کد خبر: 100240
A

خواهران بسیج دانشجویی: چرا معاونت زنان ریاست جمهوری هیچ اقدامی برای افزایش جمعیت انجام نداده است؟

شورای هماهنگی خواهران بسیج دانشجویی تهران بزرگ طی نامه‌ای به اعضای فراکسیون زنان مجلس نوشت: در عملکرد معاونت زنان ریاست جمهوری، مواردی مشاهده می‌شود که گواه بر عدم اجرای برخی قوانین بوده و این نظارت دقیق‌تر مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد.

خواهران بسیج دانشجویی: چرا معاونت زنان ریاست جمهوری هیچ اقدامی برای افزایش جمعیت انجام نداده است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ شورای هماهنگی خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ طی نامه‌ای به اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نوشت: متأسفانه در عملکرد معاونت زنان ریاست جمهوری، مواردی مشاهده می‌گردد که گواه بر عدم اجرای برخی قوانین بوده و این نظارت دقیق‌تر مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد؛ هرچند برگزاری جلسات فراکسیون زنان مجلس با خانم ابتکار را شاهد هستیم اما از شما خواستار شفاف‌سازی پیرامون نتایج این جلسات می‌باشیم.

متن این نامه به شرح زیر است:

اعضای محترم فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

در راستای مصاحبه‌ اخیر سرکار خانم ابتکار و بیان مطالبی که با واقعیت‌های جامعه سازگار نیستند و با توجه به تکلیف جنبش دانشجویی در فضای مطالبه‌گری، بر آن شدیم تا مطالبی را خطاب به فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی متذکر شویم:

همانگونه که مستحضر هستید، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از مهم ترین وظایف مجلس شورای اسلامی علاوه بر قانون‌گذاری، نظارت صحیح همراه با رصد دقیق عملکرد مسئولین است و این بدان معنا می‌باشد که عملکرد نهادها توسط مجلس باید به صورت دقیق و مصرانه پیگیری شود تا قوانین تصویب شده به بهترین نحو به اجرا درآیند و در روند اجرای این مصوبات، تخطی صورت نگیرد.

مسئله زنان و خانواده نیز جزو مباحثی است که باید بصورت ویژه به آن پرداخته شود، اما متأسفانه به دلیل کم لطفی‌های برخی مسئولین، این حوزه مظلوم واقع شده است.

مبحث زنان و خانواده در مجلس شورای اسلامی نیازمند تشکیل ساختار و بستری ثابت است که در پی تغییر مسئولیت‌ها و حزب بازی‌های مسئولین، مورد غفلت واقع نشود و بصورت جدی در هر شرایطی به آن پرداخته شود.

یکی از نهادهایی که فعالیت‌های حوزه بانوان را بعنوان یک نهاد رسمی در کشور برعهده دارد، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است؛ به طور قطع وظیفه این نهاد اجرایی سازی قوانینی است که در حوزه زنان و خانواده توسط مجلس شورای اسلامی تصویب می گردد.

اما متأسفانه در عملکرد این نهاد، مواردی مشاهده می‌گردد که گواه بر عدم اجرای برخی قوانین بوده و نظارت دقیق‌تر مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد؛ هرچند برگزاری جلسات فراکسیون زنان مجلس با خانم ابتکار را شاهد هستیم اما از شما خواستار شفاف‌سازی پیرامون نتایج این جلسات می‌باشیم.

در ادامه مختصراً به برخی موارد که می‌بایست در معاونت زنان ریاست جمهوری پیگیری می‌شد اما متأسفانه شواهد گواه بر عدم پیگیری است، اشاره می‌کنیم:

۱- شاخص‌های عدالت جنسیتی و مغایرت آن با مباحث شرع و قانون که لازم است هر چه سریعتر پیگیری شود و در این زمینه شفاف‌سازی انجام گردد.

۲- آسیب‌های اجتماعی زنان حاشیه‌نشین که لازم است هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد و به وضعیت این زنان رسیدگی گردد.

۳- سیاست‌های ابلاغی جمعیت که توسط مقام معظم رهبری در سال1393 ابلاغ گردید و از شما سؤال داریم به چه دلیل این سیاست‌ها بر زمین مانده است؟! چرا معاونت زنان ریاست جمهوری هیچ اقدام اجرایی در راستای افزایش جمعیت انجام نداده است؟ مگر غیر از این است که بحران جمعیت جزو آن دسته بحران‌هایی است که در صورت ورود کشور، دیگر راه خروجی از آن وجود ندارد!؟

۴- معاونت زنان ریاست جمهوری چه اقدامات اجرایی در راستای کاهش ناباروری، پایین آوردن سن ازدواج و افزایش فرزند آوری کرده است؟

۵- در قانون برنامه ششم توسعه بیان شده است که جلسات ستاد زن و خانواده به صورت مستمر برگزار گردد؛ این در حالی است که در مدت چهارساله‌ی دولت دوازدهم، تنها دوجلسه برگزار گردیده است!

نکات ذکر شده تنها گوشه‌ای از مسائل و مشکلات حوزه زنان می‌باشد که می‌بایست در این مدت اقداماتی در راستای رسیدگی به آن‌ها انجام می‌شد، اما تاکنون اقدام اجرایی از سمت معاونت زنان ریاست جمهوری بعنوان یک نهاد رسمی و با در اختیار داشتن و استفاده از بودجه کشور، انجام نشده و یا اگر انجام شده‌است، درباره اجرای آن‌ها شفاف‌سازی صورت نگرفته است.

کاش این معاونت به جای اعتماد به سیاست‌های شکست خورده غرب که حتی قادر به ساماندهی وضع زنان خود نمی‌باشد، به سیاست‌های داخلی و امید به جوانان تکیه می‌کرد و دیدگاه اسلام پیرامون مسائل زنان را سرلوحه کار خود قرار می‌داد.

وضعیت کنونی زنان، وضعیت خوب و رو به بهبودی نیست و این مورد همت جهادی مسئولین مربوطه و نظارت و پیگیری هر چه سریعتر از سوی مجلس را می‌طلبد.

در نهایت ما دختران دانشجوی بسیجی دانشگاه‌های تهران بزرگ خواستار رسیدگی سریع این موارد هستیم و در آینده‌ای نزدیک، پیگیر نتایج مطالبات خود از فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.

و من الله توفیق

شورای هماهنگی خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر