کد خبر: 10037
A

مروری بر روزنامه های چهارشنبه هشتم دی ماه

بیانات دیروز رهبر انقلاب پیرامون راهپیمایی 9 دی و همچنین بازتاب گسترده گزارش گورخواب ها در کانون توجه روزنامه ای امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع انتخابات و اظهارت انتقادی معاون اول رئیس جمهور درباره دولت قبل نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های چهارشنبه هشتم دی ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز نسبت به گزارش روز گذشته روزنامه شهروند در مورد گورخواب ها واکنش نشان داده اند.

گور خوابی با حضور ماموران تمام شد!!/ واکنش های جالب به اظهارات معاون اول رئیس جمهور 
 

خود روزنامه شهروند در گزارش جدید امروز خود با عنوان«جمع‌آوری گور‌خواب‌ها » با اشاره به اینکه گزارش «شهروند» درباره گورخواب‌های نصیرآباد بازتاب‌های گسترده‌ای داشت نهاد ریاست جمهوری گزارش «شهروند» در باره سرنوشت  گورخواب های گورستان نصیرآباد را پیگیری می کند دستور ویژه استاندار تهران به فرماندار شهریار برای رسیدگی به وضع گورخواب ها نوشت:« یک روز پس از انتشار گزارش از ٥٠ بی خانمانی که از سرمای زمستان، به قبرهای خالی گورستان نصیرآباد پناه برده اند، مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، در اطلاعیه‌ای، بر پیگیری موضوع گورستان نصیرآباد شهریار، تا به دست آمدن نتیجه نهایی و رفع مشکل، تاکید کرد.

فرماندار شهریار، دیروز به قبرستان نصیرآباد رفت. او در عین حال که منکر رفت و آمد معتادان سرگردان درآن محل، نشد، اما بخش هایی از گزارش منتشر نشده را غیرمستند دانست: «آرامستان نصیرآباد شهرستان شهریار از نزدیکترین نقاط به پایتخت است که متاسفانه با وجود داشتن نگهبان، معتادان سرگردان به این محل رفت و آمد دارند.» فرماندار شهریار معتادان قبرستان نصیرآباد را از نزدیک دید، تعدادی خبرنگار هم او را همراهی کردند، همه رفتند، گورهایی که از چند ساعت قبلش خالی شده را دیدند و برگشتند.

حالا از میان ٣٠٠ قبر خالی قبرستان نصیرآباد، تنها یک نفر مانده؛ «بهروز». او تنها در گور، در کنار ٢٩٩ قبر خالی: «صبح ماموران آمدند، همه را زدند، وسایلشان را بردند و رفتند. الان فقط من اینجا مانده ام.» این تنها حرف های بهروز از داخل گور است، گوری که با یک شعله آتش کوچک، روشن شده، نور بر چهره اش سایه انداخته. او سفت و سخت، در جایش مانده، با پلاستیکی که روی قبرش انداخته تا باران خیسش نکند. همه رفته بودند، قبرستان خالی بود، اما بهروز، قبرش را با هیچ جای دنیا عوض نمی کند و می گفت: «گشنه ام است، از صبح هیچ نخورده‌ام.»»

 گور خوابی با حضور ماموران تمام شد!!/ واکنش های جالب به اظهارات معاون اول رئیس جمهور
 

روزنامه قانون نیز در گزارشی با اشاره به نامه اصغر فرهادی به رئیس جمهور در مطلبی با عنوان« درباره شر مسـاری... » نوشت:« تصاویر تکان دهنده است ووقتی گزارش را می خوانی تازه عمق درد رخ می نماید.مهم نیست این ساکنان خفته در گور،که زیر گوش این شهر و مردمانش ، شبانگاهان سهم شان از زندگی و جهان ، آن گوری است که در آن می خوابند و البته درد به اینجا خاتمه نمی یابد ، گزارش را که بخوانید با مطالبی دردناک تر نیز رو به رو خواهید شد که می گوید این گورخواب ها در طول روز نگران گورهای خود هستند چرا که کارتن خواب هایی نیز هستند که به همین گورها و آن داشته های اندک داخل آن چون لیوان پلاستیکی و پتوی نیم سوخته چشم دارند. گزارش شهروند اما انگار ادامه ای ناخوانده با خود داشت. خبرنگار قانون که صبح دیروز راهی این آرامستان در شهریار شد با ماجراهای بسیار دیگری رو به رو شد. گزارشی که قرار بود نگاهی باشد به وضعیت مردمانی که در زمان زنده بودن به قبرها پناه می برند،درنهایت منجر به این شد که مسولان در واکنش به گزارشی تکان دهنده ، گورستان را از آخرین پناهگاه ساکنانش پاک کنند. خبرنگار قانون که به دنبال این گورخواب های رانده از جهان زندگان بی تفاوت می گشت به سختی آنان را این بار در ساختمانی نیمه متروک یافت.ساختمانی که معلوم نیست حالا تا کی پناهگاه این زنده در گور خفتگان باشد تا بار دیگر آنان را از این متروک خانه نیز برانند. اما در این میان واکنش های بسیاری صورت گرفت. صبح دیروز حداقل سه بنیاد خیریه راهی آرامستان شدند تا شاید بتوانند کمی و فقط کمی مرحمی بر آلام و دردهای این آدم ها باشند. پتوهایی که پشت ماشین ها تلنبار شده بود راهی گورستان متروک می شد و که البته از مردمان این پناهگاه حالا خالی بود. فرهادی از آرمانی می گوید که دیگر جان ندارد»

گور خوابی با حضور ماموران تمام شد!!/ واکنش های جالب به اظهارات معاون اول رئیس جمهور 
 

واکنش های جالب به اظهارات معاون اول رئیس جمهور

روزنامه های از طیف های مختلف به سخنان دیروز معاون اول رئیس جمهور واکنش نشان دادند.

گور خوابی با حضور ماموران تمام شد!!/ واکنش های جالب به اظهارات معاون اول رئیس جمهور
 
 

روزنامه جوان در گزارشی انتقادی با عنوان« مردم نترسند دلار با ما! » در این باره نوشت:« مردم وقتی به دولتمردان اعتماد دارند می‌دانند که نباید درباره قیمت ارز، کالا و تورم نگران باشند، زیرا مدیران کشور خواهند توانست این مسائل را مدیریت کنند. این جمله را اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جمع مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است که معنای تحت‌الفظی‌اش این است که کنترل قیمت دلار برخلاف آنچه برخی کارشناسان می‌گویند در ید و اختیار دولت است و مسائل پیش آمده، مدیریت شده است.

این سخنان معاون اول در حالی روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری قرار گرفته است که روز گذشته دلار به قیمت 4 هزار و 150 تومان به متقاضیان فروخته می‌شد که بی‌سابقه‌ترین قیمت در طول تاریخ کشور است و قدرت خرید مردم طی چند هفته حدود 20 درصد کاهش یافته و پول ملی تضعیف شده است. همچنین روز گذشته قیمت هر سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید افزایشی رکودی داشت و با 33 هزار و 600 تومان گران‌تر نسبت به روز قبل به یک میلیون و 220 هزار تومان رسید. »

 گور خوابی با حضور ماموران تمام شد!!/ واکنش های جالب به اظهارات معاون اول رئیس جمهور
 

با این حال روزنامه آرمان در دفاع از این سخنان در گزارشی با عنوان« کشور را ته دره بردید » نوشت:« آغاز شد؛ دیگر مانند قبل نیست که یاران روحانی با ارائه آمار و اطلاعات درست به تکذیب آنچه بپردازند که مخالفان  دولت سعی در القای آن به جامعه داشتند؛ فصل افشای هویت مخالفان دولت است؛ فصل افشای دستانی است که با سیاست‌های دولت یازدهم از رسیدن به بیت المال کوتاه شد. در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم بود که آمارهایی از میراث دولت قبل منتشر شد، میراثی که برای روحانی و مردانش در پاستور باقی مانده بود، میراثی که شامل بدهی‌های زیاد، قوانین خاص، پرداخت‌های غیرمتعارف و بذل و بخشش‌های زیاد و... بود. مردان روحانی در چنین شرایطی برنامه خود را برای اصلاح میراث دولت قبل تنظیم کردند و آگاه بودند با موانع زیادی از سوی کسانی مواجه خواهند شد که عملکرد دولت گذشته برای آنها دارای منافع زیادی بود. مردان روحانی به ویژه بخش اقتصادی دولت بی‌اعتنا به فشارها سعی در عادی کردن شرایط کشور کردند. حجم اشتباهات دولت آن اندازه زیاد بود که هنوز و پس از گذشت بیش از ۳ سال از عمر دولت یازدهم تمام آن بخش‌ها اصلاح نشده است. ۱۱ آبان بود که رئیس‌جمهور در مراسم معرفی ۳ وزیر به مجلس اظهار داشت:«دولت یازدهم در آغاز فعالیتش با مشکلات بزرگی روبه‌رو بود که شاید بتوان نام آنها را بحران نامید. هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز دولت کشور با تورم بیش از ۲۳ درصد روبه‌رو باشد، در حالی که در آغاز این دولت، کشور با تورم ۴۰ درصد روبه‌رو شد همچنین هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز کار کشور با رشد منفی روبه‌رو باشد، در حالی که دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با ۸ فصل رشد منفی روبه‌رو بود.» و وزیر اقتصاد هم در ۶ دی تصریح کرد:«دولت قبل با وجود درآمد نفتی ۸۰۰میلیارد دلاری و فروش بنگاه‌های دولتی به مبلغ ۱۵۰هزار میلیارد تومان چیزی برای دولت یازدهم در صندوق ذخیره باقی نگذاشت و ۶۰۰هزار میلیارد تومان برای دولت جدید بدهی به‌وجود آورد.»»

 
 

صادق زیبا کلام نیز در دفاع از این سخنان در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:« همه می‌دانند که دولت حسن روحانی در چه شرایط وانفسایی کشور را تحویل گرفت؛ در سه سال و نیم گذشته هر آنچه از دست شان برمی‌آمده،  علیه دولت به کار نبرده باشد؛ با هر نگاه و رویکردی که به عملکرد و موضعگیری‌های یک جناح نسبت به دولت یازدهم بنگریم، نمی‌توانیم از این واقعیت تلخ بگریزیم که آنها «جانبدارانه»، «غیرمنصفانه» و «یکسویه» با دولت حسن روحانی و دستاوردهای قابل توجهش برخورد کرده و می‌کنند.کمترین دستاورد «برجام» این بود که کشور را از باتلاقی که هشت سال گرفتار آن بود، نجات داد. اما متأسفانه صدا و سیما با چنان تبحر خاصی به بزرگ‌ترین دستاورد دولت ضربه زده است که این گونه به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین نقطه قوت دولت روحانی، بزرگ‌ترین نقطه ضعف بوده است.آقای جهانگیری در سخنان دیروز خود گفت که «برخی رسانه‌ها که از پول بیت‌المال استفاده می‌کنند، به گونه‌ای تیتر می‌زنند که اگر مجموعه‌ای در خارج از کشور می‌خواست کاری کند که مردم مأیوس شوند، به این خوبی نمی‌توانست»؛ اگر چه در صحت این سخن تردیدی نیست اما سؤال اینجاست که دولت تاکنون در برابر این بداخلاقی‌‌ها چه کرده است و بعد از این چه خواهد کرد.متأسفانه با مروری به حملات رسانه‌‌های منتسب به اصولگرایان تندرو این نتیجه به دست می‌آید که آنها بر وسعت و شدت حملات ضددولتی خود افزوده‌اند. در نقطه مقابل، روحانی و دولتمردان او تلاش کرده اند با نجابت، خویشتنداری و تحفظ با این طیف برخورد کنند زیرا از نگاه دولت اعتدالی، لازمه تأمین منافع ملی و پایبندی به اخلاق، چنین رویکردی است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر