کد خبر: 99967
A

لباس‌های تاناکورا برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی خطرناک است

کارشناس بهداشت گفت: شاید لباسهای تاناکورا بعد از جوشاندن، شستن و اتو کردن مشکل جدی پزشکی نداشته باشد ولی هیچ گاه نمی‌توان توصیه به پوشیدن آنها کرد. زیرا بسیاری از میکروبها حتی بعد از شستن هم از بین نمی‌روند و تا زمان زیادی دوام می‌آورند؛ مثلا قارچها می‌توانند عامل خطرزایی برای افرادی که از این لباسها استفاده می‌کنند باشند و اگر به بدن افراد منتقل شوند ابتدا با خارش و مشکلات پوستی و بعد با خطرات جدی عفونی همراهند

 لباس‌های تاناکورا برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی خطرناک است

به گزارش دیده بان ایران؛ دراین روزهای کرونایی و متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی، فروشگاه‌های عرضه لباسهای دست دوم وارداتی یعنی همان تاناکورا با بوی تیز مواد ضد عفونی کننده، خیلی‌ها را برای تامین نیازهای خود با حداقل قیمت، جذب کرده است.

در روزهایی که مسوولین ستاد کرونا هر روز تصمیمات جدیدی را برای در امان بودن از ابتلا به ویروس کرونا اطلاع رسانی می کنند، کافی است سری به بازار فروش این کالا بزنید. در این مراکز برخی از شهروندان در میان انواع پوشاکِ درهم پیچیده و آویخته از سقف و دیوار مغازه‌ها مشغول زیر رو کردن لباس‌های آکنده از بوی مواد ضدعفونی کننده هستند.

فروشندگان لباس‌های دست دوم را نیز می توان در معابر یا میادین اصلی شهر در ساعت‌های پایانی شب نیز مشاهده کرد.

قیمت ارزان دلیل گرایش مردم برای خرید پوشاک تاناکورا

یکی از خریداران این گونه لباسها اظهار داشت: در بسیاری از مواقع جنسی که مورد نظرم باشد را فقط از تاناکورا می‌توانم تهیه کنم. اجناس موجود در تاناکوراها با اینکه دست دوم هستند اما از کیفیت و بافت بسیار مطلوبی برخوردار بوده و ارزش خرید را دارند.

وی گفت: تنوع مدل، رنگ و جنس این لباس‌ها باعث شده تا برخی از خانواده ها پوشاک خود را از این فروشگاهها خریداری نمایند.

در ادامه یکی دیگر از شهروندان جوان و طرفدار خرید از این مراکز افزود: بیشتر لباسهای تاناکورا دارای مارکهای معتبر شرکتهای سازنده بوده و کالای تقلبی و غیراصل در آنها یافت نمی شود. من به دلیل توان اقتصادی پایین توان خریداری لباسهای مناسب با قیمت گران  و مارک را ندارم و درست به همین دلیل لباس های تانک را خریداری می کنم.

یکی از فروشندگان لباس دست دوم خارجی نیز گفت: خریداران ما از هر قشری هستند و این روزها ذهنیت‌ همه در مورد استفاده از اجناس تاناکورا فرق کرده است؛ چرا که سال ها پیش کسی لباس تاناکورا استفاده نمی‌کرد اما حالا دیگر بیشتر هم استانی ها از همین مراکز اجناس خود را تهیه می کنند.

وی در مورد قیمت گذاری اجناس تاناکورا می گوید معمولا روال منظمی در این مورد وجود ندارد و متناسب با عرف بازار توسط هر فروشنده ای قیمت گذاری می شود.

رکود تولید داخلی و بیکاری؛ نتیجه خرید لباس‌های تاناکورا

رضا احمدی، مدیر یک تولیدی‌ لباس در کردستان در خصوص اینکه فروش این لباس‌ها چه تأثیری بر فروش آن‌ها گذاشته است، گفت: متأسفانه مردم بدون آگاهی از صدماتی که درنتیجه فروش این لباس‌ها به آن‌ها وارد می‌شود اقدام به خرید این لباس‌ها می‌کنند و از سوی دیگر نیز این گرایش آن‌ها به سمت خرید لباس‌های فوق باعث کاهش خرید آن‌ها از تولیدات داخلی و رکود بازار تولیدات می‌شود.

وی تصریح کرد: مردم ما مدام از بیکاری و اینکه جوانان آن‌ها بیکارند و دچار مشکل اظهار ناراحتی می‌کنند اما متأسفانه به این نکته توجه ندارند که با خرید اجناس خارجی که لباس‌های دسته دوم نیز در این دسته قرار می‌گیرند به بیکاری جوانانشان بیش‌ازپیش دامن می‌زنند و عرصه اشتغال و کار را روزبه‌روز تنگ‌تر خواهند کرد.

نمی‌توان نسبت به بهداشت لباس‌های تاناکورا به مردم اطمینان داد

 در ادامه ابراهیم درویشی کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: بحث بهداشت مهم‌ترین موضوع است که هنگام استفاده از البسه تاناکورا مطرح می‌شود و اکثر این البسه استریل نشده و غیربهداشتی هستند.

وی افزود: این پوشاکها در برخی مواقع  مدتها در مرزها باقی می‌ماند و به‌منظور جلوگیری از بیدخوردگی گاه با مواد شیمیایی بسیاری آغشته می‌شود که موجب بروز مشکلات و حساسیت‌های پوستی برای مصرف‌کنندگان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از پوشاک دست دوم برای سالمندان، شیرخواران و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی خطرسازتر است، اعلام کرد: قبل از استفاده این پوشاک ابتدا با آب گرم شسته شده و به‌مدت 24 ساعت در فضایی آزاد زیر نور آفتاب قرار داده شوند.

 درویشی افزود: شاید لباسهای تاناکورا بعد از جوشاندن، شستن و اتو کردن مشکل جدی پزشکی نداشته باشد ولی هیچ گاه نمی‌توان توصیه به پوشیدن آنها کرد. زیرا بسیاری از میکروبها حتی بعد از شستن هم از بین نمی‌روند و تا زمان زیادی دوام می‌آورند؛ مثلا قارچها می‌توانند عامل خطرزایی برای افرادی که از این لباسها استفاده می‌کنند باشند و اگر به بدن افراد منتقل شوند ابتدا با خارش و مشکلات پوستی و بعد با خطرات جدی عفونی همراهند.

این کارشناس بهداشت عنوان داشت: در واقع نمی‌توان به مصرف کنندگان این لباسها اطمینان داد که پوشیدن تاناکورا اگر تا به حال برایشان مشکلی ایجاد نکرده همیشه همین طور خواهد بود چون خیلی از ویروسهای این بیماری بعد از مدت طولانی خود را نشان می‌دهند.

 

منبع: کرد تودی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر