کد خبر: 8482
A

ارتباط یک پروتئین با بروز آسیب مغزی

بر اساس یافته‌های یک تحقیق جدید، میزان بالای یک نوع پروتئین خاص در خون که با بیماری قلبی ارتباط دارد می‌تواند به آسیب مغزی نیز مرتبط باشد.

ارتباط یک پروتئین با بروز آسیب مغزی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، NT-proBNP پروتئین آزادشده در خون در واکنش به فشار دیواره قلبی است. میزان NT-proBNP خون در زمان تشدید نارسایی قلبی افزایش یافته و با بهبود این وضعیت کاهش می یابد.
تحقیق قبلی ارتباط بین بیماری قلبی و بیماری مغزی را نشان داده بود اما نقش NT-proBNP نامشخص بود.
محققان در هلند حدود ۲۴۰۰ بیمار میانسال و مسن مبتلا به بیماری قلبی بدون زوال عقل را بررسی کرده و دریافتند ارتباط مشخصی بین میزان NT-proBNP خون و آسیب مغزی شناسایی شده از طریق MRI وجود دارد. اما این مطالعه هنوز اثبات نکرده است که میزان بالای این پروتئین موجب آسیب مغزی می شود.
دکتر میک ورنوج، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اراسموس هلند، در این باره می گوید: «ما دریافتیم میزان بالای NT-proBNP در سرم خون با حجم کوچک تر مغز، بخصوص حجم کمتر ماده خاکستری مغز و سازماندهی ضعیف تر ماده سفید مغز مرتبط است.»
آسیب به مغز و قلب غالبا قبل از هر گونه علائم یا نشانه ظهور بیماری روی می دهد. نشانگر خونی که بتواند بیماری های قلبی و مغزی را در مرحله اولیه شناسایی کند می تواند منجر به درمان زودتر و احتمالا بهبود بیماری شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر