کد خبر: 89457
A

کرونایی‌ها کدام مواد غذایی را مصرف کنند؟ +اسامی خوراکی ها مفید برای کرونایی ها

اسهال یکی از مهمترین علایم ابتلا به ویروس کرونا است که منجر به از دست دادن مواد معدنی بدن و کم آبی می‌شود از این رو مبتلایان به کرونا باید مواد غذایی خاص را در دوره بیماری تا نقاهت مصرف کنند.

کرونایی‌ها کدام مواد غذایی را مصرف کنند؟ +اسامی خوراکی ها مفید برای کرونایی ها

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اسهال یکی از مهمترین علایم ابتلا به ویروس کرونا است که منجر به از دست دادن مواد معدنی بدن و کم آبی می‌شود از این رو مبتلایان به کرونا باید مواد غذایی خاص را در دوره بیماری تا نقاهت مصرف کنند.

 ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است و بسیاری از  افرادی که به آن مبتلا می شوند یا بدون علامت هستند و یا علایم خفیفی دارند. افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری های زمینه ای دارند بیشتر از دیگران در خطر تجربه  عوارض شدید قرار دارند.

مطالعه ای بر روی ۲۰۶ بیمار مبتلا به شکل خفیف کرونا در آمریکا انجام گرفته، نشان می دهد ۴۸ نفر از این افراد فقط علائم گوارشی و ۶۹ نفر دیگر هر دو علائم گوارشی و تنفسی را داشتند و از مجموع این ۱۱۷ نفر که دارای علائم گوارشی بودند، ۱۹.۴ درصد اسهال را به عنوان اولین علامت بیماری خود تجربه کرده اند.

بر اساس نتایج این تحقیقات برای بسیاری افراد، اسهال به معنی افزایش دفعات دفع و یا شل شدن قوام مدفوع است و در تعاریف پزشکی، دفعات حرکات روده که منجر به دفع می شود به طور متوسط سه بار در روز است و  از بیماری هایی که باعث افزایش حرکات روده (اجابت مزاج) یا بی اختیاری می شود.

مینو کرمی متخصص بیماریهای عفونی روز سه شنبه در این زمینه گفت: اسهال می تواند منجر به کم آبی و از دست دادن مواد معدنی بدن شود و برخی مواد غذایی سریعتر از دستگاه گوارش عبور می کنند و سبب بدتر شدن اسهال می شوند.

وی افزود: مبتلایان به کرونا باید در زمان اسهال از مصرف غذاهای سرخ کرده و یا حاوی چربی بالا و سس ها می توانند علائم اسهال را بدتر کنند، پرهیز کنند و در زمان اسهال روده ها نسبت به لبنیات حساس می شوند، توصیه می شود از مصرف شیر، پنیر، کره و بستنی در طول دوره اسهال خودداری شود.

این پزشک اظهار داشت: قهوه و نوشیدنی های کافئین دار، کاکائو و شکلات سبب از دست رفتن آب بدن می شوند و در شرایط اسهال که مقادیر زیادی آب و الکترولیت همراه با مدفوع شل دفع می شود، مصرف این نوشیدنی ها سبب بدتر شدن شرایط بیمار می شود.

به گفته کرمی، میوه ها و سبزی ها برای حفظ سلامت لازم هستند اما زمان اسهال باید از برخی مواد که ایجاد گاز فراوان در دستگاه گوارش می کنند پرهیز کرد، انواع کلم و گل کلم، بروکلی، حبوبات و غذاهای پرچاشنی تا زمان بهبود نباید مصرف شوند و از مصرف میوه و آب میوه نیز خودداری شود.

 وی تصریح کرد: از غذاهای مانده که ممکن است آلوده و یا لکه دار باشند مانند غذایی که مدت زیادی در خارج از یخچال مانده و یا بطور نامناسبی نگهداری شده و از مصرف غذای رستورانها، فست فودی ها و غذاهای خیابانی نیز باید پرهیز شود.

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: موز بدلیل داشتن املاح مفید بویژه پتاسیم، به تامین الکترولیت های از دست رفته در طول اسهال کمک می کند و حاوی فیبرهای محلول در آب بنام پکتین بوده که سبب جذب مایعات داخل روده ها شده و سبب رشد باکتری های مفید داخل روده بزرگ می شود.

کرمی اظهار داشت: برنج سفید به راحتی در دستگاه گوارش هضم شده و به روده های پرکار در زمان اسهال استراحت می دهد. همچنین برنج سبب قوام دهی به مدفوع شل می شود و در زمان اسهال، مصرف نان سفید بهتر از نان سبوس بوده و آن را برای هضم در دستگاه گوارش بویژه روده بزرگ مناسب تر می سازد.

به گفته وی، مصرف مایعات به ویژه آب در طول روز برای جبران کم آبی بدن در این افراد توصیه می شود و بهتر است مایعات بین وعده های غذایی نوشیده شود و در صورتی که اسهال با رعایت توصیه های غذایی یاد شده  بهتر نشد، حتی بدتر شد و یا بیش از پنج تا هفت روز طول کشید و یا خون در مدفوع مشاهده شد لازم است فرد سریعا به پزشک مراجعه کندتا وضعیت فرد مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و در صورت نیاز درمان ویژه برای فرد لحاظ شود.

کرمی تصریح کرد: افراد مبتلا به کرونا ممکن است علائم گوارشی مانند اسهال را تجربه کنند از این رو باید خود را قرنطینه کنند تا از انتقال ویروس به دیگران ممانعت شده و اگر دچار علائم شدید مانند تنگی نفس شدند بلافاصله تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا  دچار علایم خفیف هستند و می توانند از مشاوره آنلاین کرونا استفاده کرده تا انتشار ویروس را کاهش دهند. پرهیز از رفتن به بیمارستان اقدام مناسبی است زیرا حتی اگر علائم شان خفیف باشد نیز می توانند بیماری را به دیگران و از جمله کادر درمانی منتقل کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر