کد خبر: 101113
A

حکیمی پور: آقایان فقط نام شورای عالی را به نهاد اجماع ساز تغییر داده اند/ ساختار همان است

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: سیاست حوزه پر هزینه ای است که سختی های خودش را دارد و پیمودن راه ممکن است دشوار باشد.

حکیمی پور: آقایان فقط نام شورای عالی را  به نهاد اجماع ساز  تغییر داده اند/ ساختار همان است

به گزارش دیده بان ایران؛ «احمد حکیمی پور»، فعال سیاسی اصلاح طلب، با اشاره به تفاوت شرایط اصلاح طلبان با گذشته اظهار کرد: شرایط اصلاح طلبان با توجه به شرایط موجود جامعه فرق می کند و یکنواخت نیست. طبیعتا در دوره ای که خاتمی سرکار بود اصلاح طلبان هم دولت را داشتند و هم مجلس در اختیار آنها بود. چند موضع اصلی کشور را داشتند و امکان سیاست ورزی و تاثیر در ساختار نظام جمهوری اسلامی به اصطلاح مقدور و امکان پذیر بود اما در حال حاضر به حاشیه رانده شده اند و عملا آن نقش و نفوذی که در ساختار کشور داشتند را ندارند، بنابراین نه در قوه مجریه و نه در قوه مقننه اصلاح طلبان قدرتی ندارند.

او گفت: به لحاظ گفتمانی، گفتمان اصلاحات یک روشی برای اصلاح امور در کشور است و با قدرت ادامه دارد. شما باید بین اصلاح طلبان سیاسی و اصلاح جویی در متن جامعه تفکیک قائل شوید. اصلاح طلبان به عنوان یک مجموعه سیاسی یا سازمان سیاسی به هرحال گاهی قوی و گاهی ضعیف می شوند.

حکیمی پور افزود: اینکه میل به اصلاحات و میل به تغییر در جامعه ایران با کمترین هزینه و به نوعی در چهارچوب رویه های عمومی و قانونی کشور انجام شود راهی است که پیشینه  در دوره قاجار دارد و تاکنون هم ادامه داشته است. برای مثال شما اصلاحات را در حوزه سیاست نبینید در این حوزه رقابت حادی وجود دارد و به نوعی کشمکش و منازعه ایجاد می کند.

او ادامه داد: سیاست حوزه پر هزینه ای است که سختی های خودش را دارد و پیمودن راه ممکن است دشوار باشد. اما در عرصه های دیگر مثل مناسبات اجتماعی و همچنین حوزه فرهنگ و اقتصاد و سبک زندگی جریان اصلاحات با سرعت خوبی پیش می رود و اثرش را هم در ساخت قدرت، حاکمیت و فرهنگ جامعه می گذارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست چون رقابت، رقابت نابرابری است و فضا سنگین بوده و هزینه های رقابت در ایران بالاست ممکن است در ظاهر اتفاقی نیفتد. ما یک عدم تعادل و میل به اصلاح در جامعه را در حوزه های مختلف داریم. حوزه سیاست بخاطر اینکه چالش برانگیز بوده و رقابت ها هزینه بر است کار سخت پیش می رود اما در حوزه های دیگر اصلاحات جلو می رود. میل به اصلاح یا تکاپوی مردم ایران برای اصلاح نه تنها متوقف نشده بلکه خوب جلو آمده و اینطور نیست که توقف ایجاد شده باشد و یا به مشکل خورده باشد و آثار آن را در جامعه می بینیم.

او با اشاره به ریزش سرمایه اصلاح طلبان تصریح کرد: در حوزه سیاسی اصلاح طلبان دچار ریزش شده اند. جریان اصلاحات از یک سو امکان رقابت عادلانه را ندارد و از طرف دیگر همواره زیر هجمه و نقدهای غیرعادلانه و غیر منصفانه قرار می گیرد که بخشی از آن تقصیر خود اصلاح طلبان است و بخشی هم به عملکرد دولت بر می گردد.

حکیمی پور در خصوص حصر نیز سخن گفت و با بیان اینکه نشانه های خوبی در این رابطه می بینیم، گفت: امیدواریم شاهد برطرف شدن حصر باشیم چرا که این مسئله یکی از موانع پیوند و همبستگی واقعی در جامعه ایران شده است. وقتی افرادی که در انقلاب و با امام همراه بودند، در حصر به سر می برند باید موضوع برای جامعه به لحاظ حقوقی مشخص شود این سوال بزرگی است و باید زودتر پاسخ داده و حل شود.

او افزود: امیدواریم این رویه ادامه داشته باشد و حرکت ها و سیاست ها به سمت التیام زخم ها و شکاف ها باشد. من نمی دانم که چگونه یک اقلیتی در جامعه به دَر تفرقه و تعارضات در جامعه می کوبند و به نوعی تلاش دارند که نیروهای فعال و شناخته شده در سیاست و شخصیت های برجسته و تاثیرگذار در این 40 سال به نوعی تخریب و کنار زده شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد:  من فکر می کنم یک رویکرد جدید باید شکل بگیرد که میل به تفاهم و همبستگی جمعی و تمایل به اعتماد عمومی بیشتر شود. کشور ایران متعلق به هیچ گروه، جناح و اشخاص خاصی نیست و همه شهروندان ایرانی باید این کشور و مملکت را در کنار هم بسازند.

او افزود: حصر، اختلاف و دامن زدن به نفرت پراکنی باید آسیب شناسی شود که به چه صورت بوده و پشت این قصه چه کسانی هستند. بزرگترین ضربه به هر کشوری کاری تر از این نیست که بخواهند سرمایه های انسانی کشور را بسوزاند.

حکیمی پور در خصوص نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نیز متذکر شد: حزب ما دیگر در جلسات شورای هماهنگی شرکت نمی کند و این مسئله را طبق یک  بیانه عمومی و نامه رسمی به شورا  بیان کردیم. به نظرم باید منتظر ماند تا ببینیم این نهاد اجماع ساز در عمل به کجا می رسد و می تواند به یک بستری برای خروجی مناسب ختم شود یا خیر. امیدوارم این نهاد نهایی شده و اصلاح طلبان به هدف خود برسند و یک صدا برنامه واحدی از اصلاح طلبان بگوش برسد که هنوز این موضوع به قطعیت نرسیده است.

او در خصوص اینکه آیا نهاد اجماع ساز مشکل اصلاح طلبان را حل می کند، گفت: طبق خبرهایی که داریم و ارزیابی که انجام می‌دهیم، خبر خاصی جز عوض کردن نام اتفاق نیفتاده و نام شورای عالی را  به نهاد اجماع ساز  تغییر داده اند. یعنی ساختار همان است و اشخاص حقیقی یک به یک اضافه می شوند. تعدادشان قرار بود 5 نفر باشد که این تعداد بالا می رود قرار بود صرفا طرف مشورت باشند و حق رای نداشته باشند مثل اینکه رای هم خواهند داد. این مسائل چیزی بوده که سال ها مورد نقد است که فرد معادل یک حزب نباشد. باید این نقد به جریان اصلاحات درست شود، یعنی در حوزه ساختار، گفتمان، رفتار و کنش اصلاح طلبانه تغییراتی ایجاد شود که بتواند انگیزه جدید به صورت بسیج گونه ایجاد کند. امیدواریم که در ادامه یک مقدار شفاف تر با جامعه صحبت شود که تفاوت این ساختار جدید با ساختار قدیم که شورای عالی بود در کجاست و چه چیز جدیدی اتفاق افتاده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر