کد خبر: 83753
A

مینو محرز: احتمال ابتلای ویروس کرونا در مبتلایان به ایدز کمتر از افراد عادی است

مینو محرز: انتقال کرونا از طریق رابطه زناشویی امکانپذیر استعضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری اینکه ویروس کرونا در همه بدن فرد مبتلا رسوخ می‌کند، گفت: به همین دلیل امکان انتقال آن از طریق رابطه زناشویی وجود دارد.

مینو محرز: احتمال ابتلای ویروس کرونا در مبتلایان به ایدز کمتر از افراد عادی است

به گزارش دیده بان ایران؛ شیوع ویروس کرونا و راه های انتقال آن، بیشترین دغدغه فکری مردم شده و همواره تلاش می کنند تا با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش و بسیاری موارد دیگر این خطر را از خود دور سازند.

اما انتشار خبری از سوی محققان چینی مبنی بر وجود ویروس کرونا در اندام تناسلی افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹، به نگرانی ها در زندگی زناشویی افزوده شده است.

براساس این تحقیق که تارنمای «مدیکال اکسپرس» آن را منتشر کرده، محققان این ویروس را در اسپرم ۶ نفر از ۳۸ مردی که به کووید ۱۹ مبتلا بودند مشاهده کرده‌اند که حال چهار نفر از آنها وخیم و دو نفر دیگر در حال بهبودی بود.

موضوعی که انجمن پزشکی دارو و درمان باروری آمریکا نسبت به آن واکنش نشان داده و عنوان کرده که با توجه به انجام تحقیقات درباره امکان انتقال ویروس کرونا از راه رابطه جنسی هنوز دقیقا مشخص نیست که میزان ماندگاری این ویروس در اسپرم افراد مبتلا تا چه زمانی‌ است اما عاقلانه است که برای رعایت ایمنی، از تماس زناشویی با مردان یا زنان دارای علائم، تا ۱۴ روز و عدم مشاهده علائم خودداری شود.

موضوعی که خبرنگار ایرنا را بر آن داشت تا در جهت رفع نگرانی خانواده های ایرانی از این موضوع و موضوع های مرتبط و جویا شدن پاسخ پرسش ها با مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گفت وگو بپردازد.

محرز با بیان اینکه شواهد نشان داده که سایر ویروس‌های عفونی از جمله «زیکا» و «ابولا» با رابطه جنسی منتقل می شوند، خاطرنشان کرد: با این مطالعه جدید و یافته های پیشین، می توان گفت امکان انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی امکانپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه رعایت فاصله فیزیکی به عنوان اصلی ترین راه برای مقابله با کرونا در تمامی صحنه های زندگی باید رعایت شود، افزود: وقتی یک بیماری در خون و همه جا وجود دارد، در ترشحات واژینال و اچ ای وی و بقیه موارد هم خواهد بود. بنابراین اگر فردی مبتلا به ویروس کرونا باشد به طور حتم انتقال دهنده ویروس هم خواهد بود.

عضو کمیته مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کسی که مبتلا است نباید در زمان مسری بودن رابطه زناشویی برقرار کند، تصریح کرد: در مورد افرادی که نمی دانند مبتلا به ویروس کرونا هستند یا نه، می توان یادآور شد در صورت ناقل بودن، از طریق نزدیک بودن به هم انتقال می دهد چرا که این ویروس بیشتر در حلق و بینی نهفته است.

کرونا ناباروری نمی آورد

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی دیگر از این گفت وگو، به پرسش های متداول از ابتلا به ویروس کرونا و ترس از ناباروری هم پاسخ داد.

وی ضمن بی ربط خواندن ابتلا به کرونا و احتمال افزایش ناباروری خاطرنشان کرد: تحقیقات و مشاهدات عینی هم ثابت کرده که کرونا از مادر مبتلا به ویروس به جنین هم منتقل نمی شود و گزارشی نداشتیم که ناباروری بیاورد.

محرز تاکید کرد: البته این نیاز به بررسی طولانی مدت دارد و از زمان شیوع این بیماری زمانی نگذشته که احتمال ناباروری مشخص شود. اما قانونا خانواده ها نباید از این موضوع نگران باشند زیرا اگر این احتمال وجود داشت، احتمال ابتلا ویروس کرونا از مادر به جنین هم باید دیده می شد که خوشبختانه تاکنون شاهد این مساله نبودیم.

احتمال ابتلای ویروس کرونا در مبتلایان به ایدز کمتر از افراد عادی است

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره انتقال ویروس کرونا به افراد مبتلا به ایدز هم تصریح کرد: افراد مبتلا به ایدز که تحت درمان هستند، به دلیل اینکه سه نوع داروی ضدویروسی مصرف می کنند از ابتلا به ویروس کرونا مصون هستند.

محرز یادآور شد: ضمن اینکه در درمان اولیه کرونا هم به دلیل اینکه در تحقیقات مشخص شد به نوعی بخشی از ویروس اچ آی وی در ترکیب ویروس کرونا دیده شده از همین نوع داروهای اچ آی وی مثبت تجویز می شد.

وی ادامه داد: در مطالعه ای که در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران هم داشتیم و بیش از ۲۰ هزار مریض مبتلا به کرونا بستری و ۱۸ هزار مراجعه کننده سرپایی داشتیم، تنها سه مورد اچ آی وی مثبت بودند که از آنها دو نفر اصلا از این موضوع خبر نداشتند و یک نفر آگاه به اچ آی وی خود بود که تست کرونای آنان منفی اعلام شد.

محرز توضیح داد: این افراد چون تحت درمان هستند نقص ایمنی بدن ندارند ضمن این که به علت داروهای ویروسی که مصرف می کنند عملا دیده شده که ویروس کرونا نگرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد ناقل هم نیستند زیرا تست کرونای آنان همواره منفی است اما این به معنای رعایت نکردن نکات ایمنی نیست بلکه باید در کنار رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی، مراقبت های سلامتی بیشتری نسبت به خود و دیگران داشته باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر