کد خبر: 101097
A

زاکانی: استیضاح روحانی کم است جریان غربگرا باید استیضاح شود/ یک جو عقل برای نیامدن در انتخابات کافی است/ در جامعه با فساد پیچیده‌ای مواجه هستیم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: یک جو عقل برای نیامدن در انتخابات کافی است، معتقدم که بایستی یک نهضت نیامدن در انتخابات راه بیفتد و بایستی با عقلانیت و خویشتنداری زمینه توفیق جبهه انقلاب را فراهم کنیم.

زاکانی: استیضاح روحانی کم است جریان غربگرا باید استیضاح شود/ یک جو عقل برای نیامدن در انتخابات کافی است/ در جامعه با فساد پیچیده‌ای مواجه هستیم

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در اولین  نشست پاتوق اندیشه جوانان با بیان اینکه نباید به فکر استیضاح  یک فرد بود بلکه باید یک جریان را پای صندوق رای استیضاح کنیم، اظهار داشت: بنده برنامه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارم و یک جو عقل برای نیامدن در انتخابات کافی است، معتقدم که بایستی یک نهضت نیامدن در انتخابات راه بیفتد و بایستی با عقلانیت و خویشتنداری زمینه توفیق جبهه انقلاب را فراهم کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ویژه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ گفت: انتخابات ریاست جمهوری همواره به واسطه در اختیار بودن امکان کشور در دستان ریاست جمهور و دستگاه دولت و سرعت بخشی یا کندی در مسیر پیشرفت و عملکرد کشور، مبدا نظر بوده است.

*انتخابات 1400 رقابت دو جریان تحول‌خواه و توسعه نما است 

وی با اشاره به رقابت دو جریان تحول خواهی و پیشرفت و تجدیدنظر طلبی و توسعه نمایی، ادامه داد: برای جریان تحول خواهی و پیشرفت طبق هدف‌گذاری صورت گرفته، اعتلای اسلام و کشور مدنظر است و علی القاعده هر کس به دنبال سربلندی اسلام و کشور است بایستی به دنبال پیشرفت و تحول همه‌جانبه در کشور باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جریان تجدیدنظر طلبی و توسعه نمایی، مسیر پیشرفت طی شده ملت ایران، راه تکامل یافته‌ای که امروز معادلات جهانی را تحت تاثیر قرار داده و این که تصمیمی بدون مدنظر قرار دادن نقطه نظرات جمهوری اسلامی در منطقه شکل نمی‌گیرد را نادیده می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه از باخت ترامپ در انتخابات خوشحال هستیم، ادامه داد: حتما سیاست‌های ترامپ و بایدن با یکدیگر تفاوت می‌کند و قطعا در معادلات این تفاوت‌ها حساب می‌شود اما اینکه بخواهیم با توجه به این سیاست‌ها معادلات داخلی را برنامه‌ریزی کنیم اشتباهی محض است و لذا زمانی موفق هستیم که تمام ظرفیت داخلی مهیا شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اما اینکه ظرفیت‌های کشور را معطل تصمیم بیگانگان کنیم، اقدام غلطی است و باید از تمام ظرفیت منطقه‌ای و جهانی استفاده کنیم و کسی نمی‌گوید که در کشور را باید ببندیم.

زاکانی گفت: تفاوت جدی این انتخابات با انتخابات‌های گذشته آن است که به واسطه رهبری فراستانه و هوشمندی مردم دشمن دچار کلافگی شده و مردم نسبت به تجربه تاریخی خود آگاهی داشته و حافظه ضعیفی بر خلاف گفته عناصر تجدید نظر طلب ندارند و بایستی این تجارب برای مردم واکاوی شود.

وی ادامه داد: جریان تحول خواهی اگر در این حوزه موفق نشود بایستی عامل عدم موفقیت را در خودش بیابد و لذا وزن دادن به خواسته‌های آمریکا در داخل کشور یکی از نکاتی است که آمریکا علاقه‌مند به آن است و بایستی خاطره تاریخی آمریکا برای ملت ایران زنده بماند که جز سیاهی و پلیدی چیزی نبوده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: در حوزه اقتصاد که ذهن جامعه شرطی شده است که توانمندی‌ عبور از مشکلات در داخل کشور است و بایستی ضمن گفت‌وگو با جامعه سطح آگاهی افزایش یابد تا منشا امید در جامعه خواهد شد که بر خلاف تلاش عناصر تجدید نظر طلب برای حاکم‌کردن غفلت و احساس در جامعه است.

زاکانی اظهار کرد: امروز در جامعه با فساد پیچیده‌ای مواجه هستیم که این فساد با سطحی از شبکه بودن و درهم‌تنیده بودن ارتباط برقرار کرده است و ما مکلف هستیم این پیوستگی را فهمیده و در مقابل کانون‌های ارتباط و تعامل بایستیم.

وی اضافه کرد: اصل ۴۹ قانون اساسی اصلی متوقعی است که متاسفانه بسیاری از بخش‌های این قانون اجرایی نمی‌شود و یکی از مصوبات خوب مجلس دهم تصویب آئین نامه اجرایی این قانون بود و ریاست قوه قضاییه این قانون را ابلاغ کرد و مسؤولان بایستی پاسخگو باشند.

زاکانی با اشاره به رویکرد این جریان در توسعه نمایی گفت: اگر مسیری که انقلاب اسلامی فراروی ما قرار داده و عزت و استقلال کسب شده ملت ایران در قالب تجدید نظر طلبی به برگشتی منتهی شود، ماحصل آن این است که هم دشمنان این نماد استقلال و عزت را به نحوی تجزیه می‌کنند تا آثاری از آن در تاریخ به جا نماند.

وی با اشاره الزام جریان تحول خواهی برای حضور گسترده مردم در انتخابات، انتخابی مطلوب و مقدمه‌ای برای خدمت گذاری شایسته ادامه داد: گام اول انسجام جبهه‌‌ای در میان علاقه‌مندان به اسلام و ایران، گام دوم انتخاب گفتمان مطلوب از زاویه نیاز امروز و چشم‌انداز درخشان آینده، گام سوم معرفی نامزدی در شأن گفتمان به جامعه، گام چهارم رقابت پرشور و نشاط مبتنی بر یک برنامه دقیق برای حضور امیدوارانه مردم در انتخابات و گام پنجم آغاز تحول بزرگ و خدمت شایسته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات آمریکا اضافه کرد: اصل، مردم کشور ما، گره‌گشایی از زندگی مردم و تسریع در روند پیشرفت است و البته اینکه ترامپ از سکانداری آمریکا کنار رفت بایستی به تمام جهان برای رفتن این حیوان درنده تبریک گفت اما اینکه بایدن آمد تفاوتی نمی‌کند.

زاکانی گفت: در اصل ضدیت آن‌ها با مردم و انقلاب اسلامی هیچ شک و شبه و جای تردیدی نیست بلکه در شیوه رسیدن به این هدف با یکدیگر تفاوت دارند، لذا از منظر تحول خواهی و پیشرفت توجه به اهداف عالی مردم ایران اسلامی است نه توجه به مواردی که در خارج از مرزها به دنبال تعیین تکلیف هستند.

*جریان تجدید نظر طلب ضعف پایگاه گفتمانی خود را با نزدیکی به غرب نشان می‌دهد

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده‌های توخالی و ایجاد دو قطبی کاذب بیم و امید بدون داشتن برنامه‌ای برای تغییر توسط این جریان گفت: تمام امید جریان تجدیدنظر طلبی آن است که از مسیر تفرقه در جبهه تحول خواهی همانند سال ۹۲ به توفیق برسند و از این حیث برای آن‌ها مهم است که در خارج از کشور چه قدرت و ادبیاتی حاکم شود.

زاکانی اذعان کرد: میزان آسیب پذیری ما تا زمانی که قدرتمند نشویم، بالاست و اما این قدرت کشور است که موجب احتساب از سوی آمریکا می‌شود که بخشی از قدرت ناشی از انسجام ملی و بنیه ایمانی، بخشی در توسعه علم و دانش، بخشی از آن در نفوذ و عمق دهی راهبردی در منطقه و جهان است که جریان تجدیدنظر طلبی به هیچ‌ وجه مولفه‌های قدرت را برنتابیده و گفتمان ضعف را برای نمایش خارجی دنبال می‌کند.

*برخی هنوز به سمت لاشه متعفن برجام می‌روند/ ملاک جوانی برای رئیس جمهور کیفی است نه کمی!

زاکانی عنوان کرد: برجام هم اکنون چون لاشه متعفنی است که روی زمین قرار دارد که بعضی بدون آنکه بخواهند اسباب تعفن را جبران کنند به سمت این لاشه می‌روند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: سن گفتن برای رئیس جمهور غلط بوده و اینکه بگوئیم جوانی سن محسوب می‌شود اشتباه است چرا که جوانی یک کیفیت بوده و عدد نیست که مثال آن را می‌توان در شهید سلیمانی یافت.

وی خاطرنشان کرد: برای آن‌ها بودن بایدن در آمریکا مهم است اما برای ما این اهمیت دارد که ترامپ وجود ندارد و سعی ما درایران قوی کردن، افزایش قدرت با انسجام ملی، تقویت بنیه دفاعی و نفوذ و عمق دهی ایران اسلامی در منطقه و جهان است که جریان دوم به هیچ وجه  این مؤلفه قدرت را برنمی‌تابد و تمام مؤلفه‌های ضعف را از خود مخابره می‌کند.

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: هردو جریان می‌گویند که می‌توان به برجام برگشت اما  این دو برگشت تفاوت جوهری دارند چرا که پیش شرط ما آن است که همه تحریم‌ها رفع شود و در مشکل انتقال پول و سوئیفت آزادی عمل داشته باشیم درآخرهم آمریکا باید خسارت جدی ما را ناشی از نقض تعهد به ایران پرداخت کند اما جریان تجدید نظرطلب شرط برگشت به برجام خود را به وعده برگشت آمریکا تقلیل می‌دهد.

وی با اشاره به اعتقاد بازگشت به برجام از سوی دو جریان مذبور با تفاوت‌های جوهری، ادامه داد: پیش شرط ما برای بازگشت برجام آن است که آمریکا ضمن بازگشت به برجام و پرداخت خسارت، به عنوان پیش شرط تمامی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران رفع شده و در تجارت خارجی به ویژه نفت و در انتقال پول آزادی عمل داشته باشیم.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر