کد خبر: 100840
A
دیده بان ایران:

با یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زکات جمع آوری شده در سال جاری چه می توان کرد؟

سال گذشته مدیرکل پیشین امور اجرایی زکات کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) اعلام کرده بود که "کمتر از ۲۰ درصد زکات جمع آوری شده در امور عمرانی از قبیل احداث مسجد، حسینیه، خانه عالم، غسالخانه، آسفالت و روشنایی معابر و سایر امور عام المنفعه می شود." حال سوال اینجاست که مابقی این مبلغ قابل توجه صرف کدام امورات می شود و گزارش خرج کرد آن چگونه به اطلاع مردم می رسد؟

با  یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زکات جمع آوری شده در سال جاری چه می توان کرد؟

"اگر نسبت به زکات به‌خوبی عمل شود فقیری در جامعه اسلامی نخواهیم داشت."

به گزارش دیده بان ایران؛ این مخلص اظهارات آیت الله علوی گرگانی یکی از مراجع اعظام قم درباره زکات در جمهوری اسلامی است که با اشاره به نحوه جمع آوری آن خطاب به مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امدادخمینی(ره) نسبت به اجرای دقیق آن اصرار دارند.

بر اساس تازه ترین آمار منتشر شده از سوی حجت الاسلام محمد طاها مِهری "مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امدادخمینی(ره)"  از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، یعنی ظرف 10 ماه گذشته یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زکات در کشور جمع آوری شده است. 

مهری درباه نحوه چگونگی خرج کرد این مبلغ هم می گوید: این مبلغ در ساخت و تعمیر مسکن، تأمین هزینه های درمان، ازدواج و تحصیل مددجویان و اخیراً هم صرف خرید تبلت‌ برای دانش‌آموزان نیازمند شده است.

این در حالی است که با توجه به وضعیت و معیشت بد اقتصادی کشور طی چند سال اخیر؛ 1100 میلیارد تومان مبلغ بسیار قابل توجه ای است به طوریکه این میزان در شش ماه اول سال گذشته 410 میلیارد تومان اعلام شده بود.

همچنین آیت‌الله حسن عالمی آیت‌الله حسن عالمی در سال 95 اعلام کرده بود که "سالانه ۲۳ میلیارد تومان زکات در کشور جمع‌آوری می‌شود." و یا اینکه ایشان در سال 93 به رسانه ها اعلام کرده بودند که "سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان زکات در سطح کشور جمع‌آوری شده است و پیش بینی ما این است که این مبلغ به 400 میلیارد تومان برسد."

با توجه به اینکه سال گذشته مدیرکل پیشین امور اجرایی زکات کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) اعلام کرده بود که "کمتر از ۲۰ درصد زکات جمع آوری شده در امور عمرانی از قبیل احداث مسجد، حسینیه، خانه عالم، غسالخانه، آسفالت و روشنایی معابر و سایر امور عام المنفعه می شود." حال سوال اینجاست که مابقی این مبلغ قابل توجه صرف کدام امورات می شود و گزارش خرج کرد آن چگونه به اطلاع مردم می رسد؟

یکى از نخستین کارهایى که پیامبر(ص) در «مدینه» انجام داد، تشکیل بیت‌المال بود، که یکى از منابع آن را «زکات» تشکیل می‌داد، و طبق مشهور، این حکم در سال دوم هجرت پیامبر(صلى الله علیه وآله) تشریع شد.
در آیه «انَّما الصَّدقاتُ للفُقَراء و المَساکین و العاملین عَلَیها وَ المُؤلَّفَةِ قُلُوبُهُم وَ فی الرّقاب و الغارمین و فی سبیل الله و ابن السبیل فریضَة مِنَ الله و الله عَلیمٌ حکیم» به روشنى مصارف واقعى زکات را بیان کرده، و به تمام توقعات بى‌جا پایان مى‌دهد، و آن را در هشت مصرف خلاصه مى‌کند:

  1. فقرا.
  2. مساکین.
  3. متصدیان اداره صدقات و مأموران جمع‌آوری زکات.
  4. افرادی که به وسیله کمک‌های مالی، تمایل بیشتری به اسلام پیدا می‌کنند و تألیف قلوب در آنها به‌وجود می‌آید.
  5. کسانی که برده هستند و برای آزادی آنها از زکات استفاده می‌شود.
  6. بدهکاران.
  7. هر امری که رضای خداوند در آن باشد.
  8. افرادی که در راه مانده‌اند و درمانده شده‌اند..

هر چند به نظر می رسد تنها 20% سهم مصارف هشت گانه آنچه که زکات به آنها تعلق می گیرد در هزینه کرد زکات آمده است اما سوال اساسی این است که به راستی 1100 میلیاردی که در سال جاری جمع آوری شده  صرف چه هزینه های شده است و با این مبلغ چه کارهای بایدی را می توان انجام داد.؟

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر