کد خبر: 9091
A

برای پرهیز از سرطان، کرم ضد آفتاب استفاده کنید

یک کارشناس مواد آرایشی و بهداشتی در معاونت غذا و داروی ایلام گفت: استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از سرطان پوست و پیری زودرس و دیگر آثار مخرب آفتاب ضروری است لذا در مصرف آن به هیچ عنوان صرفه جویی نکنید.

برای پرهیز از سرطان، کرم ضد آفتاب استفاده کنید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر زینب رضایتی زاد اظهار کرد: به موادی که بتوانند از نفوذ اشعه ماوراء بنفش به قسمت‌های عمقی اپیدرم و درم پوست جلوگیری کنند محافظ یا ضد آفتاب می‌گویند.
وی افزود: نور آفتاب با همه فواید آن در واقع دشمن اصلی پوست انسان و مهم‌ترین علت سرطان‌های پوست، پیری زود رس، پیدایش چین و چروک و لک در پوست صورت است.
وی ادامه داد: استفاده از یک ضد آفتاب مناسب میزان تاثیر اشعه ماورا بنفش را بر روی پوست کاهش و علاوه بر جلوگیری از آثار دیردرس آفتاب مثل سرطان، از آثار زودرس آن مثل آفتاب سوختگی، قرمزی و تیره شدن پوست نیز می‌کاهد.
دکتر رضایتی زاد یادآور شد: ضد آفتاب بدلیل جلوگیری از تخریب الیاف پروتئینی پوست، یعنی کلاژن و الاستین از پیر شدن پوست و افتادگی آن پیشگیری و احتمال ایجاد لکه‌های پوستی بویژه روی صورت را بسیار کاهش می‌دهد.
وی با بیان اینکه ضد آفتاب‌ها شامل ۲ نوع فیزیکی و شیمیایی هستند، گفت: ضد آفتاب‌های فیزیکی بدلیل اینکه از موادی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم تشکیل شده با انعکاس اشعه از رسیدن به پوست جلوگیری می‌کند و توصیه می‌شود برای کودکان و افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی خاص استفاده شود. کرم‌های شیمیایی نیز از طریق جذب اشعه از رسیدن آن به لایه‌های عمقی پوست جلوگیری می‌کنند.
رضایتی زاد با بیان اینکه کرم‌های ضد آفتاب بر اساس میزان توانایی آن‌ها در جذب و دفع اشعه خورشید درجه بندی می‌شوند، اضافه کرد: زمان استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به مواردی از قبیل مقاوم یا عایق بودن در برابر آفتاب، داشتن پروانه ساخت، داشتن مجوز بهداشتی از وزارت بهداشت و دقت به تاریخ مصرف آن توجه شود.
وی تاکید کرد: اثرات مفید نور آفتاب را برای ساختن ویتامین دی نباید نادیده گرفت اما لازم به ذکر است که مقدار این ویتامین با رژیم غذایی مناسب قابل دستیابی و در صورت استفاده از رژیم مناسب کمبود آن از بین می‌رود.
وی در این زمینه توصیه کرد: از هر گونه مواجهه غیر ضروری با نور آفتاب پرهیز و با روش‌های مختلف مانند پوشیدن لباس‌های آستیندار و کلاه لبه‌دار از تابش نور به پوست جلوگیری و هر روز به طور مرتب از فرآورده‌های ضد آفتاب استفاده شود و از برنزه کردن پوست و حمام آفتاب بپرهیزید.

منبع: ایرنا

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر