کد خبر: 9900
A

۴ خاصیت شگفت‌انگیز شکلات‌های تیره

دوستداران شکلات هنگام صحبت درباره مزایای آنتی‌اکسیدانی این مواد غذایی خوشحال می‌شوند اما مهم است که بدانند همه شکلات‌ها از نظر خواص و فواید همتراز و برابر نیستند و به عنوان نمونه، شکلات‌های بسیار شیرین حتی ممکن است برای سلامتی، مضر هم باشند.

۴ خاصیت شگفت‌انگیز شکلات‌های تیره

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، خواص و فواید شکلات‌های تیره در برابر شکلات‌های روشن و یا شیرین بسیار متعدد و البته، قابل ملاحظه است.
سوزان استاینبوم،  متخصص قلب و عروق از بیمارستان لنوکس‌هیل نیویورک می‌گوید: وقتی دنبال یک میان‌وعده خوشمزه هستید، یک مربع کوچک شکلات تیره ممکن است سالمترین انتخابتان باشد زیرا با خواص درمانی نهفته در آن می‌تواند سلامت قلب و بهبود کارکرد مغز و افزایش مقاومت در برابر بیماری را برای شما در پی داشته باشد.


۱-حفاظت از شما در برابر رادیکال‌های آزاد بیماری‌زا
یکی از مزایای خوب شکلات‌های تیره توانایی آنها در مبارزه با رادیکال‌های آزاد است. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی نامتعادلند که در فرایندهای سلولی بدن ایجاد می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که تصور می‌شود اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از آنها محافظت می‌کنند. یکی از ویژگی‌های قابل توجه شکلات تیره این است که حاوی مقادیری بالا از آنتی‌اکسیدان است و به همین دلیل به سیستم ایمنی بدن در این مبارزه کمک می‌کند. فلاوونوئیدها و پلیفنول‌ها دو گروه از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تیره را تشکیل می‌دهند.


۲-پیشگیری از احتمال ابتلا به سرطان
ممکن است باور چنین ادعایی سخت اشد اما این شکلات‌های تیره خوشمزه، به شما در مبارزه و پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می‌کنند. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سرطان امریکا، با توجه به این‌که شکلات منبعی غنی از فلاوونوئیدها به شمار می‌رود، محققان بررسی‌هایی انجام داده‌اند تا ببینند آیا این مواد نقشی هم در پیشگیری از سرطان دارند یا نه. نتایج، به رغم محدود بودن شواهد در این زمینه، خواص محافظتی کاکائو را در پیشگیری از ابتلا به سرطان تایید کرده است.


۳-کمک به حفظ سلامت قلب
فلاوانول‌ها نوع اصلی فلاوونوئیدهای موجود در شکلات را تشکیل می‌دهند. بر اساس تحقیقات کلینیک کلیولند، بررسی‌ها نشان داده که فلاوانول اثر بسیار مثبتی بر سلامت قلب دارد. این سلامتی از راه کمک به کاهش فشار خون بالا و بهبود جریان خون به سمت قلب و مغز پدید می‌آید. همچنین فلاوانول‌های موجود در شکلات تیره می‌توانند از چسبندگی پلاکت خون تا حد زیادی بکاهند و از لخته شدن آنها جلوگیری کنند. خطر لختگی خون باعث افزایش احتمال وقوع سکته مغزی می‌شود.


۴-تقویت قوای شناختی و عملکرد بهتر مغز
شکلات تیره از جمله مواد غذایی مناسب برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه محسوب می‌شود. حتی تحقیقات پیشین هم نشان داده‌اند مصرف کاکائوی غنی از فلاوانول سبب افزایش جریان خون به سمت ماده خاکستری مغز می‌شود و در شرایطی که کاهش رسیدن خون به این بخش‌های مغز سبب زوال عقل می‌شود، همین خونرسانی عملکرد بهتری را برای مغز فراهم می‌آورد و از کاهش قوای شناختی جلوگیری می‌کند. مطالعات جدید روی بیش از ۲ هزار شرکت‌کننده با سنین ۷۰ تا ۷۴ ساله هم موید آن است که مصرف شکلات و چای که غنی از فلاوونوئیدها هستند با بهبود عملکرد شناختی مغز در ارتباط است.

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر