کد خبر: 87511
A

برای تقویت ریه در این روزهای کرونایی، چه خوراکی‌هایی بخوریم؟

سالم نگه داشتن ریه‌ها یکی از مهمترین مواردی است که به خصوص در شهر‌های شلوغ و پر آلودگی حائز اهمیت است این موضوع به ویژه در دوران شیوع کرونا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

برای تقویت ریه در این روزهای کرونایی، چه خوراکی‌هایی بخوریم؟

به گزارش دیده بان ایران؛ تحقیقات نشان داده است که اصلاحات در شیوه زندگی، از جمله پیروی از رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی، می‌تواند به محافظت از ریه‌های شما و حتی کاهش آسیب‌های ریه و علائم بیماری کمک کند. در ادامه به معرفی خوراکی‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند به سلامت ریه کمک کنند.

چغندر

چغندر

چغندرقند و سبزی چغندر سرشار از نیترات هستند که نشان داده شده به نفع عملکرد ریه‌ها هستند. نیترات به آرامش عروق خونی، کاهش فشار خون و بهینه سازی اکسیژن کمک می‌کند. مکمل‌های چغندر برای بهبود عملکرد بدنی و عملکرد ریه در مبتلایان به بیماری ریه از جمله COPD و فشار خون ریوی موثرند. چغندر دارای منیزیم، پتاسیم، ویتامین C. و آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئید هستند، همه این‌ها برای سلامت ریه‌ها ضروری هستند.

فلفل

فلفل در میان غنی‌ترین منابع ویتامین C.، یک ماده مغذی محلول در آب است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند در بدن شما عمل می‌کند. ویتامین C. به ویژه برای افرادی که سیگار می‌کشند بسیار مهم است. در حقیقت، به دلیل اثرات مخرب دود سیگار، توصیه می‌شود افرادی که سیگار می‌کشند، روزانه ۳۵ میلی گرم ویتامین C. مصرف کنند. مصرف فلفل قرمز می‌تواند به تامین ویتامین C. کمک کند.

سیب

سیب

تحقیقات نشان داده است که خوردن مرتب سیب ممکن است به تقویت عملکرد ریه کمک کند. مصرف پنج یا شش سیب در هفته با عملکرد بهتر ریه و کاهش خطر ابتلا به COPD همراه است. مصرف سیب همچنین با کاهش خطر آسم و سرطان ریه در ارتباط است. این ممکن است به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان‌ها در سیب از جمله فلاونوئید‌ها و ویتامین C. باشد.

کدو تنبل

کدو تنبل حاوی انواع ترکیبات گیاهی مناسب برای سلامتی ریه است. کدو تنبل به ویژه در کاروتنوئید‌ها از جمله بتاکاروتن، لوتئین و زاکزانتین دیده می‌شود. همگی این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمندی هستند. مطالعات نشان می‌دهد که داشتن کاروتنوئید‌ها در سطح خون با عملکرد بهتر ریه در هر دو جمعیت مسن و جوان همراه است.

زردچوبه

زردچوبه به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی، اغلب در ارتقاء سلامت عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کورکومین، ماده اصلی فعال در زردچوبه، ممکن است به ویژه برای حمایت از عملکرد ریه مفید باشد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی و فرآورده‌های گوجه فرنگی از جمله منابع غنی رژیم غذایی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان کاروتنوئید است که با بهبود سلامت ریه در ارتباط است. مصرف محصولات گوجه فرنگی باعث کاهش التهاب راه‌های هوایی در مبتلایان به آسم و بهبود عملکرد ریه می‌شود.

زغال اخته

زغال اخته و مصرف آن‌ها با تعدادی از مزایای سلامتی، از جمله محافظت و حفظ عملکرد ریه همراه بوده است. زغال اخته منبع غنی آنتوسیانین‌ها از جمله مالویدین، سیانیدین، پونیدین، دلفینیدین و پتونیدین است. آنتوسیانین‌ها رنگدانه‌های قدرتمندی هستند که نشان داده شده است بافت ریه را از آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند.

چای سبز

چای سبز نوعی نوشیدنی است که تأثیرات چشمگیری بر سلامتی دارد. این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و نشان داده شده است که باعث مهار فیبروز یا زخم بافت‌ها می‌شود. فیبروز ریوی نوعی بیماری ریوی نسبتاً رایج است.

کلم قرمز

کلم قرمز یک منبع مقرون به صرفه و غنی از آنتوسیانین‌ها است. این رنگدانه‌های گیاهی به کلم قرمز رنگ می‌دهد. مصرف آنتوسیانین با بهبود عملکرد ریه مرتبط است. علاوه بر این، کلم پر از فیبر است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند عملکرد ریه بهتری نسبت به افرادی که مقادیر کم فیبر مصرف می‌کنند دارند.

روغن زیتون

مصرف روغن زیتون ممکن است به محافظت در برابر شرایط تنفسی مانند آسم کمک کند. روغن زیتون منبع غلیظ آنتی اکسیدان‌های ضد التهابی از جمله پلی فنول‌ها و ویتامین E. است که خطر ابتلا به آسم را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، نشان داده شده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای، که سرشار از روغن زیتون است، به بهبود ریه کمک می‌کند.

قهوه

علاوه بر افزایش سطح انرژی شما، ممکن است یک لیوان قهوه صبحگاهی به محافظت از ریه‌های شما کمک کند. قهوه مملو از کافئین و آنتی اکسیدان‌ها است که ممکن است برای سلامتی ریه مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قهوه ممکن است به بهبود عملکرد ریه و محافظت در برابر بیماری‌های تنفسی کمک کند.

عدس

عدس در بسیاری از مواد مغذی موجود است که به پشتیبانی از عملکرد ریه‌ها کمک می‌کند از جمله این مواد مغذی می‌توان به منیزیم، آهن، مس و پتاسیم اشاره کرد.

 

منبع: انتخاب

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر