کد خبر: 100153
A

رامین مهمان‌پرست: بایدن به خاطر آبروی آمریکا به برجام برمی‌گردد نه ایران

مهمان‌پرست گفت: «دولت بعدی آمریکا به دنبال بحث‌هایی فرای موضوع هسته‌ای است و می‌خواهد موضوعاتی مانند فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران را هم ذیل مذاکرات بیاورد که البته پاسخ ایران درباره این رویکرد مشخص است و گفته است که ایران درباره چنین موضوعاتی مذاکره‌ای نخواهد کرد».

رامین مهمان‌پرست: بایدن به خاطر آبروی آمریکا به برجام برمی‌گردد نه ایران

به گزارش دیده بان ایران؛ عصر ترامپ در شرف پایان است و انتظار‌ها برای ریاست جمهوی بایدن نیز تمام خواهد شد. این طور که گفته می‌شود او بلافاصله بعد از شروع کار به برخی معاهدات بین‌المللی که ترامپ زیرپا گذاشته بود، برمی‌گردد. برجام نیز جمله همین تعهدات است و برای همین دوران ریاست جمهوی وی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.
برخی در ایران برای بازگشت آمریکا به برجام شرط و شروط گذاشته و می‌گذارند، اما طرف آمریکایی بی‌توجه به این حرف‌ها کار خود را می‌کند و چنانچه وندی شرمن معاون وزیرخارجه ترامپ گفت: هاست، به برجام به عنوان مبنایی برای تعهدات دیگر نگاه می‌کند. حال باید منتظر ماند و دید که دولت جدید در آمریکا نهایتا چه سیاستی را پیش گرفته و در مقابل این شرط گذاشتن‌ها و تهدیدکردن‌های ایران چه موضعی می‌گیرد.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان معتقد است که بایدن بالاخره به برجام برمی‌گردد. وی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی دموکرات‌ها در این زمینه می‌گوید: «آن‌ها تصور می‌کنند که دوره ترامپ خسارت‌های زیادی در عرصه داخلی و خارجی به آمریکا وارد کرده است و مهم‌ترین هدف آن‌ها رفع موانعی است که ترامپ ایجاد کرده است. تلاش بایدن برای بازگشت به برجام نیز نه به خاطر ایران بلکه برای احیای آبروی از دست رفته آمریکا در عرصه بین‌المللی است».
وی علی‌رغم خوشبینی به بازگشت طرف آمریکایی به برجام از پیش‌شرط‌های احتمالی آن نیز گفت و تصریح کرد: «ممکن است که آمریکا بخواهد پیش‌شرط‌هایی مقرر کند یا آنکه تحریم‌ها را به سرعت رفع نکند، زیرا از یک سو امکان رفع آنی و سریع تحریم‌ها وجود ندارد و نیاز به پروسه‌ای دارد و از سوی دیگر هم فضای ذهنی آقای بایدن و همکارانش این‌طور نیست که بدون هرگونه پیش‌شرطی تحریم‌ها را رفع کنند».
مهمان‌پرست ادامه داد: «دولت بعدی آمریکا به دنبال بحث‌هایی فرای موضوع هسته‌ای است و می‌خواهد موضوعاتی مانند فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران را هم ذیل مذاکرات بیاورد که البته پاسخ ایران درباره این رویکرد مشخص است و گفته است که ایران درباره چنین موضوعاتی مذاکره‌ای نخواهد کرد».

وی در پاسخ به اینکه نظر سایر طرف‌های برجایم در این خصوص چیست و چقدر اهمیت دارد؟ گفت: «برجام یک توافق بوده است و اگر همه طرفین احساس کنند که برجام بعد از این با حضور آمریکا می‌تواند باعث رضایت همه طرف‌ها شود، با ورود آمریکا به برجام موافقت می‌کنند که مشخصا برای ایران رضایت زمانی حاصل می‌شود که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا رفع شود. مسئولان ما به دفعات گفته‌اند که شرایط باید به قبل از خروج ترامپ از برجام بازگردد. واقعیت این است اگر تحریم‌ها باقی بماند، برجام فی‌النفسه ارزشی ندارد».
مهمان‌پرست درباره احتمال انجام اصلاحاتی در برجام نیز، گفت: «اگر قرار باشد که اصلاحاتی در برجام رخ دهد، پرونده باز می‌شود و این امکان وجود دارد که طرف‌های دیگر از جمله آمریکا هم مترصد اصلاحاتی در آن شوند که نفعی برای ما نخواهد داشت. ما باید یا همین مجموعه با بپذیریم یا اگر قرار باشد اصلاحاتی مانند اصلاح مکانیزم ماشه در آن مطرح شود، آمریکا هم موارد دیگری را به خوانش خود اصلاح می‌کند. به نظر من به جای اصرار بر اصلاح مکانیزم ماشه ما باید بر رفع بی‌قید و شرط تحریم‌ها تأکید کنیم».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر