کمک کند. اگر رسانه‌ها به وظایف خود عمل نکنند، انتشار اخبار کذب افزایش می‌یابد و تشویش اذهان عموی ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر در زمان بحران بتوانیم جذب داشته باشیم می توانیم نیروها را پای کار بیاوریم تا موجب افزایش رضایتمندی مردم شود؛ همچنین با پاسخ‌دهی به موقع و حضور سریع و مؤثر در حوادث باعث اطمینان خاطر مردم شویم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان بیان کرد: در زمان سیل برای سرعت عمل بیشتر تصمیم گرفتیم خانه‌های هلال در روستا را تقویت کنیم؛ بنابراین برای کاهش خطرپذیری و حضور به موقع در عرصه، تشکیل خانه‌های هلال روستایی است که می‌تواند زمیه‌ساز کاهش خطرپذیری و ارائه خدمات شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر آسیب‌های زیادی جوانان ما را تهدید می‌کند که برخی از آن‌ها دشمن‌ساز هستند و برخی از داخل در حال شکل‌گیری هستند. اعتیاد، طلاق و بیکاری برخی از این آسیب‌های اجتماعی هستند. همچنین اگر فضای مجازی درست مدیریت نشود، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

خدادادی افزود: بخشی از فعالیت های جمعیت هلال احمر در حوزه جوانان در خصوص آسیب‌های اجتماعی است که در این راستا در برنامه 2020 صلیب سرخ سازمان جهانی در ای زمینه تاکید شده است و ما نیز با همکاری سایر نهادها در این زمینه اقدام کرده‌ایم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به اینکه افراد جامعه باید در حوزه امداد و نجات توانمند باشند، تاکید کرد: اگر میزان آمادگی و خطرپذیری بررسی شود، متوجه می‌شویم که میزان آمادگی جامعه ما 15 تا 25 درصد است که باید به 50 درصد برسد؛ همچنین ضریب خطرپذیری جامعه ما 8 از 10 است که باید 2 از 10 باشد.

وی ادامه داد: در این راستا طرح دادرس، دانش‌آموز آماده در روزهای سخت و طرح خادم، خانواده آماده در مخاطرات در برنامه هلال وجود دارد. این طرح‌ها باعث افزایش آمادگی می‌شود. اگر جامعه آمادگی لازم را داشته باشد، در صورت وقوع حادثه‌ا ی برای فردی در روستاهای دور افتاده امکان کمک به او وجود دارد.

خدادادی عنوان کرد: نگاه نظام اسلامی، امام‌خمینی(ره) و رهبر انقلاب معطوف به محرومیت‌زدایی و توجه به قشر مستضعف است، اما با وجود این خوزستان دومین استان حاشیه‌نشین کشور محسوب می‌شود، نیازمند توجه ویژه‌ای است. جمعیت هلال احمر با برنامه‌های توانمندزایی و محرومیت‌زدایی و ایجاد مرکز حرکت‌های جهانی برنامه‌هایی اجر اکرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه همکاری‌های فرابخشی می‌تواند نقش هم‌افزایی در ارائه خدمات داشته باشد، خاطرنشان کرد: اگر هماهنگی وجود نداشته باشد، انرژی ما هدر می‌رود؛ همچنین علاوه بر تقویت زیرساخت‌ها و تامین نیروی انسانی، جمعیت هلال احمر خوزستان به 18 پایگاه امداد و نجات، مجهیز به لجستیک و آموزش دوره‌های جت‌اسکی و تجهیز ناوگان موتوری اقدام کرده‌است؛ همچنین مجوز ایجاد 18 پایگاه اخذ شده که پنج پایگاه در سال گذشته تکمیل و راه‌اندازی شدند و پنج پایگاه در حال ساخت دیگر در محورهای دهلاویه، مسجدسلیمان، لالی، امیدیه، باوی، شوش، اندیمشک راه‌اندازی خواهند شد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات پزشکی از دیگر فعالیت‌های جمعیت هلال احمر است، گفت: داروخانه جمعیت هلال احمر آخرین ایستگاه دردمندان است و سعی کرده‌ایم در زمینه تامین دارو و پرداخت هزینه‌هایی به بیماران صعب‌العلاج کمک کنیم؛ همچنین مرکز توانبخشی جمعیت هلال احمر خوزستان یکی از بی‌نظیرترین مراکز در کشور است و بسیاری از مراجعه‌کنندگان با حداقل هزینه خدمات را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: در بحث کرونا، رویکرد اجتماع‌محور داریم و از طرفی نگاه‌مان به بیماران صعب‌العلاج، خانواده‌های محروم است که از ابتدای سال بیش از 10 هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند توزیع شده است.

وی افزود: همچنین در هفته جاری 21 بسته بهداشتی بین بیماران صعب‌العلاج (ماسک، مواد ضدعفونی کننده و بسته‌های معیشتی) توزیع می‌شود؛ همچنین در پایان ماه رمضان، بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های نیازمند توزیع خواهد شد.

خدادادی با اشاره به تأثیر ایجاد کارگاه‌های تولید ماسک و دستکش در آسودگی خاطر مردم، بیان کرد: در کنار این اقدامات، با توجه به اینکه یکی از نیازهای جامعه تامین وسایل حفاظت فیزیکی است، که یکی از فاکتورهای مهم مقابله با کرونا محسوب می‌شوند به همین منظور 22 کارگاه تولید ماسک و دستکش در سطح خوزستان فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان عنوان کرد: در زمان وقوع بحران باید زیرساخت‌ها تقویت شوند جوانان ما باید چگونگی مقابله و آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی بیان کرد: بیمارستان طالقانی نیز به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی اهواز تجهیز شده است و در حال حاضر بیماران کرونایی در این بیمارستان بستری می‌شوند؛ همچنین هفته آینده آزمایشگاه تشخیص کرونا با کمک داوطلبان جمعیت هلال احمر راه‌اندازی خواهد شد تا در زمینه بیماریابی کمک کند.

خدادادی تصریح کرد: یکی از مشکلات جامعه، تشخیص ویروس است که در این راستا باید بیماریابی‌مان افزایش یابد تا ایزولاسیون آن‌ها و اطرافیانشان انجام شود که با این کار از فشاری که بر حوزه درمان وارد می‌شود، کاسته خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: در حال حاضر به دلیل محدودیت ظرفیت و فشاری که به کادر درمان وارد می‌شود، به مرحله شکستگی مانند سیل‌بندها رسیده ایم باید مراقبت کنیم تا سیستم بهداشت و درمانی به مرحله انهدام نرسند.

وی عنوان کرد: طولانی شدن کرونا، خستگی، کمبود نیرو و ظرفیت، کادر درمانی ما را آسیب‌پذیر کرده است که اگر ادامه پیدا کند، موجب بحرانی‌تر و آسیب‌پذیرتر شدن سرمایه‌های ما می‌شود.

خدادادی بیان کرد: سالانه 120 هزار بیمار سرطان در کشور و شش هزار مورد جدید سرطانی در خوزستان داریم؛ همچنین بیماران مبتلا به فشار خون، دیابت، سالمند و با نقص ایمنی، گروه‌های پرخطری هستند که اکنون کرونا می‌تواند زمینه‌ساز حذف این سرمایه‌های اجتماعی باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: برای حفظ افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از خطر ابتلا به کرونا و کاهش نگرانی آن‌ها از خطر مراجعه به مراکز درمانی، کلینیک ویژه هلال احمر مجددا برای این گروه فعال خواهد شد تا به این مرکز مراجعه کنند و روند بیماری آن‌ها پیگیری شود.

وی عنوان کرد: اگر غافل شویم شاید مرگ و میر بیماران زمینه‌ای مبتلا به کرونا افزایش یابد. مرگ بیماری‌های زمینه‌ای به دلیل عدم پیگیری و دریافت دارو در حال افزایش است؛ همچنین زنان باردار که زایمان پرخطر یا سزارین و یا تهدید به سقط دارند، از گروه‌های پرخطر هستند که اگر از این گروه‌ها غافل شویم، مشکلات جدی رخ خواهد داد.

خدادادی گفت: در حال حاضر سیستم بهداشت و درمانی در چند زمینه از جمله واکسیناسیون، توجه به بیماران زمینه‌ای، التور و موارد دیگر توجه کنند که اگر اتفاقی رخ دهد، این نیروهای خسته و درگیر نمی‌توانند در این زمینه اقدام کنند؛ بنابراین مردم باید در این زمینه به ما کمک کنند، در غیر اینصورت مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: برخی از نیروهای کادر درمانی شاید شش ماه به منزل نرفته‌اند، ولی در این شرایط درد خود را فراموش کرده‌اند و به بیماران رسیدگی می کنند، اما نمی‌دانم چرا مردم رعایت نمی‌کنند تا بر این مشکل فائق شویم.

خدادادی بیان کرد: شاید پیش روی ما مخاطرات جدی وجود داشته باشد و اگر مردم پای کار نیایند، قطعا با بحران عظیمی روبرو خواهیم شد. در بحران‌ها باید بدترین حالت را تصور کنیم در غیر اینصورت نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: باید همه پای کار بیایند تا مردم را مجاب کنیم به مسئولیت اجتماعی خود فائق شوند و مسئولانه برخورد کنند.

وی تصریح کرد: جمعیت هلال احمر بنا دارد از ظرفیت‌های خود در حوزه آموزش امداد و نجات در راستای برنامه بهداشتی بیماریابی و کمک به قطع زنجیره ویروس اجرا کنیم.

خدادادی بیان کرد: رعایت فاصله فیزیکی زمانی است که در یک مکان باز باشد، اما زمانی که در یک سالن حضور اجتماعی داشته باشیم، دیگر رعایت فاصله فیزیکی از دست او خارج است و اگر فرد آلوده ای در محیط بسته حضور داشته باشد، کل محیط آلوده می‌شود و زمینه انتقال ویروس ایجاد می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تاکید کرد: در آینده به دلیل همراه شدن این ویروس با آنفلوآنزا و بیماری‌های دیگر، تبعات و تاثیرات سوء این ویروس بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص تولید واکسن کروناویروس، گفت: تولید واکسن حداقل 12 ماه طول می‌کشد و در حال حاضر بیش از 175 واکسن در حال گذراندن کارآزمایی بالینی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان عنوان کرد: بیماری‌های ویروسی دارو ندارند و داروهایی که تجویز می‌شود، تنها باعث خفیف شدن بیماری می‌شوند.

خدادادی بیان کرد: برای مصون شدن از این ویروس باید 60 تا 70 درصد جمعیت واکسینه شوند یا 60 تا 70 درصد جمعیت مبتلا به ویروس شوند تا ایمنی جمعی رخ دهد. در حال حاضر در سطح کشور 0.5 درصد جمعیت به کروناویروس مبتلا شده‌اند./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر