کد خبر: 101115
A

فریدون مجلس: روحانی مظلوم نمایی می کند/ ما هستیم که واردات دارو از اروپا و آمریکا را ممنوع کرده‌ایم

فریدون مجلسی گفت: این ژست خوبی نیست که آقای روحانی گرفته است، زیرا از اول گفته بودیم که آن‌ها نمی‌تواند هیچ غلطی کنند یا تحریم خودش نعمت است و .... این حرف‌ها تبعات اینچنینی هم دارد و باید حساب آن را می‌کردیم.

فریدون مجلس: روحانی مظلوم نمایی می کند/ ما هستیم که واردات دارو از اروپا و آمریکا را ممنوع کرده‌ایم

به گزارش دیده بان ایران؛  دولت روحانی و سایر نهاد‌های مسئول در روز‌های اخیر به خاطر مقابله با کرونا و نخریدن واکسن و مسائل مربوط به آن زیر فشار گسترده نقد افکار عمومی هستند. حسن روحانی، اما اخیرا در جلسه ستاد مقابله با کرونا مثل همیشه از عملکرد خود در زمینه مقابله با این بیماری دفاع کرد و به بخش عمده‌از سخنانش را نیز به گله‌گذاری از خارجی‌ها اختصاص داد.
وی با تاکید بر اینکه کرونا یک بیماری عادی نبود و در مسیر مقابله با کرونا ما تنها بودیم و کسی به ما کمکی نکرد، گفت: خسارات بزرگی به ما وارد شد، اما مردم تحمل کردند و ما هم آن‌ها را یاری کردیم.
این سخنان روحانی و تاکید بر تنها ماندن در مسیر مقابله با کرونا درحالی است که برخی از تحلیل‌گران بروز این وضعیت را در نتیجه سیاست‌های منجر به انزوا و بیرون افتادن از حلقه تجارت بین‌المللی قابل پیش‌بینی می‌دانستند. با این حال، چون مساله دارو است و نجات انسان‌ها؛ برخی معتقدند که جامعه بین‌الملل در قبال ایران کوتاهی کرده و باید علی‌رغم همه مشکلاتی که با ایران دارد، برای واردات دارو و واکسن و نجات مردم اقدام می‌کرد.
به خاطر وجود همین دو دیدگاه نیز بعد از شنیدن گلایه‌های دیروز روحانی این سوال مطرح می‌شود که او طرح این مسائل چقدر حق دارد؟ آیا دست پیش گرفتن و طلبکار شدن از دنیا منطقی است و یا اظهاراتی در راستای فرافکنی و شانه خالی کردن از کوتاهی‌های صورت گرفته؟!
فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین اظهارات دیروز روحانی را از دوجنبه قابل توجه می‌داند. او در این باره گفت: «احتمالا آقای روحانی از بیان این سخنان دو هدف دارد. اولا مظلوم نمایی نزد جهانیان و دوما تقویت غرب ستیزی در داخل».
وی افزود: «دقت داشته باشید که وقتی ما آن مبلغ را از بانک جهانی خواستیم کرونا نبود. ضمن اینکه ما به عنوان یک کشور بزرگ و نفت خیر اصلا چرا باید نیازمند می‌شدیم که دست به سوی بانک جهانی و دیگران دراز کنیم».
این کارشناس مسائل بین‌المللی همچنین گفت: «دریافت دارو نیز آزاد بوده و ما می‌توانستیم پول داده و دارو بخریم. همین الان نیز این ما هستیم که واردات دارو از اروپا و آمریکا را ممنوع کرده‌ایم. به هرحال وقتی که مبالغ عظیم‌تری را به سایر کشور‌ها منطقه و مسائل بحران زا اختصاص داده‌ایم، خودمان در یک بحران بزرگ مثل بیماری گیر افتاده‎ایم و این درو از انتظار نبوده است».
وی با تاکید بر اینکه بهتر است به فکر مردم خودمان باشیم، گفت: «این ژست خوبی نیست که آقای روحانی گرفته است، زیرا از اول گفته بودیم که آن‌ها نمی‌تواند هیچ غلطی کنند یا تحریم خودش نعمت است و .... این حرف‌ها تبعات اینچنینی هم دارد و باید حساب آن را می‌کردیم. ضمن اینکه ما در ایجاد تحریم نقش داشته‌ایم. ما با موشک نشان‌دار برجام را هدف قرار داده زدیم، خودمان را از عرصه تجارت بین‌الملل خارج کردیم و بهای آن را نیز مثل همیشه باید مردم بپردازند».
مجلسی خاطرنشان کرد: «البته این حرف‌ها بهانه مناسبی است که بگویند نبود واکسن و ... را مثل همه مسائل دیگر گردن بیگانگان و خارج و ... اندازند»./ ازادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر