کد خبر: 91475
A

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا: حدود ۳۰ درصد مردم کرونا گرفته‌اند/ شیوع ویروس در کشور شدت عجیبی پیدا کرده است

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا می‌گوید: تمام شهرهای ما در وضعیت قرمز هستند. تاسوعا و عاشورا و افزایش سفرهای مردم، زنجیره انتقال ویروس در جامعه را تشدید کرده است. مطابق مطالعات ما نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم به این ویروس مبتلا شده‌اند.

 عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا: حدود ۳۰ درصد مردم کرونا گرفته‌اند/ شیوع ویروس در کشور شدت عجیبی پیدا کرده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا در گفت‌وگویی از وضعیت نگران‌کننده کرونا در کشور خبر داده و توضیح می‌دهد: تمام شهرهای ما در وضعیت قرمزهستند و تعطیلات تاسوعاوعاشورا و افزایش سفرهای مردم، زنجیره انتقال ویروس در جامعه را تشدید کرده است، به این نکته قبلا اشاره داشته‌ام که الگوی بیماری نسبت به اسفند و فروردین تغییر کرده است اکنون بیماری بیشتر با تهوع، سردرد و مشکلات گوارشی همراه است و جوانان و کودکان بیشتر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند بنابراین مادران باید توجه داشته باشند کودکان و نوجوانان در پاییز بیشتر موردتوجه و مراقبت باشند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه تأکید می‌کند: ما هنوز به موج سوم کرونا نرسیده‌ایم اما پیش‌بینی می‌کنیم درصورتی‌که آنفلوآنزا و کرونا با یکدیگر تلاقی پیدا کنند، موج سوم از راه برسد و افزایش آمارهای روزانه هم به دلیل تعطیلات تاسوعاو عاشورا و سیل میلیونی عظیمت مردم به مسافرت‌های غیرضروری قابل پیش‌بینی بود. در حال حاضر ما تعداد زیادی از موارد بیماری را از ابتدای هفته گذشته در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها می‌بینیم و تا هنگامی‌که تجمعات برقرار باشد، باید منتظر موج‌های بعدی و بعدتر باشند و حتی یک نفر هم از گیر این بیماری قسر درنخواهد رفت. مطابق مطالعات ما نزدیک به ۲۰ تا۳۰ درصد مردم به این ویروس مبتلا شده‌اند.

به گفته مردانی، آمارها نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا در کشور شدت عجیبی پیداکرده است. گرچه تا هفته‌های قبل شاهد بودیم فقط یک یا دو نفر از اعضای خانواده مبتلا می‌شدند اما امروز حرکت ویروس به شکلی شده است که تمامی اعضای خانواده را مبتلا و گرفتار می‌کند و این نگرانی در شرایطی تشدید می‌شود که مدارس هم بازشده‌اند و احتمال دارد بچه‌ها در زنگ تفریح دورهم جمع شوند و ویروس را به خانواده هم منتقل کنند. یا گاهی در مدرسه امکان ضدعفونی و رعایت پروتکل‌ها نیست. بنابراین بازگشایی مدارس معیارهایی دارد که از آن جمله ضدعفونی کردن، رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی است و باید موارد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی با علائم شدید در هفته کمتر از پنج درصد باشد و ابتلای جدید به کرونا کمتر از ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار جمعیت آن منطقه باشد تا بازگشایی صورت بگیرد.

منبع: رسالت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر