کد خبر: 95364
A

هاروارد: کشف ۸ ژن در بدن انسان که احتمال مرگ ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد

محققان در یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، هشت ژن را شناسایی کردند که احتمال مرگ ناشی از کرونا را در افراد آلوده به ویروس کووید-۱۹ افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه «هاروارد» در این مطالعه نسخه‌ های معیوب هشت ژن را به عنوان عوامل تاثیرگذار بر مرگ ناشی از کرونا شناسایی کردند. این هشت ژن معیوب به عنوان «متغیرهای فوق العاده» شناخته می‌شوند و در هفت کروموزوم پخش شده اند.

هاروارد: کشف ۸ ژن در بدن انسان که احتمال مرگ ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محققان در یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، هشت ژن را شناسایی کردند که احتمال مرگ ناشی از کرونا را در افراد آلوده به ویروس کووید-۱۹ افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه «هاروارد» در این مطالعه نسخه‌ های معیوب هشت ژن را به عنوان عوامل تاثیرگذار بر مرگ ناشی از کرونا شناسایی کردند. این هشت ژن معیوب به عنوان «متغیرهای فوق العاده» شناخته می‌شوند و در هفت کروموزوم پخش شده اند.

ایرنا به نقل از دیلی میل نوشت: بر اساس نتایج این مطالعه، داشتن تنها یکی از این ژن های معیوب می تواند شانس بهبودی از ابتلا به کووید-۱۹ را دست کم ۲۰ درصد و برخورداری از سه یا تعداد بیشتری از این ژن ها احتمال زنده ماندن این بیماری را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.

داده های «بانک اطلاعات پزشکی» انگلیس که در ماه اوت منتشر شد، به محققان اجازه داد تا ژنتیک هزار و ۷۷۸ فرد مبتلا به کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار دهند. از این تعداد ۴۴۵ نفر فوت کردند که معادل اندکی بیش از یک چهارم افراد مورد مطالعه بود.

محققان در این مطالعه با استفاده از رایانه، ژنوم افراد آلوده به کووید-۱۹ را اسکن کردند و به دنبال مکان های ژنتیکی گشتند که ممکن است با مرگ و میر مرتبط باشد. این بررسی نشان داد این هشت متغیر فوق العاده با ژن های معمولی متفاوت هستند؛ زیرا به مکان فیزیکی خاصی محدود نیستند.

متغیرهای فوق العاده شامل قطعات متفاوتی از دی.ان.ای هستند که در یک کرموزوم یکسان توزیع شده و با یکدیگر فعالیت می کنند تا عملکرد طبیعی خود را ایفا کنند. این مطالعه که در نشریه medRxiv منتشر شده است، توضیح می دهد که متغیر فوق العاده، قدرتمند و پایدار است؛ زیرا قدرت سیگنال های منفرد را جمع می کند.

محققان در مطالعه خود اعلام کردند مهم‌ترین سیگنال موسوم به سیگنال ۲۲۲ در کروموزوم ۲ در متغیر فوق العاده ۱۹۷ chr ۲ ظاهر می‌شود. به گفته محققان، میزان بروز این متغیر در زنان و مردان به ترتیب ۱۸.۰۹ و ۲۲.۹۳ درصد است.

این متغیر با ژن ۷ DNAH مرتبط است که در کنترل حرکت مژک‌ها -ریز موها در دستگاه تنفسی نقش دارد و به حرکت مخاط کمک می کند- نقش دارد. بر اساس این مطالعه جدید، داشتن نوع خاصی از این ژن احتمال مرگ افراد مبتلا به کووید-۱۹ را پس از ۲۰ روز، ۲۵ درصد افزایش می دهد

967992_444

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر