کد خبر: 92194
A

خواص نودالیت؛ از تامین کلسیم تا پیشگیری از کم خونی

نودالیت، خوراکی که این روزها در برنامه غذایی افراد زیادی جای گرفته، نوعی غذا است که با برش دادن خمیر به عمل نیامده (در اصطلاح عامیانه‌تر ورنیامده) به دست می‌آید و همانند غذای مشابه خود، ماکارونی، در شکل‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که نوع رشته‌ای از دیگر انواع آن محبوب‌تر است.

خواص نودالیت؛ از تامین کلسیم تا پیشگیری از کم خونی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نودالیت، خوراکی که این روزها در برنامه غذایی افراد زیادی جای گرفته، نوعی غذا است که با برش دادن خمیر به عمل نیامده (در اصطلاح عامیانه‌تر ورنیامده) به دست می‌آید و همانند غذای مشابه خود، ماکارونی، در شکل‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که نوع رشته‌ای از دیگر انواع آن محبوب‌تر است.

تاریخچه پیدایش نودالیت

اما شاید برایتان جالب باشد بدانید اصلا این غذای محبوب و خوشمزه چطور به سفره افراد جهان راه پیدا کرد؟ اگر پاسخ این سوال برایتان جالب به نظر می‌رسد، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

این غذای محبوب تاریخچه‌ای بسیار قدیمی داشته، اما درباره زمان دقیق پیدایش آن میان افراد شبهه‌هایی وجود دارد که در این میان، برخی از افراد پیدایش نودالیت را منسوب به کشور پاستاها یعنی ایتالیا می‌دانند و برخی دیگر با توجه به شباهت ظاهری آن به غذاهای ژاپنی، ریشه نودالیت را در کشور ژاپن تصور می‌کنند.

مصرف نودالیت تاریخچه‌ای بیش از ۴ هزار سال قبل در چین دارد. به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها روش تهیه این خوراکی را در قرن نهم میلادی از چینی‌ها آموختند و آن را وارد کشور خود کردند. جالب است بدانید در روند پیدایش نودالیت، تمدن ایران نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد و تاریخچه استفاده از این غذا در ایران، به قرن سیزدهم میلادی بازمی‌گردد.

آنچه به اسم نودالیت مصرف می‌کنیم، درواقع نودالیت فوری است که توسط یک بازرگان تایوانی- ژاپنی به بازار عرضه شد و توانست در صنعت غذایی جهان، غوغایی به پا کند. ایده این غذای سریع و آسان توانست در زمان بعد از جنگ جهانی دوم که کمبود غذا در بسیاری از کشورهای جهان به وجود آمده بود، یاری‌رسان افراد شود و این کمبود غذایی را جبران کند.

جالب است بدانید این غذای سریع برای فضانوردان نیز کارایی داشته و در شرایط بی‌وزنی‌ای که آن‌ها تجربه می‌کنند، نودالیت یکی از غذاهای مناسب است.

خواص نودالیت

نودالیت را می‌توان به‌صورت آب‌پز، سرخ‌شده یا بخارپز طبخ کرده و مورد استفاده قرار داد. همراه با نودالیت اکثر سبزی‌ها، گوشت‌های سفید و قرمز و چاشنی‌های مختلف سرو می‌شود و با استفاده از این مخلفات، می‌توان نودالیت را به غذایی بسیار لذیذ و خوشمزه تبدیل کرد.

با وجود آنکه نودالیت از جمله غذاهای فوری محسوب می‌شود، اما برخلاف دیگر غذاهایی که سریع پخته می‌شوند، علاوه بر طعم و مزه فوق‌العاده، ارزش غذایی کامل داشته و فاقد نگهدارنده و مواد مضر است.

 

افزایش متابولیسم بدن

اگر شما جزو دسته افرادی هستید که قصد دارید با خوردن غذاهای مختلف متابولیسم بدن خود را بالا ببرید، نودالیت از جمله غذاهایی است که در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.

این غذای سریع باعث افزایش ظرفیت بدن در راستای تبدیل غذا به انرژی شده و به این ترتیب موجب افزایش متابولیسم بدن نیز می‌شود.

منبع مناسب انرژی

یکی از ویژگی‌های اصلی در سلامت غذاهای چینی، وجود کالری و کربوهیدرات بالا در وعده‌های غذایی آن‌ها است. نودالیت به‌عنوان یکی از غذاهای پرمصرف این کشور، از کالری و کربوهیدرات بالایی برخوردار است.

اگر قصد دارید صبحانه‌ای کامل بخورید و انرژی لازم بدنتان برای باقی روز را تامین کنید، می‌توانید نودالیت را در برنامه صبحانه خود قرار دهید تا روزی پر انرژی را آغاز کنید.

استخوان‌های خود را محکم کنید!

نودالیت غذایی سرشار از کلسیم و فسفر بوده و این مواد غذایی برای استحکام استخوان‌ها بسیار ضروری‌اند. گنجاندن نودالیت در برنامه غذایی باعث استحکام بیشتر استخوان‌ها و در نتیجه شکستگی کم‌تر آن‌ها در طول زمان خواهد شد.

هضم آسان و سریع

نودالیت، غذایی دارای فیبر بالا است. همان‌طور که می‌دانید در نتیجه مصرف فیبر، حرکات روده بهتر از قبل انجام شده و منجر به رفع مشکلاتی مانند یبوست می‌شود. علاوه بر این به رفع دیگر بیماری‌های گوارشی مانند سنگینی معده نیز برطرف می­کنند.

این غذای چینی از برخی مشکلات معده نیز پیشگیری می‌کند که از جمله این مشکلات می‌توان به سوزش معده (یا در اصطلاح عامیانه سوزش سر دل) و ضعف‌های شکمی اشاره کرد.

پیشگیری از کم‌خونی

این غذای سریع و آسان، منبع خوبی از آهن است. مصرف آهن موجب پیشگیری و درمان کم‌خونی می‌شود. با مصرف نودالیت و در نتیجه دریافت آهن بیشتر در بدنتان، گلبول‌های قرمز بیشتری ساخته شده و این امر در جلوگیری از بروز کم‌خونی مفید خواهد بود.

همان‌طور که مشاهده کردید، این غذای سریع از خواص بسیار مفیدی برای بدن برخوردار است و می‌تواند در رژیم غذایی همه افراد جای بگیرد.

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر