کد خبر: 8403
A
متخصص بیماری‌های غدد و داخلی عنوان کرد

افراد فعال کمتر دچار دیابت می‌شوند/بیماری شیرین در کمین کودکان چاق

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی با اشاره به اینکه افراد فعال کمتر دچار دیابت می‌شوند،گفت: عدم فعالیت بدنی و اضافه وزن فرد را به سمت ابتلا به دیابت نوع 2 سوق می‌دهد.

افراد فعال کمتر دچار دیابت می‌شوند/بیماری شیرین در کمین کودکان چاق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مهران زمان‌زاده در ارتباط با دیابت نوع 2، اظهار داشت: عوامل خطر زیادی برای ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد که بعضی از این عوامل به سوابق خانوادگی و ژنتیکی بازمی‌گردد ولی همیشه با ما است اما برخی از این عوامل قابل پیشگیری و کنترل است.

وی افزود: اولین عامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 چاقی بوده و طبق آمار مرکز ملی آمار سلامت، 30 درصد از بزرگسالان چاق هستند یعنی همه این افراد به دلیل داشتن وزن زیاد خطر بالا در مقاومت به انسولین دارند.

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی اضافه کرد: چربی‌ها در توانایی بدن برای استفاده از انسولین دخالت می‌کند همچنین تعداد کودکانی که دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده می‌شود نیز رو به افزایش هستند.

زمان‌زاده با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی و بی‌تحرکی به سلامتی آسیب زده و عامل اصلی رشد چاقی و مشکلات مربوط به ‌آن است، گفت:

وی گفت: بسیاری از زنانی که دیابت بارداری دارند در سال‌های بعد به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند همچنین سلول‌های عضلانی نسبت به سلول‌های چربی گیرنده‌های انسولینی بیشتری دارند بنابراین می‌توان با ورزش و تحرک بدنی، مقاومت انسولینی را کاهش داد.

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی، تأکید کرد: فعال بودن نیز میزان قند خون را هم پایین می‌آورد چون به انسولین کمک می‌کند تا عملکرد مؤثرتری داشته باشد.

زمان‌زاده عادات نادرست تغذیه‌ای را یک عامل مهم ایجاد دیابت نوع 2 برشمرد و عنوان کرد: 90 درصد افرادی که دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده اضافه وزن دارند و در واقع تغذیه‌ ناسالم از عوامل اصلی بروز چاقی است. همچنین مصرف چربی زیاد، فیبر ناکافی و کربوهیدرات‌های بسیار ساده می‌تواند منجر به دیابت شود که با تغذیه درست می‌توان دیابت نوع 2 را درمان یا از بروز آن پیشگیری کرد. 

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر