کد خبر: 100913
A

ادعای عجیب سفیر اسبق ایران در افغانستان/ فداحسین ملکی: ترور دیپلمات های ایرانی در مزار شریف کار طالبان نبود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم گفت: ما هیچ شواهدی در دست نداریم که طالبان اقدام به حمله تروریستی کرده باشد اما شواهدی داریم که این اقدام توسط یکی از سرویس‌های کشورهای همسایه صورت گرفته است.

ادعای عجیب سفیر اسبق ایران در افغانستان/ فداحسین ملکی: ترور دیپلمات های ایرانی در مزار شریف کار طالبان نبود

به گزارش دیده بان ایران؛ فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سفیر اسبق ایران در افغانستان، در خصوص سفر هیأت سیاسی طالبان به ایران گفت: سفر هیأت طالبان به ایران به معنای حمایت جمهوری اسلامی ایران از طالبان نیست. اینکه برخی فکر می‌کنند ایران از طالبان حمایت می‌کند، درست نیست. به هر حال طالبان یک طرف مسئله صلح در افغانستان است و این سفر هم به معنای تلاش جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ثبات در این کشور است.

وی ادامه داد: افغانستان کشور مسلمان و هم‌زبان است و حتما ثبات در این کشور به امنیت منطقه کمک موثری می‌کند و اگر گروه‌ها و جناح‌های مختلف درگیر در افغانستان کنار هم قرار بگیرند، پای بیگانگان از جمله آمریکایی‌ها  از آنجا سست خواهد شد. در واقع این موضوع باعث می‌شود که افغانستان نه محلی برای آمریکایی‌ها باشد که سال ها در آنجا جاخوش کرده‌اند و نه باقی گروه‌ها که این کشور را محل امنی برای خود می‌دانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: از این روی حضور فعال جمهوری اسلامی بسیار تأثیرگذار است و این کار هم براساس منافع ملی خود مردم افغانستان صورت می‌گیرد.

فداحسین مالکی در واکنش به برخی انتقاد مبنی بر اینکه ایران نباید با تروریست ها مذاکره‌ای داشته باشد، گفت: اینکه سیاست های فعلی طالبان نسبت به گذشته تغییر کرده است حرف درستی است، واقعیت هم این است که طالبان باید بپذیرد که مردم افغانستان دیگر مردم گذشته نیستند. فرهنگ غنی مردم این کشور و همچنین حضور پررنگ نسل جوان افغانستان، ایجاد روش‌ها و تعاریف جدیدی را می‌طلبد.

وی تأکید کرد: مشروعیت بخشیدن به طالبان توسط آمریکایی‌ها و در مذاکرات قطرشکل گرفت. به نظر من طالبان به تمام بازی‌های سیاسی آمریکا در منطقه که صرفا هم به دنبال منافع خود هستند، پایان خواهد داد. این موضوع را که طالبان به کشورهای همسایه و کشوری قدرتمندی مثل جمهوری اسلامی ایران، رجوع کرده است، باید مثبت ارزیابی کرد. اگر دولت افغانستان و سایرگروه‌های افغان هم خواهان برقرای ثبات باشند، ایران آمادگی کمک به آنها را دارد.

سفیر اسبق ایران در افغانستان در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اینکه حمله تروریستی در مزار شریف را نباید به گردن طالبان انداخت، گفت: حمله تروریستی به دیپلمات ها و نیروهای ما در مزارشریف توسط هیچ کدام از نیروی‌ها افغانستانی صورت نگرفته و کار بیگانگان و سرویس‌های امنیتی یکی از کشورهای همسایه بوده است. ما هیچ شواهدی در دست نداریم که طالبان اقدام به حمله تروریستی کرده باشد اما شواهدی داریم که این اقدام توسط یکی از سرویس‌های کشورهای همسایه صورت گرفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر