کد خبر: 87234
A

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم:شهروندان قمی نسبت به شیوع وبا حساسیت داشته باشند

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت:درصد بالایی از بیماری وبا در قم از میان اتباعی که به‌صورت غیرمجاز وارد کشور شده‌اند و یا زائر هستند،‌ شناسایی شده است

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم:شهروندان قمی نسبت به شیوع وبا حساسیت داشته باشند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمد نیک‌پور روز چهارشنبه درگفت‌وگو با ایرنا افزود: بیماری التور توسط باکتری ایجاد می‌شود و جزو بیماری‌هایی است که اگر به‌موقع شناسایی نشود، ممکن است باعث همه‌گیری شود.

وی با بیان این‌که التور جزو بیماری‌هایی است که دارای نظام مراقبت است، اضافه کرد: مرکز بهداشت تمهیدات لازم را برای مقابله با بیماری مسری و خطرناک وبا پیش‌بینی کردهو از طریق فضای مجازی، رسانه‌ها و پخش بروشور در مراکز عمومی اقدام به آگاهی سازی شهروندان نموده‌است.

وی با بیان این‌که پنج‌تا ۱۰ درصد افراد مبتلا به وبا علایم شدید دارند، گفت: تعداد زیادی از مبتلایان یا علایم ندارند و یا علایم معمولی مثل اسهال خفیف دارند که به‌عنوان افراد انتقال‌دهنده التور محسوب می‌شوند.

نیک‌پور با اشاره به این‌که اسهال مهم‌ترین علامت بیماری وباست، افزود: اگر افراد مبتلا به وبا به‌موقع به مراکز بهداشتی مراجعه کنند،‌ این بیماری به‌راحتی درمان‌پذیر است، ولی درصورتی‌که دیر اقدام کنند، زمان مفید درمان بیمار از دست می‌رود.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری وبا باید مواردی از جمله دفع فاضلاب بهداشتی، رعایت دقیق اصول بهداشتی، ضدعفونی کردن محیط کار، میوه، سبزی، استفاده از آب آشامیدنی و یخ بهداشتی، گندزدایی سطوح به‌ویژه سرویس‌های بهداشتی رعایت شود.

وی با بیان این‌که آب، غذا و یخ آلوده عامل مهم ابتلا به التور است، ادامه داد: شهروندان باید مواد غذایی را از مکان‌های معتبر و بهداشتی تهیه کنند.

نیک‌پور با اشاره به افزایش آب‌های سطحی در سال‌جاری، گفت: اگر این آب‌های سطحی از مناطق آلوده عبور کند، احتمال آلودگی افرادی که از این آب‌ها استفاده می‌کنند،‌ افزایش می‌یابد.

به گفته وی، فاضلاب‌های سطحی و فاضلاب‌هایی که به‌عنوان کود استفاده می‌شود و آب شرب روستاهایی که خارج از شبکه آب‌رسانی بهداشتی و آبفای روستایی قرار دارند، از جمله منابع تهدید به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: مراودات مختلف استان قم با کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان و عراق که نظام مراقبتی متفاوت از نظام مراقبت ایران دارند و از سوی دیگر مناطقی آلوده به باکتری هستند، باعث می‌شود مهاجرانی که از این کشورها به قم می‌آیند، ‌تهدیدی برای سلامتی محسوب شوند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: درصد بالایی از بیماری از میان اتباعی که به‌صورت غیرمجاز وارد کشور شده‌اند و یا زائر هستند،‌ شناسایی می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر