کد خبر: 94986
A

واکسن فایزر چطور به تایید نهایی می‌رسد؟

روزهای گذشته اخباری مبنی بر ساخت واکسنی با ۹۰ درصد احتمال مصونیت توسط شرکت فایزر در برابر ویروس کرونا مردم دنیا را خوشحال کرد. اما جزییاتی درباره این واکسن وجود دارد که همه مردم ممکن است از آن آگاه نباشند. باید ذکر شود

واکسن فایزر چطور به تایید نهایی می‌رسد؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزهای گذشته اخباری مبنی بر ساخت واکسنی با ۹۰ درصد احتمال مصونیت توسط شرکت فایزر در برابر ویروس کرونا مردم دنیا را خوشحال کرد. اما جزییاتی درباره این واکسن وجود دارد که همه مردم ممکن است از آن آگاه نباشند.

اول اینکه بیانیۀ تولید موفقیت‌آمیز واکسن از طریق رسانه‌ها اعلام شده است و نه نهادهای بهداشتی معتبر و اعداد و ارقام اعلام شده در بیانیه وبسایت این شرکت چشم گیر نیستند و تا یافته‌های این شرکت توسط سازمان غذا و دارو تایید نشود، نمی‌توان در مورد اثربخشی آن داوری کرد. حساسیت واکسن و ملاک‌های اعتبارسنجی آن بسیار سختگیرانه است چراکه بنا است در جمعیت‌های بزرگی استفاده شود و باید به اندازه کافی ایمن باشد که به افراد دارای بیماری زمینه‌ای آسیب نزند و مهمتر از آن بدون اثرات جانبی باشد.

هر چند که  با توجه به همۀ هشدارهایی که داده شد باید گفت که واکسن تولید شده به نظر مؤثر می‌رسد و موفقیت ۹۰ درصدی واکسن عددی امیدوارکننده‌ است. اگر اینطور باشد استفادۀ گسترده از این واکسن می‌تواند جمعیت بالایی را ایمن کند. اما هنوز نمی‌دانیم که این واکسن چگونه عمل می‌کند. ممکن است علائم را تخفیف دهد اما فرد همچنان ناقل باشد و یا ممکن است بدن را کاملاً مصون کند. ممکن است در برخی گروه های سنی اثر بیشتری داشته باشد و در برخی اثر کمتر. اگرهای بسیار دیگر که اطلاعاتی از آن‌ها نداریم و شرکت‌های تولید کننده نیز اطلاعاتی ارائه نکرده‌اند.

توزیع و نگهداری این واکسن دشوار است و هزینه‌های آن ممکن است گران باشند. سالانه بیش از نیمی از واکسن‌های تولیدی در دنیا از بین می‌روند چرا که با تغییرات نامناسب دمایی اثر خود را از دست می‌دهند. نگهداری واکسن تولید شدۀ این دو شرکت نیاز به دمای۸۰- درجه دارد و این ضعف بزرگی است چون برای نگهداری این واکسن‌ها هزاران یخچال فریزر گران‌قیمت و جدید نیاز است چرا که هزینه‌های نگهداری قیمت این واکسن را هم بالا می‌برد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر