کد خبر: 101250
A

برنده جنگ بودجه چه کسی بود؟/ دولت، مجلس یاجبهه پایداری، یا احمدی نژادی ها!

این حجم از سادگی، بی تجربگی و البته ناآگاهی در طول تاریخ مجالس قبل و بعد از انقلاب مثال زدنی است!

برنده جنگ بودجه چه کسی بود؟/ دولت، مجلس یاجبهه پایداری، یا احمدی نژادی ها!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم لایحه بودجه ای که دولت ارسال کرده بود، به طور کامل تغییر داد. همین امر سبب شد دولت روحانی کمر همت را ببندند تا هر طور شده ؛ جلوی تصویب لایحه کمیسیون تلفیق بودجه را ببندند. 

دولت نمی خواست مصوبه مجلس درباره بودجه را اجرا کند اما در عین حال برنامه داشت تا هزینه عدم اجرای قانون را نپردازند. 

بنابراین زیرکانه تصمیم گرفت با دفاع بد، نمایندگان بی تجربه و خام مجلس یازدهم را به "تله " بیندازند.حالا رد لایحه بودجه؛ سقوط بورس در روزهای آینده، افزایش نرخ ها و بلاتکلیفی کشور را به نام مجلس فاکتور شده است. به گونه ای که یکی از نمایندگان مجلس گفته است: «نمایندگان نمی دانستند به چه چیزی رای می دهند» در واقع این حجم از سادگی، بی تجربگی و البته ناآگاهی در طول تاریخ مجالس قبل و بعد از انقلاب مثال زدنی است!  البته نمی توان درباره فتنه انگیزی احمدی نژادی های با تجریه برای انتقام گرفتن از قالیباف سکوت کرد!

اصل ماجرا چه بود؟

 پس از دو ماه بحث و دعوا بر سر لایحه بودجه 1400، مجلس با کلیات آن که در کمیسیون تلفیق مجلس دچار اصلاحات زیادی شده بود مخالفت کرد. در واقع صحن علنی مجلس با این تصمیم بیش از آنکه با لایحه دولت مخالفت کرده باشد با اصلاحات کمیسیون تلفیق مخالفت کرد. 

 از ابتدای ارائه کلیات لایحه بودجه دو دیدگاه در مجلس اصولگرا وجود داشت. عده‌ای معتقد بودند که کلیات لایحه باید رد شود و دولت لایحه تازه‌ای ارائه کند. دسته دیگری هم می‌گفتند که مجلس می تواند کلیات لایحه را تائید کند اما در اصلاحات به شدت آن را تغییر دهد. با این استدلال بود که کمیسیون تلفیق کلیات لایحه را تائید کرد. 

در همین راستا دولت و به ویژه حسن روحانی مدام هشدار می داد که شاکله لایحه نباید تغییر کند و مجلس حق ندارد لایحه دولت را دگرگون کند. 

در عمل کمیسیون تلفیق با وجود اینکه نتوانست همه نظرات خود را در لایحه اعمال کند اما اصلاحات مهم و تاثیرگذاری انجام داد. همین موضوع نارضایتی دولت را در پی داشت. دولت معتقد بود که با تغییرات کمیسیون تلفیق در لایحه به اهدافش نمی رسد. 

انتظار می رفت که با توجه به موافقت کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه و اصلاحات صورت گرفته، صحن علنی مجلس با آن موافقت کند اما ناگهان مجلس همه را غافلگیر کرد و رای به رد لایحه بودجه داد. 

تصمیمی که به عقیده الیاس نادران رییس کمیسیون تلفیق "عروسی دولت" است. 

فرارو نوشت؛ نادران امروز از نمایندگان خواست که "بازی نخورند"، او گفت: «دست شعبده بازان رو شده است، جای متهم و قاضی را تغییر ندهیم، منافع ملی و مصالح ملی باید مورد توجه ما باشد، اجازه نخواهیم داد دولت با پول پاشی و با قصد بردن انتخابات وارد صحنه بشود، دولت امسال در پول پاشی و در حوزه های مختلف این بلا را بر سر کشور آورد و برای سال آینده همین را می خواهد.»

نمایندگان دیگری هم تلاش کردند که مجلس را قانع کنند به گزارش تلفیق رای مثبت دهد اما موفق نشدند. احد آزادی خواه نماینده ملایر گفت: «مخالفین محترم، شما که به لایحه دولت اعتراض داشتید چگونه می خواهید لایحه تلفیق را رد کنید و مجددا لایحه را برای اصلاح به دولت بدهید؟ به اصلاحات دولت امیدی دارید؟»

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق هم تاکید کرد که نمایندگان با رد لایحه اختیارات خود را درباره بودجه کاهش می‌دهند. 

به هر ترتیب امروز در مجلس یازدهم اتفاق مهمی رخ داد و شکاف میان نمایندگان اصولگرا نمایان شد. نمایندگان باتجربه‌تر معتقد به رای دادن مجلس به کلیات لایحه بودند و نمایندگان جوانتر مخالف آن. احسان خاندوزی یکی از همین نمایندگان بود که در سخنانی تاکید کرد "نباید لباس رسمیت به انحرافات لایحه بودجه بپوشانیم." 

بسیاری معتقدند دولت برنده جدال چند ماهه دولت مجلس بر سر لایحه بودجه است و رد لایحه در صحن علنی به نوعی گل به خودی اصولگرایان مجلس است. 

رسانه‌های اصولگرا هم دلایل و توجیهاتی برای رای غافلگیر کننده مجلس ارائه کردند. خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: "نمایندگان مجلس شورای اسلامی درحالی با رأی بالا کلیات بودجه و مصوبات کمیسیون تلفیق را رد کردند که مهمترین تغییر کمیسیون تلفیق حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بود، بر این اساس می‌توان گفت، نمایندگان با حذف ارز ترجیحی در شرایط تحریمی مخالفت کرده‌اند."

اما خبرگزاری فارس دلیل رای منفی مجلس را سخنان نوبخت دانست و نوشت "نمایندگان گرچه مخالفت‌های جدی با لایحه تقدیمی دولت داشتند و اصلاحات انجام‌شده در کمیسیون تلفیق را تا حدی قابل دفاع می‌دانستند اما در نهایت بعد از اظهارات نوبخت تصمیم به رد آن گرفتند."

مالک شریعتی نماینده تهران هم در این باره به فارس گفت: «دلیل مخالفت با کلیات بودجه، مخالفت نوبخت به عنوان نماینده دولت با اصلاحات انجام شده توسط کمیسیون تلفیق بود و اینکه اعلام کرد ما این اصلاحات را قبول و اجرا نمی‌کنیم.»

دولت از رد لایحه بودجه استقبال کرد چرا که حالا مجبور نیست تن به اصلاحات کمیسیون تلفیق دهد. 

از طرف دیگر با توجه به اینکه زمان کمی تا پایان سال باقیمانده دولت نمی تواند لایحه جدیدی به مجلس ارائه کند. حالا به نظر می رسد تنها یک راه وجود دارد آنهم ارائه لایحه چند دوازدهم است.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس در این باره گفت: «بر اساس ماده ۱۸۲ آئین‌نامه داخلی مجلس، اگر کمیسیون تلفیق و نمایندگان در صحن مجلس کلیات بودجه را رد می‌کردند، دولت ۱۵ روز فرصت داشت که لایحه بودجه را اصلاح و به مجلس ارسال کند. کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، کلیات این بودجه را تائید کرد اما نمایندگان در صحن علنی مجلس آن را رد کردند.»

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: "در این شرایط دولت باید لایحه بودجه یک یا چند دوازدهم را به مجلس ارائه کند چرا که تا ۱۴۰۰، فرصت زیادی باقی نمانده و باید این لایحه به مجلس ارسال شود و اداره کشور مختل نشود."

بودجه چند دوازدهم به عقیده بسیاری به سود دولت است. احد آزادی خواه در این‌باره گفت: «آن دسته از همکاران که سابقه کار اجرایی دارند می دانند ۳ دوازدهم به معنای تعطیلی کل پروژه های عمرانی کشور و شرطی کردن کشور است، ۳ دوازدهم یعنی فقط پرداخت حقوق و مزایا و فصل دوم بودجه، دولت بعدی تا بر سرکار بیاید فرصت ارائه لایحه بودجه ندارند.»

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر