کد خبر: 101112
A

فعال سیاسی اصلاح طلب: الان احساس می کنیم که دیگر دموکراسی وجود ندارد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر بخواهیم پاسخ دهیم که اصلاح طلبان چه انتظاراتی دارند و چه تفاوتی نسبت به گذشته کردند، باید قبول کنیم که اصلاح طلبی امروز فقط یک اسم است و با سال های 20 قبل خیلی فرق می کند.

فعال سیاسی اصلاح طلب:  الان احساس می کنیم که دیگر دموکراسی وجود ندارد

به گزارش دیده بان ایران، «هدایت آقایی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در خصوص شرایط اصلاح طلبان نسبت به گذشته اظهار کرد: اگر بخواهیم پاسخ دهیم که اصلاح طلبان چه انتظاراتی دارند و چه تفاوتی نسبت به گذشته کردند، باید قبول کنیم که اصلاح طلبی امروز فقط یک اسم است و با 20 سال قبل خیلی فرق می کند. اصلاح طلبان آن سال ها امید زیادی داشتند و یکپارچه تر بودند و به اصلاح یکسری از رفتارها را دنبال می کردند اما امروز اصلاح طلبان به لحاظ فکری دگرگون شدند و اگر واژه اصلاح طلبی را بخواهیم برای آنها بکار ببریم خیلی با اغماض باید باشد.

او گفت: اینکه بخش عمده ای از مردم انتظار داشته باشند در درون اتفاقات خاصی بیفتد و تغییراتی که فکر می کنند باید توسط کسانی که قدرت دستشان هست اتفاق بیفتد به نظر من انتظار زیاد معقولی نیست چرا که هسته های قدرت در حال حاضر شکل گرفته و آنها حاضر نیستند به هیچ قیمتی قدرت را از دست بدهند.

آقایی ادامه داد: اساس کار اصلاحات این بود که فرض می کردیم یک دموکراسی داریم اما الان احساس می کنیم که دیگر دموکراسی وجود ندارد یعنی وقتی روز به روز دایره حضور در قدرت تنگ تر می شود و نظارت استصوابی چپ و راست در مجلس و ریاست جمهوری یا احتمالا در شوراهای اسلامی، تیزتر و بُرنده تر می شود بنابراین انتظاراتی که از یک مدل دموکراسی حتی با اصطلاح ملاحظات دینی باید داشته باشیم الان دیگر آن انتظارات وجود ندارد، یعنی ما به در بسته می زنیم. فکر می کنم بخش عمده ای از اصلاح طلبان و مردم راجع به این موضوع امیدی ندارند اما بخشی از اصلاح طلبان هنوز فکر می کنند اگر در یکی از پایگاه های قدرت حضور داشته باشند می توانند، تاثیرگذار باشند مثلا نماینده داشته باشند و یا رئیس جمهور بیاورند.  

او افزود: فکر می کنم دایره فکری این بخش از اصلاح طلبان خیلی خیلی جزئی بوده و اندک است. قبلا ما بحث مطالبات مردم را داشتیم. فکر می کردیم نظام آزاد در انتخابات باید باشد و هر وقت لازم باشد رفراندوم برگزار شود. فکر می کردیم که نهادهای انتخاباتی آن چیزی است که در مقدمه قانون اساسی ذکر شده و در سال 57 برای مردم سالاری برای حاکمیت مردم شعارهایش داده شده است اما امروز با برداشت ها و قرائت هایی که از قانون اساسی می شود، این موضوع دیگر محلی از اعراب ندارد. خواسته های اخیر اصلاح طلبان به نظر من جزئی و پیش پا افتاده است و نبودشان در پهنه های انتخابات برای رئیس جمهوری یا مجلس خیلی نمی تواند تاثیرگذار باشد. در 8 سال دولت روحانی بارها او اقرار کرده که اختیاراتی ندارد و در مسائل کلان هم اختیاری ندارد.

این سیاستمدار اصلاح طلب خاطرنشان کرد: آن بخش از اصلاح طلبان که فکر می کنند باید در قدرت تاثیراتی ولو اندکی بگذارند و دوست دارند وارد قدرت شوند، فکر می کنم باید در محدوده امور جاری فعلی یک سری افراد به جای افراد دیگر بیایند نه اینکه تغییرات عمده ای در رویه ها، اصول و ساختارها صورت بگیرد.

او در خصوص ریزش سرمایه اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان از یک طرف ریزش داشته اند و از یک طرف زایش داشته اند. ریزش از این بابت که دایره مطالبات مردم را آنهایی که محصور کردند به انتصاب یا قرار دادن یک سری از اشخاص در سمت ها، اینها پشتوانه های خود را از دست دادند اما پشتوانه های دیگر به عنوان جوانه هایی رشد کردند و امروز در مکتوبات، نوشته ها و صحبت ها می بینید که بحث های خیلی عالمانه و خوبی می شود و راه را پیدا کردند. اینها مردم سالاری و اساس مطالبات مردم را منطبق با نیازهای روز و فضای بین المللی به شکل مطلوب و بدون حذف سانسورهای غیر ضرور دنبال می کنند و به عنوان جوانه های جدید در حال رشد هستند. بسیاری از اصلاح طلبان خود را با این تفکر تطبیق می دهند. کسانی که قدرت دستشان هست می توانند، تصمیم بگیرند که با این تفکر کنار بیایند یا خیر.

او اضافه کرد: اگر در یک نظام دموکراتیک و آزاد آنها هم بیایند کسی دنبال دعوا و اختلاف افکنی نیست بحث یک بحث، منطقی است و در یک نظام آزاد و دموکراتیک هر کسی که یک سری اصول قدیمی و روشن اجتماعی را پذیرفته باشد همه به آنها احترام می گذارند. اما اگر سیستم بسته باشد و از افکار عمومی و از آزادی رای فرار کنند و اینکه از حضور کاندیداها فرار کنند و یا آنها را حذف کنند، بخاطر اینکه کسی دیگر نیاید آن نظام از درون و با مردم دچار مشکل می شود.

او در خصوص نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نیز متذکر شد: موضوع جدیدی نیست قبلا هم شورای عالی سیاست گذاری داشتیم و قرار بود که همین کار را انجام دهد اما با خروج برخی اشخاص از آن مجمع، یک بازسازی در اصل انجام می شود. این نهاد در هر شرایطی می تواند نقش خود را ایفا کند. در اینجا نهادهای حقیقی و حقوقی حضور دارند یعنی احزاب هستند و بعد یک سری اشخاص حقیقی هم پیشنهاد کردند که باشند و این روند در شورای عالی سیاست گذاری هم بود و به نظر می رسد که اشکال داشته باشد. اگر به احزاب و گروه ها تکیه می کنیم اشخاص حقیقی باید به صورت احزاب حضور پیدا کنند نه اینکه به صورت فردی بیایند و در این شرایط همان اصلاح طلبانی که دوست دارند در قدرت حضور داشته باشند به درد آنها بیشتر می خورند.

آقایی در رابطه با اینکه اصلاح طلبان هنوز به گزینه واحدی نرسیده اند، گفت: هنوز احزاب رسما فردی را معرفی نکردند، یک سری اشخاص به صورت مستقیم یا غیرمستقیم اعلام حضور می کنند ولی کسی با صدور بیانیه اعلام نکرده که کاندیداهای آنها چه کسی است. معمولا اشخاص از جانب احزاب و گروه ها داوطلب و حمایت می شوند و برای این کار دیر نشده و تا شب انتخابات هم جا دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص حصر گفت: شرایط بهتر شده ولی حصر رسما برداشته نشده است. حصر از زندان بدتر است چون در زندان افراد با هم ارتباط دارند و در بندهای عمومی زندگی می کنند ولی در حصر خانگی سختی ها بیشتر است. اینکه به طور رسمی اعلام شود حصری وجود ندارد، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر