کد خبر: 10041
A
دیده بان ایران گزارش می دهد:

وقتی معاون جلیلی آدرس غلط می‌دهد/ کدام دولت چوب حراج بر سرمایه ملی زد؟

علی باقری معاون سابق جناب سعید جلیلی، اخیرا طی سخنانی در مشهد، ضمن انتقادات تند و تیز نسبت به برجام، اعلام کرده که چنین قرادادی از زمان‌ حضرت آدم تا تیر ماه 94 نداشته‌ایم.

وقتی معاون جلیلی آدرس غلط می‌دهد/ کدام دولت چوب حراج بر سرمایه ملی زد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی باقری معاون سابق جناب سعید جلیلی، اخیرا طی سخنانی در مشهد، ضمن انتقادات تند و تیز نسبت به برجام، اعلام کرده که چنین قرادادی از زمان‌ حضرت آدم تا تیر ماه 94 نداشته‌ایم.

آقای باقری اگر چه جمله فوق‌الذکر را با کنایه و تعریض روا داشته‌اند؛ اما از جهاتی درست می‌فرمایند؛ هیچ قراردادی از زمان حضرت آدم تا به حال نبوده است که بتواند یک شبه، 6 قطعنامه تحریمی ذیل فصل هفتم و 12 قطعنامه شورای حکام را ملغی کند و سایه شوم جنگ را از سر 80 میلیون ایرانی برطرف سازد.

همچنین هیچ قراردادی هم از آدم ابوالبشر تا عصر فعلی نبوده که درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران را 90 درصد افزایش دهد؛ درآمدهایی که در زمان دولت متبوع جناب باقری، به صفر نزدیک می‌شد!

علاوه بر اینها، هیچ قراردادی هم از زمان صفی‌الله(یکی از القاب حضرت آدم) تا دوره معاصر نبوده که در روز اجراء بیش از 90 درصدش عملیاتی شود و بواسطه آن در همان روز 27 دی 94 کلیه تحریم‌های ثانویه علیه بانک‌ مرکزی و بانک ها‌ی تجاری ایران، تحریم‌های فروش نفت، تحریم‌های ثانویه در مورد سرمایه‌گذاری در بخش نفت، گاز و انرژی ایران و تحریم‌های ثانویه در مورد بخش حمل و نقل و شرکت کشتیرانی ایران، ملغی گردد.

شایان ذکر است، هیچ قراردادی هم از زمان خلیفه الله ( یکی دیگر از القاب حضرت آدم) تا برهه کنونی نبوده که بواسطه آن، خدمات سوئیفت را به سرعت برای کشوری برقرار سازد و آن کشور را از شیوه تبادل مالی قرن نوزدهمی برهاند. 

 ذکر موارد مشابه گزاره‌های فوق، مثنوی هفتاد من کاغذ می‌طلبد و خودِ جناب آقای علی باقری هم به سبب آنکه در دوره دولت قبل معاونت تیم مذاکره کننده هسته‌ای را برعهده داشتند، بسیار بیشتر از ما به جزئیات آنها واقف هستند.

البته آقای باقری و مافوقش آقای جلیلی که در دولت قبل متکفل پرونده خطیر هسته‌ای کشور شده بودند، تا پیش از آن هیچگونه تجربه و شناختی نسبت به زوایای این پرونده و ظرافت‌های دیپلماسی هسته‌ای نداشتند و تصور می‌کردند میز مذاکرات هسته‌ای، گعده تبیین اصول گفتمانی است!

«رابرت اینهورن» عضو اسبق تیم مذاکره کننده آمریکا در تیرماه 94 طی مصاحبه‌ای، گفت:جلیلی در مذاکرات، نطق می کرد و«تاریخ اسلام و ایران» می گفت، حسابی تاریخ آموختیم!

آقای علی باقری در اظهارات اخیرشان در مشهد، کنایه دیگری را هم نثار دولت یازدهم کرده اند و فرموده اند: "داریم نفت را مجانی می دهیم ؛ کمیته امداد دنیا شده ایم"!

پاسخ به اظهارات فوق را، اکبر ترکان مشاور ارشد رییس جمهور در مصاحبه اخیر خود به تفصیل ارائه داده است؛ پاسخی که هر مخاطب منصفی را به این نتیجه می رساند که کدام دولت، نفت این سرمایه ملی را به ثمن بخس آن هم از طریق عده ای سودجو و چپاولگر، به یغما داد؛ دولت فعلی یا دولت متبوع جناب باقری؟! ترکان در مصاحبه اخیر خود گفته است:

«اروپایی‌ها در دوره تحریم نفت ما را نمی‌خریدند و هند و چین تنها خریداران نفت ما شده بودند. این دو کشور با شرایط بسیار استثنایی نفت را می‌خریدند و پول آن را نیز با فرمول بسیار تحقیرآمیزی در حساب‌هایی می‌ریختند که بلوکه می‌شد. به عنوان مثال، در دولت گذشته، نفت ایران به چین فروخته شد اما پول نقد این نفت که ۲۲ میلیارد دلار است، از سوی چین در یک حساب بلوکه شد. چینی‌ها معادل این پول، به نسبت یک به یک دلار به ما وام دادند. در این شرایط، اکنون ۲۲ میلیارد دلار پول ما در چین وثیقه است، در مقابل، این کشور قرار بود ۲۲ میلیارد دلار به ما وام بدهد که در ابتدای وام دادن، ۴ میلیارد دلار را به عنوان سود وام کسر کرده و در ادامه، برای وامی که به ما داده، ۸ درصد نیز پول بیمه در نظر گرفته است. بیمه با این توجیه که اگر ایران نتوانست اقساط خود را بازپرداخت کند، این پول، بیمه باشد. درباره هند نیز ما مجبور بودیم نفت خود را به قیمت‌هایی به این کشور بفروشیم. هند پول نفت ما را دو قسمت می‌کرد؛ بخشی را به حساب یورویی و بخشی را به حساب روپیه واریز می‌کرد. آن پولی که به حساب یورویی واریز می‌شد، توقیف می‌شد، چون نمی‌توانستیم با آن خرید کنیم. اما از پولی که در حساب روپیه قرار داشت، باید از هند و به قیمت‌هایی که خودشان می‌گفتند، کالای هندی بخریم.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • محمد

    داداچ چی میزنی
    خود برجامیون میگم تحریمها برداشته نشده شما چی میگی
    رئیس قضیه میگه اشتباه کردم اونوقت شما کاسه داغتر از اش شدی

ارسال نظر