کد خبر: 89286
A
رییس انستیتوپاستور ایران:

مطمئن نیستیم که واکسنی برای کرونا وجود داشته باشد/ پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید

رییس انستیتوپاستور ایران درباره واکسن کرونا توضیحاتی را ارایه کرد.

مطمئن نیستیم که واکسنی برای کرونا وجود داشته باشد/ پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا بیگلری در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با اشاره به آزمایشهای pcr کرونا، گفت: انجام این آزمایش ها فقط تا مرحله ای که نمونه اخذ شده ارزش دارد و بعد از آن ممکن است فرد در معرض قرار گرفته باشد. بنابراین انجام این آزمایش ها اندیکاسیون ها و شاخصه هایی دارد که باید به جا به کار برده شود.

وی در ادامه صحبت هایش درباره نقش واکسن در پیشگیری از بیماری ها گفت: همانطور که همه مردم می دانند به راحتی ثابت شده که در یکصد سال گذشته عمده کاهش مرگ و میر در جوامع بشری ناشی از تاثیر واکسن ها بوده و واکسن ها با تحریک سیستم ایمنی عامل موثری در پیشگیری از بیماری ها هستند.

بیگلری درباره واکسن کرونا نیز گفت: با توجه به اینکه کووید ۱۹ بیماری پیچیده ای است و مهم ترین بعد آن ناشناخته بودن آن است و معلومات و دانش دنیا درباره این بیماری بسیار کمتر از ندانسته هاست، بنابراین در مورد ساخت واکسن بر علیه این بیماری هم باید عمیق تر و منطقی تر فکر کنیم. چند سوال هست که باید در ذهن افراد باشد؛ ابتدا اینکه اصلا مطمئن نیستیم که این بیماری حتما واکسن داشته باشد؛ چرا که ابتلای مجدد در بهبودیافتگان این بیماری داریم. بنابراین ممکن است عملا واکسن موثری برای این بیماری نداشته باشیم. مبحث دیگر آن است که اگر واکسن داشته باشیم و تاثیر داشته باشد، مدت زمان تاثیر و ایمنی این واکسن چقدر خواهد بود؟

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امروزه اضطرار جهانی وجود دارد، به همین دلیل شرکت ها و گروهای متعددی مشتمل بر بیش از ۲۰۰ گروه در دنیا مشغول مطالعه ساخت واکسن کرونا هستند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه واکسن ساخته و کار آزمایشگاهی آن تمام می شود، باید از دو منظر مورد توجه قرار گیرد؛ در فاز اول مطالعات انسانی، بر روی تعداد اندکی انسان تست می شود تا بی خطر بودن آن مورد بررسی قرار گیرد. در فاز دوم واکسن بر روی تعداد بیشتری از افراد داوطلب( ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر) تست می شود تا هم بی خطر بودن و هم کارایی مورد مطالعه قرار گیرد. بعد از تایید در این مرحله وارد فاز سه می شود و تعداد داوطلبان به هزاران برابر می رسد و در فاز سه به عنوان مثال ۳۰هزار مورد بررسی می شوند و اگر در این مرحله هم نشان داده شد که بی خطر و موثر است، می تواند وارد اجتماع شود و به صورت وسیع در جوامع انسانی استفاده شود.

بیگلری ادامه داد: به همین خاطر نکته مهم این است که گروه هایی که به تولید واکسن اشتغال دارند در بهترین حالت در یک تا دو سال آینده واکسنی را تامین کنند که بتواند پوشش مورد نیاز افراد را فراهم کند.

وی درباره اقدامات ایران برای تولید واکسن کرونا گفت: در کشور ما نیز پا به پای دنیا تعداد زیادی از گروهای علمی در شرکتهای دانش بنیان و موسسات دولتی مشغول ساخت واکسن هستند و پیش بینی می شود یکی از راه هایی که دنیا پیموده و در ایران هم مشابه آن دارد اقدام می شود، به نتیجه برسد و واکسن ایرانی به نتیجه برسد. در مجموع در ایران یک یا دو شرکت نسبت به سایر شرکتها خوب پیش رفته اند و مطالعات حیوانی در حال انجام است و به محض پایان این مطالعات، می توانند فاز انسانی را بگذرانند که فاز انسانی سه مرحله دارد و به مدت زمان کافی نیاز است.

رییس انستیتو پاستور ایران همچنین گفت: نکته دیگر آن است که حتی اگر تمام شرکتهای واکسن سازی در دنیا هم وارد تولید برای واکسن کرونا شوند، نخواهند توانست حدود هشت میلیارد انسان را در یک یا دو سال آینده پوشش دهند. به همین دلیل نیاز است در داخل کشور هم گروه هایی به این عرصه وارد شوند. اگر کشوهاری دیگر هم توانستند موفق شوند ما هم افراد و تیم هایی داریم که تجربه کافی در انتقال تکنولوژی و مهندسی معکوس دارند و در این زمینه نیز اقدام خواهد شد.

وی افزود: نکته اساسی که نیازمند توجه جدی هموطنان است آن است که مطمئن نیستیم که واکسن برای کرونا وجود داشته باشد و موثر باشد. از طرفی هم مسلم آن است ساخت واکسن طول خواهد کشید. همه ما باید بدانیم که حداقل در دو سال آینده مهم ترین نکته رعایت پروتکلهای بهداشتی، زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است. تجربه نشان داد که کشورهایی که در آنها نظم اجتماعی و فرهنگ حکم می کند و انسانها تعهد اجتماعی را حفظ کنند در امر مبارزه با کوید ۱۹ موفق بودند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر