کد خبر: 10004
A

ادعاهای عجیب کریمی قدوسی: ظریف گفته حسین فریدون در مذاکرات به پهلوی او می‌زده و می‌گفته سریع رد شو

روزنامه شرق در بخشی از گزارش خود به گفتگوی کریمی قدوسی با خبرنگاران در لابی پارلمان اشاره کرده است.

ادعاهای عجیب کریمی قدوسی: ظریف گفته حسین فریدون در مذاکرات به پهلوی او می‌زده و می‌گفته سریع رد شو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در ادامه گفتگوی نماینده مشهد با خبرنگاران آمده است؛

در بیانیه کمیسیون قید شده بی‌اخلاقی صورت گرفته نظر شما چیست؟
از یکشنبه‌شب که از وزارت اطلاعات و کشور تشریف آوردند و کمیسیون امنیت تشکیل شد، اصلا جلسه‌ای به نام کمیسیون امنیت ملی نداشتیم. بیانیه‌ها براساس آیین‌نامه درباره موضوعات مهم کشور توسط کمیسیون در آنجا مطرح، بحث و درباره آن رأی‌گیری می‌شود و اگر رأی آورد منتشر می‌شود. تعدادی که براساس ضرورتی پیش آقای ظریف رفتند امروز(سه‌شنبه) در صحن مجلس خودشان مسائلی تنظیم کردند که من هم ندیدم. نمی‌دانم، ١٠، ١١ تا هم امضا جمع کردند؛ اما باید توضیح بدهند بی‌اخلاقی به چه ربط دارد.

گفتند این سخنان منتشرشده، گزینشی بوده است.

من که آمدم نوار را به اتفاق چند نفر گوش دادیم؛ بعد خودم گوش دادم و پیاده کردم و بعد برای اینکه نگویند گزینشی عمل کرده، همه نوار به غیر از مسائل محرمانه را که درباره منطقه بود، پیاده کردیم، بعد تعدادی از نمایندگان را دعوت کردیم. البته من به رسانه‌ها از همه جریان‌ها اطلاع‌رسانی کردم که نگویند کریمی‌قدوسی گزینشی عمل کرد. گفتم همه تشریف بیاورید و نوار را گوش کنید، عده‌ای آمدند و ملاحظه کردید که در بسته بود. روز بعد آقای بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی، گفت خبرنگاران نیایند؛ ولی نمایندگان بیایند، آنها آمدند و متنی را که پیاده شده بود، خط‌به‌خط با نوار تطبیق دادند و در همان‌جا امضا کردند.

پنج نفر که امضا کرده بودند، آنجا حضور نداشتند.
چه پنج نفر چه یک نفر؛ ما الان درخواستی با ٤٠ امضا تنظیم کردیم و نامه‌اش را به رئیس دادیم که کل آن قسمت از نوار در جلسه علنی پخش شود.

آقای بروجردی گفتند این کار صورت نمی‌گیرد.
به هر صورت ٤٠ نفر نماینده اعتبار دارند و از رئیس درخواست کردند که نوار را پخش کنند. به نظر من جان کلام آن اعترافی است که درباره نقض عهد آمریکا بود که این‌هم آقای ظریف را قبل از اینکه کوچک کند، بزرگ کرد. ولی امر مسلمین هم از روز اول می‌گفتند به آنها اعتماد نکنید و به آن پنجه چدنی که روی آن دستکش مخملی کشیده شده اعتماد نکنید؛ اینها دروغ می‌گویند. این اعتراف می‌گوید آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند. همه این بحث‌ها که راه افتاده، درباره همان یکی، دو تا خط اعتراف است که «من به قول این بابا (جان کری) اعتماد کردم و بر اساس وعده‌ای به ما گفت قانون ایسا را تمدید نمی‌کنیم و جلویش را می‌گیریم و تصویب نمی‌کنیم و من در این قضیه به او اعتماد کردم». همه بحث این بود و بقیه‌اش که گفتند کریمی‌قدوسی بی‌اخلاقی کرده و محرمانه و گزینشی بوده، حواشی است که می‌خواهند متن گم شود. بنده هم رسالتم این بود که متن را مستند کنم و نوارش را گوش کنم. حالا شما تا صبح قیامت هم نقض می‌کنید! اگر نقضی هست نوار را پخش کنند.

وزارت خارجه گفته تاکتیک مذاکرات در این متن گفته شده است.
تاکتیک مذاکرات را که می‌گویند لو داده‌اند، تاکتیکی بود که از روز اول آقای ظریف خودش آشکار همه‌جا می‌گفت ما بنایمان بر این بوده که نقشی به کنگره و سنا ندهیم. اشتباه آقای ظریف که خودشان هم بیان می‌کنند این است که به قولی که جان کری می‌گویند انتخابات آینده را صد درصد ما می‌بریم، اعتماد می‌کنند. تمام امیدشان به رأی‌آوردن خانم کلینتون بود و همه تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد خانم کلینتون گذاشتند. اتفاقی که افتاد این بود که ترامپ رأی آورد. دستشان از ارتباط قطع شده و الان آقای ظریف تلاش می‌کرد بتواند یک جوری با تیم ترامپ و وزیر خارجه جدید تماس برقرار کند، چون هیچ‌کس را نداشت، وقتی دید راهی ندارد از خانم موگرینی درخواست کرد شما پیش آقای ترامپ بروید.

این تلاش‌هایی که می‌گویید، شما از کجا در جریانش هستید و اسنادش کجاست؟
درخواست کرد که شما پیش آقای ترامپ بروید و ارتباط ما را برقرار کنید. در جریان هستید که دو روز آینده هم قرار است خانم موگرینی در این ارتباط سفری به آمریکا داشته باشد. این موضوعی است که آقای ظریف احساس کرد با طرح این مسئله، آن تلاشی که می‌کند برای ارتباط با ترامپ ضربه خورده باشد و نتواند؛ وگرنه نسبت به منطق مذاکره که خود آقای ظریف قبلا گفتند، آنچه در متن نوار آمده، هیچ‌چیزش به جز قسمتی که می‌گوید «من اشتباه کردم» جدید نیست. ببینید مقام معظم رهبری فرمودند اینها عجله کردند، این عجله را در دیدار با مسئولان نیروهای دریایی مطرح کردند؛ من حالا چند مورد از این عجله‌ها را توضیح می‌دهم؛ آقای روحانی تلاش می‌کرد زود این توافق به نتیجه برسد که آثار آن به انتخابات دهم برسد و از یک جایی آقای حسین فریدون را وارد مذاکره کرد.

سند حرف‌تان چیست؟
آقای ظریف جایی می‌گوید من می‌خواستم خط قرمزهای رهبری را رعایت کنم؛ اما حسین فریدون کنار من می‌نشست و وقتی من می‌خواستم کنار خط ‌قرمزها بایستم، او با آرنجش می‌زد به پهلوی من و می‌گفت زود رد شو. ظریف می‌گفته من قول داده‌ام خط‌ قرمزهای آقا را رعایت کنم؛ اما فریدون می‌گفته بمال به هم و زود رد شو. به همین خاطر می‌گویم این توافق با عجله انجام شد که امروز آقای ظریف اعتراف می‌کند ما تلاش کردیم قانون داماتو و عدم تمدید را بیاوریم و آن خط قرمز بود، آن را مستند کنیم و آنها قول دادند و حالا هیچی. یک مورد عجله‌ای که گفتم اینجا بود.

دقیقا این حرف شما به چه کسی برمی‌گردد، گویا‌ آقای بروجردی گفته‌اند بارها به شما تذکر داده‌اند، تأیید می‌فرمایید؟
موقعی که توافق آمد، آقای روحانی عازم سفر خارج بود، زنگ زد به آقای لاریجانی، آقای لاریجانی هم آمد کلیات برجام را در پاویون نهایی کرد، آن‌هم شد برجام پاویونی. این برجام پاویونی همانی شد که نتیجه‌اش را می‌بینیم و از نظر قوانین موجود آمریکا برجام کارش تمام است.

این دیدار مربوط به چه زمانی بوده، چه سندی برای حرف و ادعایتان دارید؟ ماجرای ارتباط ظریف با تیم ترامپ که به آن اشاره کردید چه بود؟
اگر ظریف می‌آمد به مجلس، من اصلا به استقبالش نمی‌رفتم؛ اما حالا من طرفدار ظریف هستم. به خاطر این اعتراف بزرگی که کرد در آغوشش می‌گیرم. آقای عراقچی تلاش می‌کنند سفیر فرانسه شوند؛ آقای عراقچی هم به این نتیجه رسیده که بیشتر از این نمی‌شود برای برجام کاری کرد.

خب چرا به سؤال‌ها جواب نمی‌دهید؟
الان هم با رسانه ملی حرف زدم. آن سندی که پخش شد، مستند نواری است که داخل کمیسیون منتشر شده. مردم در اعماق روستاها این را فهمیدند که برجام خطا بوده، این اعتراف، اعترافی تاریخی بود. باید این دولت به اشتباهش اعتراف می‌کرد.
نگفتید مستندتان برای تلاش ظریف برای ارتباط با تیم ترامپ چه بوده؟‌
...
آقای کریمی دغدغه‌های حزبی‌تان مهم است یا دغدغه‌های ملی؟
...
تا اینجا که هیچ سندی برای ادعای شما پیدا نشده.
...
 آقای دکتر ما از «بی‌بی‌سی» بدتر نیستیم که فایل شما را پخش کرد، ما رسانه درون نظام هستیم، چرا پاسخ نمی‌دهید؟
بروید توبه‌نامه بنویسید، من با شماها حرفی ندارم و تحریم هستید.
خب اگر تحریم هستیم، چرا نیم ساعت است که حرف می‌زنید و آمده‌اید توی لابی برای مصاحبه؟
...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر