کد خبر: 10073
A

ترکیه از توافق بر سر آتش‌بس در سوریه خبر داد/ انتشار اخباری از اجرای آتش‌بس از بامداد فردا

رسانه‌های ترکیه از توافق مسکو و آنکارا با بندهای طرح آتش‌بس سراسری در سوریه خبر دادند. این در حالی است که روسیه هنوز نسبت به این طرح و اجرای آن با قطعیت واکنش نشان نداده است.

ترکیه از توافق بر سر آتش‌بس در سوریه خبر داد/ انتشار اخباری از اجرای آتش‌بس از بامداد فردا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، شبکه خبری اسکای نیوز عربی، رسانه‌های ترکیه اعلام کردند: مقامات ترکیه و روسیه به توافقی بر سر بندهای طرح آتش‌بس سراسری در سوریه دست یافته‌اند. این طرح شامل گسترش سطح آتش‌بس جاری در حلب می‌شود به طوریکه سراسر سوریه به استثنای گروه‌های تروریستی را دربربگیرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفته است، آنکارا به دنبال آن است که آتش بس فراگیر در سوریه برقرار شود و تمامی مناطق این کشور از شمال تا جنوب به این آتش‌بس بپیوندند.

او بدون اشاره به مفاد طرح آتش‌بسی که رسانه‌های ترکیه امروز از آن خبر داده‌اند، گفت: انتقال سیاسی قدرت با حضور بشار اسد غیر ممکن است و من می‌دانم که مخالفان این مسئله را نخواهند پذیرفت.

رسانه‌های ترکیه همچنین اعلام کرده‌اند، این طرح در صورت موفقیت "اساس" مذاکرات سیاسی بین دولت سوریه و مخالفانی خواهد شد که مسکو و آنکارا درصدد برگزاری آن در آستانه قزاقستان هستند.

این طرح به شورشیان سوری نیز داده می‌شود تا موافقت یا مخالفت خود را با آن اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی طرح آتش‌بس شامل گروه‌های تروریستی نخواهد بود اما ارتش سوریه و گروه‌های هم‌پیمان آن و مخالفان در این طرح مشارکت خواهند داشت. به گفته منابع دیپلماتیک در صورت موافقت دو طرف با این طرح، آتش‌بس از بامداد فردا (۹ دی) ۲۹ دسامبر اجرایی خواهد شد.

در صورت موفقیت این طرح، دولت سوریه و مخالفان مذاکرات سیاسی را با نظارت ترکیه و روسیه در "آستانه" قزاقستان آغاز خواهند کرد.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: آنکارا و مسکو می‌خواهند در حمایت از مذاکرات صلح سوریه نقش داشته باشند.

روسیه و ترکیه طی روزهای اخیر مذاکرات گسترده‌ای برای رسیدن به توافق درباره آتش‌بس سوریه داشته‌اند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر