کد خبر: 89694
A

رئیس انجمن بیهوشی خبر داد: تا به امروز ۱۰ متخصص بیهوشی در ایران شهید شده‌اند

شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد تمام پزشکان و کادر درمان در صف اول مبارزه با کرونا بایستند. متخصصان بیهوشی به دلیل ماهیت فعالیت‌شان در بخش مراقبت‌های ویژه بیش از سایر گروه‌ها در معرض خطرند. نقش متخصصان بیهوشی در درمان کووید-۱۹ در این گفت‌وگو مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس انجمن بیهوشی خبر داد: تا به امروز ۱۰ متخصص بیهوشی در ایران شهید شده‌اند

به گزارش دیده بان ایران؛  اول شهریور روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک نام‌گذاری شده است. شیوع ویروس کرونا باعث شد پزشکان و کادر درمان بیش از هر زمان دیگری به خدمت‌رسانی به مردم بپردازند و جان خود را برای حفظ سلامت جامعه به خطر اندازند. از آنجا که بیشتر بیماران بدحال مبتلا به کووید-۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند، متخصصان بیهوشی که در آی‌سی‌یوها و دیگر قسمت‌های بیمارستان فعالیت دارند بیش از سایر گروه‌ها در معرض خطر مستقیم ابتلا به کرونا هستند.

 

دکتر علیرضا سلیمی، رئیس انجمن بیهوشی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، با تبریک روز پزشک به تمام پزشکان درباره نقش کلی متخصصان بیهوشی در درمان بیماران بدحال اظهار داشت: تخصص بیهوشی در تمام دنیا تخصص ویژه‌ای است که معمولاً در برخورد با بیماران بدحال در قسمت اورژانس، بخش‌های مراقبت‌های ویژه و دیگر قسمت‌های بیمارستان خدمت می‌کنند. اگر بیماری دچار ایست تنفسی-قلبی شود یا به دلیل وقفه تنفسی در شرایط حاد قرار گیرد، معمولاً متخصص بیهوشی بر بالین بیمار حاضر می‌شود. ویژگی خاص این تخصص کنترل راه هوایی، گذاشتن لوله تراشه (ابزاری که در نای بیمار قرار می‌گیرد و واسطه بین بیمار و دستگاه تهویه مصنوعی است) و کنترل وضعیت قلبی-عروقی است که همه و همه باعث می‌شود معمولاً این متخصصان عزیزمان در خط اول برخورد با بیماران بدحال قرار گیرند.

 

به گفته او، متخصصان بیهوشی در درمان بیماری کووید-۱۹ تاثیرگذار عمل کرده‌اند. دکتر سلیمی درباره خطرات کار این متخصصان گفت: اولین توصیه‌هایی که پزشکان به مردم عزیزمان می‌کنند این است که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. این دقیقاً چیزی است که خودشان نمی‌توانند انجام دهند. متخصص بیهوشی برای انجام بسیاری از درمان‌ها باید در فاصله بسیار نزدیک با بیمار یعنی در فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری قرار بگیرد تا بتواند برای او راه هوایی مطمئن برقرار کند و لوله تراشه بگذارد و می‌بایست در فضای بسته مثل آی‌سی‌یو ساعات طولانی را در کنار بیماران باشد و همه این عوامل باعث می‌شود احتمال ابتلای متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه به کووید-۱۹ بالاتر رود.

 

 

دکتر علیرضا سلیمی با ابراز تاسف برای پزشکانی که در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند به تعداد متخصصان بیهوشی که در این راه جان باخته‌اند اشاره کرد: ما متاسفانه ۱۰ همکار عزیزمان را که متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه بودند از دست دادیم و این عزیزان شهید شدند. تعداد بسیار زیادی هم مبتلا شدند و برخی از ایشان مدت‌های طولانی در آی‌سی‌یو بستری بودند.

 

او درباره انتظار پزشکان و کادر درمان از مردم گفت: این بیماری بسیار مسری است و ما انتظار نداریم در کوتاه‌مدت بتوانیم آن را شکست دهیم و پشت سر بگذاریم. این کار زمان می‌برد. کاری که در کوتاه‌مدت می‌توانیم انجام دهیم قطع زنجیره انتقال است و در قطع زنجیره انتقال قطعاً مردم تمام دنیا نقش مهمی دارند. هرچند که می‌دانم سخت است، ولی انتظار ما این است که مردم فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را فراموش نکنند و از حضور در اماکن غیرضروری بپرهیزند.

 

دکتر سلیمی ادامه داد: لازم است مردم این نکات را جدی بگیرند تا زنجیره انتقال بشکند و این امر کمک می‌کند همکاران ما که جانانه ایستاده‌اند نیز کمتر خسته شوند و بیماران کمتری به بیمارستان مراجعه کنند. می‌دانیم که وقتی همکار متخصص بیهوشی بیمار شود می‌تواند بعد از ۲ هفته که تست بیماری منفی شد در مراکز حضور پیدا کند؛ ولی عوارض و آثار این بیماری باقی می‌ماند و مدت‌ها طول می‌کشد تا کارایی متخصص ما به حد مطلوب قبلی برسد. من همکاران گرانقدری را می‌شناسم که شهید شدند و این همکاران کسانی بودند که بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در امر پزشکی داشتند و شاید تا سال‌ها جانشینی برای آنان پیدا نشود.

 

 

او راجع به اقدامات و دستورالعمل‌هایی که انجمن بیهوشی ارائه داده است توضیح داد: ما هم سعی کرده‌ایم برای تمام خدماتی که در دوره همه‌گیری کووید-۱۹ عرضه می‌شود دستورالعمل‌های خاصی تهیه کنیم. اینکه در اتاق عمل به چه شکلی رفتار شود تا پرسنل و پزشکان کمتر بیمار شوند و همین‌طور مریض‌هایی که دچار بیماری کووید-۱۹ هستند درمان شوند. ما تلاش کرده‌ایم هم از منابع خارجی که در ژورنال‌ها چاپ شده و هم تجربه‌های داخلی یک کتابچه کوچک راهنمای متخصصان بیهوشی ارائه دهیم که مجموعه تجربیات متخصصان عزیزمان در تمام کشور بوده است.

 

دکتر سلیمی صحبت‌های خود را چنین به پایان رساند: یکی از سختی‌های همه پزشکان و همچنین متخصصان بیهوشی بار مسئولیتی است که در قبال عزیزان‌شان دارند و ما در قرنطینه خود نیز قرنطینه هستیم. وقتی به خانه می‌آییم سعی می‌کنیم فاصله را رعایت کنیم و در خانه هم دوباره خود را قرنطینه می‌کنیم، زمانی هم که احساس می‌کنیم آلوده شد‌ه‌ایم از دیگر اعضای خانواده فاصله می‌گیریم و این شرایط بسیار سخت است. از خانواده‌های متخصصان بیهوشی و همسران آنها که در این مدت این سختی‌ها را تحمل کرده‌اند قدردانی می‌کنم.

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر