کد خبر: 94727
A

"محلول آب و نمک رقیق" سلاح مهم در برابر کروناست

ویروس کرونا مستقیماً وارد ریه نمی شود بلکه ابتدا در حلق و بینی "لانه گزینی" می کند و سپس به ریه یا سایر قسمت های بدن مانند مغز حمله می کند. شست و شوی بینی و غرغره با محلول آب نمک رقیق، منطقه امن ویروس را از بین می برد./ اسید هیپوکلروز حدود 70 برابر (برخی مقالات تا 300 برابر) قوی تر از الکل است و درون سلول در کسری از ثانیه هر میکروارگانیسم مهاجم را نابود می کند.

"محلول آب و نمک رقیق" سلاح مهم در برابر کروناست

به گزارش دیده بان ایران؛ از ابتدای شیوع کرونا در ایران، همه به دنبال راهی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مهلک هستند و قریب به اتفاق مان چشم به راه واکنسی هستیم که در گوشه ای از دنیا تولید شود و نجات مان دهد.
با این حال، هیچ دورنمایی برای دستیابی سریع به واکسن کرونا وجود ندارد و مهم تر از آن، با توجه به جهش های متعدد کرونا، حتی دانشمندان هم نمی دانند در صورت کشف واکسن کرونا، چقدر می توان به اثرگذاری آن امیدوار بود.

در این میان، یکی از پزشکان ایرانی که سال ها در زمینه NaCl یا همان نمک تحقیق کرده، با شیوع کرونا، پژوهش های خود را به این سمت برده و توصیه ای دارد که به گفته خودش اگر همه مردم رعایتش کنند، کرونا را در یک ماه می توان مهار کرد.

از طریق دوستی، شماره تلفن دکتر ابوالفضل روستایی شیردل را پیدا و به طور مفصل با او صحبت کردم. دکتر شیردل با تاکید گفت: نمک با داشتن "یون کلر" نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی ذاتی نوتروفیل ها دارد. لذا می توان از نمک، هم به عنوان پیشگیری و هم سرکوب ویروس کرونا در بدو ورود به بدن بهره جست.

این پزشک دیدگاه خود را به طور علمی توضیح داد که در زیر این نوشته آمده است ولی خلاصه اش این است:

1 - نمک، حاوی موادی است که می تواند ویروس های وارد شده به دهان، حلق و بینی را از بین ببرد.

2 - ویروس کرونا، بعد از این که وارد دهان و بینی شد، مستقیماً به ریه نمی رود. بلکه ابتدا در بینی و حلق، لانه گزینی می کند و تا 24 ساعت آنجا می ماند و روند تکثیر و قدرتمند شدنش را آغاز می کند و تازه بعد از آن، به ریه ها یا ارگان های دیگر مانند مغز، حمله می کند و بیماری کرونا را رقم می زند. 

3 - با این اوصاف، اولاً ما می دانیم که مخفیگاه ویروس در روز اولی که وارد دهان یا بینی مان شده، کجاست و ثانیاً، ماده ای که بتواند به ویروس برسد و آن را از بین ببرد در دسترس ماست: محلول آب نمک رقیق.

پس بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا این است که در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک، ویروس را در همان ابتدای ورودش به بینی و حلق، از بین ببریم. توصیه بسیار بسیار اکید دکتر شیردل این است که روزانه دو بار، با محلول آب نمک رقیق، غرغره کنیم و داخل بینی خود را کاملاً بشوییم.

با این کار، دو اتفاق به طور همزمان می افتد: هم ویروس های موجود به طور فیزیکی تخیله می شوند و از تعداد آنها برای ورود به سلول کاسته می شود و هم به خاطر یون کلر نمک Nacl ، ویروس های کرونا در کسری از ثانیه بین می روند.

دکتر شیردل تشبیه جالبی در این باره دارد: بدن ما، مثل یک کشور است . ماسکی که می زنیم در حکم خاکریزی است که در مرز ایجاد می کنیم که دشمن وارد نشود، مواد ضدعفونی کننده، مثل تیرهای ما هستند که به سمت دشمن مهاجم شلیک می شوند. فاصله اجتماعی هم همان فاصله گذاری بین نیروهای مدافع برای کاهش تلفات در زمان حمله دشمن است.

در واقع ما با سه عامل "ماسک، ضدعفونی و فاصله اجتماعی" مانع از ورود ویروس به بدن می شویم. ولی اگر ویروس یا همان دشمن مهاجم خارجی از خاکریز یا ماسک عبور کند و وارد کشور بدن شود، آیا باید دست روی دست بگذاریم تا بتواند تکثیر شود و از درون حمله کند؟ آن هم در شرایطی که هم مخفیگاهش را می دانیم و هم بدان دسترسی داریم و هم سلاحش در دست ماست؟!

همان طور که به دشمن عبور کرده از مرزهای کشور شلیک می کنیم به ویروسی هم که توانسته از سدهای دفاعی ما بگذرد و وارد هان و بینی ما شود، با موادی بی ضرر و مناسب، مانند آب و نمک رقیق شلیک می کنیم و به راحتی از بین می بریم.

لذا اگر محیط امن ویروس کرونا را که دکتر شیردل، آن را تئوری حفره امن بینی برای ویروس کرونا (Safe  Nasal Cavity Theory For SARS-coV-2) نامگذاری کرده است، همانند محیط بیرون و دست ها با موادی بی ضرر شست و شو و ضدعفونی کنیم، فرصت ورود ویروس به سلول و افزایش تیتر و ذخیره و در نهایت ورود به فاز بیماری را قطع یا به شدت از بیماری کرونا می کاهیم.

فرمول درست کردن آب نمک رقیق

برای درست کردن آب نمک رقیق، 9 گرم نمک را که تقریباً یک قاشق غذاخوری سرخالی است، داخل یک لیتر آب(حدود 4 لیوان) می ریزیم. اگر آب جوشیده و سرد شده باشد بهتر است. اگر آب جوشیده و سرد شده هم نبود، با آب شیر ( ترجیحاً ولرم) محلول درست کنید.
اگر می خواهید فقط یک لیوان محلول درست کنید، می توانید داخل آن، تنها نصف قاشق چایخوری نمک بریزید. دقت کنید که ریختن نمک زیادتر به معنای اثرگذاری بیشتر نیست و حتی می تواند به مخاط بینی آسیب بزند. برای هر بار استفاده و شست و شوی بینی و دهان ، حدود 30 سی سی کفایت می کند.

برای کودکان به جای 9 گرم در لیتر، 6 گرم در لیتر نمک به آب بیفزایید.

همچنین می توانید از سرم های شست و شو نیز برای این منظور استفاده کنید ولی با وجود آب و نمک در همه خانه ها، نیاز خاصی به این سرم ها نیست.

توصیه کاربردی:

* هر روز دو بار، یک بار ( هنگام ورود به محل کار) و یک بار هنگام ورود به خانه، بعد از شست و شوی دست ها با آب و صابون، با محلول آب و نمک رقیق غرغره کنید و محلول را به داخل بینی تان بکشید.

* هر گاه به جاهای شلوغ رفتید یا با افرادی در فاصله کمتر از یک و نیم متر مراوده داشتید، توصیه می شود بعد از پایان تماس، این شست و شو را انجام دهید.

* می توانید اسپری کوچکی از محلول آب و نمک همراه داشته باشید تا اگر در طول روز که امکان شست و شو ندارید، از این اسپری استفاده کنید.

شرح بسیار مختصر علمی موضوع به قلم دکتر شیردل

یون کلر فراوان ترین آنیون در انسان و یک پیش نیاز مهم برای سیستم ایمنی ذاتی توسط نوتروفیل جهت ساختن اسید هیپوکلروز است.نوتروفیل ها طی فرایندی توسط میلوپراکسیداز واکنش h2o2 پر اکسید و CL کلر را  برای تولید اسید هیپوکلروز HOCl کاتالیز می کنند.

گفته شده اسید هیپوکلروز حدود 70 برابر ( برخی مقالات تا 300 برابر) قوی تر از الکل است و درون سلول در کسری از ثانیه و در محیط بیرون کمتر از 30 ثانیه هر میکروارگانیسم مهاجم (ویروس، باکتری و ...) از جمله ویروس کرونا را نابود می کند.

 لذا بدن انسان اگر در زمان مواجهه با عامل میکروارگانیسم ناشناس از ذخیره کافی یون کلر برخوردار نباشد، در عمل سیستم ایمنی ذاتی بدن در خط مقدم دفاعی توسط نوتروفیل ها، کم اثر تا بی اثر می گردد و توانایی دفاع را نخواهد داشت.

افرادی که به هر دلیل بدن آنها از ذخیره یون کلر کافی برخوردار نباشد یا به هر دلیل آن را از دست بدهند یا اختلال در کانال یون کلر داشته باشند به راحتی مغلوب عامل مهاجمی همچون ویروسcovid-19 می شوند.

این افراد شامل: کسانی که به طور مطلق نمک مصرف نمی کنند یا افرادی که به هر دلیل یون کلر بدن خود را توسط تعریق زیاد از دست می دهند( انجام ورزش های سنگین در هوای گرم و شرجی، پرسنل درمانی در لباس های محافظ کرونا،تب شدید و ...) می باشند.
 
مسیری که SARS-CoV-2 برای رسیدن به ریه ها دنبال می کند از طریق حفره بینی و دهان است. ویروس پس از استنشاق ، با درگیری گیرنده ACE2 سلول های اپیتلیال حفره بینی وارد سلول شده و همانندسازی آن را آغاز می کند، این مرحله بدون علامت اولیه حدود چند ساعت الی 2 روز طول می کشد و طی آن ویروس در دستگاه تنفسی فوقانی تکثیر می یابد، جایی که هیچ مانع عمده ای برای پاکسازی و مهار ورود آن به سلول توسط فرد صورت نمی گیرد و ویروس در طی 2 تا 14 روز از ورود اولیه ، وارد فاز بیماری کرونا با بروز علایمی چون تب ، سرفه خشک ، تورم حلق ، تنگی نفس ، درد مفصل، خستگی، سردرد، گیجی و ... می شود.

 از زمانی که ویروس وارد حفره بینی و دهان می شود تا ورود ویروس به سلول های اپیتلیال حدود چند ساعت تا 2 روز طول می کشد، به عبارتی ویروس یک فرصت مناسب به فرد می دهد تا بتوانند همانند سطوح بیرون از بدن، ویروس را در داخل حفره بینی و دهان با شستشوی مناسب از بین ببرد و باعث کاهش تیتر و تعداد ویروس ورودی شود.

لذا این زمان طلایی را نباید از دست داد و همانند شستن دست ها باید بینی و دهان را هم مرتب با ماده ای مناسب و بدون ضرر شستشو داد. این ماده مناسب، در دسترس، ارزان و بی ضرر محلول آب و نمک ۶ یا ۹ دهم درصد می باشد.

برای ایجاد و شدت یافتن بیماری، 3 فاکتور نیاز است:

1 - تعداد عامل مهاجم یا میکروارگانیسم ناشناس (کرونا)
2 - تعداد گیرنده های میکروارگانیسم (ACE2)
3 - سیستم ایمنی ذاتی

شستشوی بینی با محلول آب و نمک در فاکتورهای 1 و 3 اثر گذاشته و با 2 مکانیزم از ورود فرد به فاز شدید بیماری کرونا جلوگیری می کند:
1- مکانیسم فیزیکی، که همان تخلیه ویروس از دهان و حفره بینی و کاهش تیتر ویروس است.

2- بواسطه داشتن یون کلر، خشاب نوتروفیل های وارد شده به سلول های اپیتلیال برای مقابله با ویروس کرونا را پر از یون  کلر می کند و نوتروفیل با تولید بیشتر اسید هیپوکلروز توانایی از بین بردن بیشتر ویروس و جلوگیری از تکثیر و ذخیره ویروس کرونا را سبب می شود.

در نتیجه این دو خاصیت، تعداد و تیتر ویروس به میزان کافی برای ورود به ریه ها کاهش پیدا می کند و از شدت بیماری هم کاسته می شود.

 اگر همزمان همه ملت ایران با رعایت دقیق و کامل پروتکل های بهداشتی، همچون رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک همراه با شستن دست ها، حداقل روزانه دو نوبت دهان و بینی خود را با محلول آب و نمک شستشو بدهند، ویروس  در بدو ورود به بدن از بین می رود و هم خود فرد در امان می ماند و هم از انتشار و انتقال آن به محیط اطراف و دیگران جلوگیری می شود.

 پس بیایید همه با هم منطقه امن برای ویروس کرونا یعنی حفره بینی و دهان را با شست و شوی بینی و دهان با آب و نمک، پاکیزه و ناامن کنیم و نگذاریم ویروس با خیال راحت و بدون دخالت ما به تکثیر و ذخیره و لانه گزینی خود در حفره های بینی و سینوس ها و گلو ادامه دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر