کد خبر: 101325
A

سلیمی نمین: خیزش های مردمی در جهان اسلام از ثمرات انقلاب اسلامی است

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه خیزش های فراوانی از سوی ملت های جهان به وجود آمده که یا در نظام سوسیالیستی مضمحل شدند و یا در نظام لیبرالیسم گفت: آنچه در ایران رخ داد و هنوز هم حساسیت های ویژه ای را نسبت به خود جلب می کند این است که یک مدل جدید عرضه شد.

سلیمی نمین: خیزش های مردمی در جهان اسلام از ثمرات انقلاب اسلامی است

به گزارش دیده بان ایران؛ «عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه انقلاب اسلامی توانست دو مقوله را در کشور رقم بزند گفت: نخست اینکه به سلطه بیگانگان و دست نشانده آنها در ایران پایان داد و دوم اینکه مدل جدیدی را به لحاظ حکومت ارزشی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه آنچه بیش از همه حساسیت قدرت های جهان را برمی انگیزد این است که ملت ایران در این خیزش یک مدل جدید را عرضه کرد ادامه داد: بدون شک حرکت  مردم ایران در جریان پیروزی انقلاب اسلامی در جهان بینی مضمحل نمی شود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه خیزش های فراوانی از سوی ملت های جهان به وجود آمده است که یا در نظام سوسیالیستی مضمحل شدند و یا در نظام لیبرالیسم تاکید کرد:  آنچه در ایران رخ داد و هنوز هم حساسیت های ویژه ای را نسبت به خود جلب می کند این است که یک مدل جدید عرضه شد که در جهان بینی مضمحل نخواهد شد.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه متودولوژی انقلاب در ابتدای امر باید تولید اندیشه و فکر می کرد تا بتواند ابعاد مختلف خود را به لحاظ نوع مواجه با مقولات روشن کند عنوان کرد: در حقیقت انقلاب اسلامی ایران باید فرمول و راه حل های خود را در تمام عرصه ها عرضه می کرد.

وی با اشاره به اینکه قطعا انقلاب اسلامی در این مسیر قرار گرفت که یک ملت متناسب با فرهنگ خود بتواند پاسخ های متناسب به مسائل جاری جامعه و نیازمندی هایی که دارد را بدهد تصریح کرد: از آنجا که چنین الگویی تا آن زمان سابقه نداشت همه این مسائل باید توسط خود این جریان تولید و پاسخ داده می شد که این یکی از سختی های راه بود.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه امروز اگر یک حرکت غرب گرایانه  در ایران صورت بگیرد از یک عقبه نظری بهره مند است تاکید کرد: این بدان معناست که می تواند تمام تئوری ها و راه حل هایی که تا کنون براساس نظام سرمایه داری استخراج شده است را ترجمه و مورد استفاده قرار دهد اما در انقلاب اسلامی ایران ملت ایران برای اینکه بتواند به سلطه پایان دهد راهی جز این نداشت که به فرهنگ خود بازگردد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه گرایش به غرب باعث می شود به دلیل آنکه زمانی زیر سلطه بودیم مجددا به سلطه برگردیم گفت: به همین دلیل صاحبان فکر و اندیشه در ایران با توجه به سوابق نهضت ها به این نتیجه رسیدند که قطعا باید بازگشت به خویشتن داشته باشیم؛ بازگشت به خویشتنی که جلال آل احمد و دکتر شریعتی و سایر احیا کنندگان اندیشه دینی مثل آیت الله طالقانی می گفتند، همه تاکید داشتن که پایان  دادن به سلطه می بایست با اتکا به فرهنگ ملی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه امروز قطعا به میزانی که در این وادی تلاش کنیم مسیر را سهل تر برای خودمان هموار خواهیم کرد ادامه داد: متاسفانه باید گفت ما در زمینه تولید فکر و اندیشه متناسب با فرهنگ ملی خودمان کم کاری ها و کاستی های جدی داشتیم که این مسئله تا حدودی روند تبیین تئوری مورد نیاز استقلال بر مبنای فرهنگ ملی را کم می کند.

امام خمینی تاکید داشتند مُر فرهنگ ملی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد

سلیمی نمین با اشاره به نقش امام خمینی (ره) در مسیر مبارزات انقلابی عنوان کرد: امام در زمینه بازگشت به اصل ملت ایران پیش قراول بود یعنی صدای رساتری داشتند لذا در ارتباط با اتکا به فرهنگ ملی پیش قدم بودند.

وی با بیان اینکه اگر تاریخ را مطالعه کنیم خواهیم دید امام در این زمینه با هیچ کس شوخی نداشتند ادامه داد: امام خمینی تاکید داشتند که ما باید مُر فرهنگ ملی و اسلامی خودمان را مورد توجه قرار دهیم وگرنه یا دچار گرایش به غرب و یا گرایش به شرق خواهیم شد که در هر دو صورت ذلالت ما را به دنبال خواهد داشت.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در مقطع زمان یک تحولی را دنبال کرد که پشتوانه عملی در گذشته نداشته تاکید کرد: انقلاب اسلامی حداقل با الگوی اسلام که در صدر اسلام به وجود آمد فاصله زیادی داشته و بعد از این دوران طولانی در نیازهای بشری تغییر زیادی شکل گرفته که باید برای همه نیازها طی این مدت پاسخ های لازمی را از مکتب و فرهنگ خود استخراج می کرد تا بتواند به خوبی خود را تثبیت کند.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه در دوران تثبیت انقلاب اسلامی باید کارکرد مناسبی داشته باشیم عنوان کرد: حاکمان جهان اگر رقیبی داشته باشند یعنی فرهنگ اسلامی؛ به شدت از این رقابت لطمه خواهندخورد.

وی با تاکید براینکه فرهنگ اسلامی و سابقه تمدنی آن در ابتدای احیا خود قدرت زیادی دارد و به همین دلیل غربی ها در این زمینه احساس حقارت جدی دارند گفت: پیش بینی های بسیاری از صاحب نظران غربی مبنی بر این که در آینده فرهنگ اسلامی فرهنگ غرب را به چالش خواهد کشید امروز مصادیق بسیاری پیدا کرده که نگرانی جدی حاکمان غرب را برانگیخته است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه در اروپا و آمریکا روز به روز گرایش به اسلام در حال افزایش است به همین دلیل تلاش می کنند جلوی این حرکت را بگیرند ادامه داد: رشد اسلام در جهان به انقلاب اسلامی بر می‌گردد، انقلاب اسلامی توانست به مسلمانان هویت داده و به نوعی به آنها قوت قلب دهد، از آنها پشتیبانی کند.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه خیزش های مردمی در جهان اسلام بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: این خیزش ها خود از ثمرات انقلاب اسلامی است از این رو شأنی که انقلاب اسلامی در حال دستیابی به آن است را با متاع ساده از دست نمی‌‎دهیم  و با عملکردهای خطا و خودخواهی ها حربه به دنیای استکبار نخواهیم داد.


منبع: راه دانا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر