کد خبر: 85918
A

فوق تخصص بیماری‌های ریه: در فصل پاییز و زمستان، آنفلوآنزا هم به کرونا اضافه می‌شود/ PCR در بهترین شرایط می‌تواند تا ۶۰ درصد مثبت بودن کرونا را نشان بدهد

یک فوق تخصص بیماری‌های ریه معتقد است که هرچند سی تی اسکن ریه حساسیت بیشتری نسبت به تست PCR برای شناسایی کرونا دارد، اما به علت خطر اشعه فقط باید برای بیماران با شرایط حاد یا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، استفاده شود.

فوق تخصص بیماری‌های ریه: در فصل پاییز و زمستان، آنفلوآنزا هم به کرونا اضافه می‌شود/ PCR در بهترین شرایط می‌تواند تا ۶۰ درصد مثبت بودن کرونا را نشان بدهد

به گزارش دیده بان ایران؛ ساسان توانا درباره روش‌های شناسایی ویروس کرونا بیان کرد: حساسیت سی تی اسکن ریه بیشتر از PCR حلق است و PCR در بهترین شرایط می‌تواند تا ۶۰ درصد مثبت بودن کرونا را نشان بدهد، اما بیمار با سی تی اسکن ریه در معرض اشعه قرار می‌گیرد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی ادامه داد: بسیاری از بیماران بارها سی تی اسکن ریه انجام می‌دهند و توجهی به خطر اشعه آن نمی‌کنند. حتی این اقدام می‌تواند در خانم‌های جوان باعث افزایش خطر سرطان سینه شود.

 

وی افزود: سی تی اسکن ریه در مراحل اولیه بیماری می‌تواند در مورد کرونا منفی باشد و در شرایطی حتی مثبت کاذب هم دارد. درخواست برای سی تی اسکن باید در موارد محدودی انجام شود. یعنی نباید این طور باشد که برای همه افراد اسکن ریه درخواست شود و این اقدام باید برای کسانی که ضعف سیستم ایمنی بدن یا بیماری زمینه‌ای داشته یا در شرایط حاد بیماری قرار دارند، انجام شود.

 

توانا درباره شدت بیماری در بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی نسبت به ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: شدت بیماری بیمارانی که در این مدت اخیر داشتیم نسبت به اسفند ماه خیلی تفاوت نداشته، اما حداقل دو بیمار ۷۰ و ۹۰ ساله داشتم که آمبولی ریه داشتند.

 

وی افزود: برخی بیماران دچار لخته شدن خون در عروق کوچک می‌شوند که این موضوع به شکل آمبولی ریه ظاهر می‌شود. البته برخی همکاران می‌گویند که بیمارانی با تظاهرات گوارشی نیز داشته‌اند.

 

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی درباره احتمال باقی ماندن آثار ناشی از بیماری کووید ۱۹ در ریه بهبود یافتگان گفت: اتفاقی که برای برخی بیماران مبتلا به کرونا که دچار شرایط حاد این بیماری می‌شوند می‌افتد این است که اگر بعدها درمان نگهدارنده خوبی دریافت نکنند، ممکن است ریه‌های آنها به سمت سفت شدن برود، ولی در اکثر موارد ریه افراد پس از بهبودی خوب می‌شود.

 

وی ادامه داد: عده‌ای دچار تحریک پذیری راه‌های هوایی می‌شوند. یعنی اکنون بیماری کووید ۱۹ آنها رفع شده، اما سرفه‌های خشک تحریکی دارند. برخی افراد از اسپری‌های الکی یا مواد شوینده زیادی استفاده می‌کنند و ممکن است این موضوع باعث تحریک ریه آنها شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت پیش رو در مورد کرونا در کشور اظهار کرد: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ زیاد بود، اما در اردیبهشت و اوایل خرداد ماه تعداد بیماران کم شد. این موضوع باعث شد که مردم مسائل بهداشتی را کمتر رعایت کنند و حساسیت‌ها نسبت به کرونا کمتر شود و اکنون شاهد افزایش بیماران هستیم. اگر این وضعیت ادامه یابد، در پاییز و زمستان می‌تواند معضل بزرگ و تازه‌ای ایجاد کند.

 

توانا گفت: این در شرایطی است که در فصل پاییز و زمستان، آنفلوآنزا هم به کرونا اضافه می‌شود و علایم این دو بیماری ممکن است شبیه هم باشد. از طرفی بحث جداسازی دو هفته‌ای نیز ممکن است نیاز باشد.

 

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر