کد خبر: 101300
A

توجیه عجیب عضو هیات رئیسه مجلس درباره رد شدن کلیات طرح شفافیت آرا/ سلیمی: نمایندگان فکر کردند این طرحِ شفافیت مجمع تشخیص و شورای نگهبان است

حجت السلام سلیمی گفت: علت مخالفت برخی نمایندگان با طرح شفافیت آراء این بود که این طرح به دنبال شفاف سازی نظام تقنین است.

توجیه عجیب عضو هیات رئیسه مجلس درباره رد شدن کلیات طرح شفافیت آرا/ سلیمی: نمایندگان فکر کردند این طرحِ شفافیت مجمع تشخیص و شورای نگهبان است

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا سلیمی با اشاره به مخالفت نمایندگان با کلیات طرح شفافیت آراء، گفت: نمایندگان با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان را رد کردند در حالی که برای تصویب آن فقط ۳ رای کم بود.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این طرح در حقیقت اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس بود، افزود: اشتباهی که برخی از نمایندگان در خصوص این طرح داشتند این بود که شفافیت نظام تقنین در ذهن برخی شکل گرفت.

وی ادامه داد: نظام تقنین شامل مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان نیز می‌شود و از آنجایی که مجلس طبق قانون اساسی نمی‌تواند در مورد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مانند خود و دولت قانون‌گذاری کند این اشتباه در خصوص طرح مذکور صورت گرفته است.

عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه اشتباه صورت گرفته در خصوص نظام تقنین علت مخالفت برخی نمایندگان با طرح شفافیت آراء بوده است، گفت: در حالی که طرح مذکور به دنبال توسعه بحث شفافیت در سایر ارکان نظام نیست و در حال حاضر آراء نمایندگان را مدنظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با فوریت ایرادات وارده به طرح مذکور را بررسی و دوباره به صحن ارجاع خواهد کرد، افزود:  باید مجلس و آراء نمایندگان به سمت شفافیت حرکت کند و در این باره کوتاه نخواهیم آمد.

برای تصویب طرح شفافیت آراء مجلس به ۶۷ درصد آرای صحن علنی نیاز داشت اما با ۶۵ درصد آرا ۳ رای کم آورد و تصویب نشد. نمایندگان در جلسه روز یکشنبه، ۱۲ بهمن ماه رأی به اولویت رسیدگی به آن داده بودند.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر