کد خبر: 101368
A

موسوی لارگانی: دولت باید لایحه بودجه جدیدی به مجلس ارسال کند/ دولت نقش دایه بهتر از مادر را بازی می‌کند

عضو هیئت رئیسه مجلس، با بیان اینکه دولت باید لایحه جدید بودجه را با توجه به اصلاحات کمیسیون تلفیق تدوین کند، گفت: انحراف دولت در اجرای قوانین بودجه سالانه بیش از ۶۰ درصد بوده حال اگر لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس مصوب می‌شد با توجه به اظهارات دولت مبنی بر اینکه اصلاحات بودجه را نمی‌پذیرم قطعا در اجرا توفیقی نداشتیم.

موسوی لارگانی: دولت باید لایحه بودجه جدیدی به مجلس ارسال کند/ دولت نقش دایه بهتر از مادر را بازی می‌کند

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه ١۴٠٠ کل کشور در صحن علنی مجلس گفت: در خصوص اینکه پس از رد کلیات لایحه بودجه این لایحه باید به دولت یا کمیسیون تلفیق ارجاع شود هیئت رئیسه جلسه دو ساعته ترتیب داد و در نهایت پس از رای‌گیری لایحه برای اصلاحات به دولت عودت شد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته آیین‌نامه مجلس به گونه‌ای بود که وقتی لایحه بودجه تقدیم مجلس شد همان ابتدا در خصوص کلیات آن بحث صورت گرفته و اگر کلیات رای آورد به کمیسیون تلفیق ارجاع شود و اگر رای نیاورد به دولت برای رفع ایرادات عودت شود، افزود: اکنون با تغییر آیین‌نامه قبل از تصویب کلیات در صحن علنی مجلس جزییات لوایح در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود از این رو قطعا وقتی که در صحن علنی مطرح می‌شود باید کلیات لایحه دولت به رای گذاشته شود و چون کلیات لایحه در صحن رای نیاورد استدلال این بود که باید به دولت عودت داده شده تا اصلاحاتی که مدنظر موافقان و مخالفان بودجه بوده و همچنین اصلاحاتی که در کمیسیون تلفیق مدنظر بوده اعمال شود.

دولت باید لایحه بودجه جدیدی به مجلس ارسال کند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه طبق قانون اگر کلیات لوایح دولت در مجلس رای نیاورد قطعا باید دولت لایحه جدیدی به مجلس ارایه کند، تصریح کرد: حتی اگر لایحه‌ای قید دو فوریت یا یک فوریت هم برای بررسی داشته باشد مشمول همین قانون بوده در خصوص لایحه بودجه نیز مجلس طبق قانون عمل کرده و دولت نیز باید نسبت به تدوین یا اصلاح لایحه خود و ارسال دوباره به مجلس اقدام کند.

وی ادامه داد: در خصوص لوایح طبق قانون حتی با امضای نمایندگان نیز نمی‌توان لایحه رد شده را دوباره در دستور کار قرار داد اما در مورد طرح‌های مجلس به این شکل نبوده و دیدیم که مانند طرح شفافیت آرا برخی از نمایندگان با جمع‌آوری بیش از ۵٠ امضا توانستند بررسی دوباره طرح در مجلس را ممکن کنند.

موسوی‌لارگانی با بیان اینکه اگر به سابقه رای نیاوردن کلیات لوایح دولت در مجلس توجه کنیم خواهیم دید که هیچ‌گاه لوایح در این شرایط به کمیسیون ارجاع نشده است، افزود: اما در جزییات اگر مجلس وارد بررسی جزییات لایحه‌ای شده باشد قطعا کمیسیون مربوطه باید بررسی ایرادات و اصلاح آن را برعهده بگیرد.

دولت لایحه بودجه جدید را با اصلاحات کمیسیون تلفیق تدوین کند

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه با توجه به رد کلیات لایحه بودجه در مجلس دولت باید دوباره لایحه به مجلس ارایه کند، تصریح کرد: دولت می‌تواند لایحه را با تغییرات مدنظر نمایندگان ارایه کند.

وی با اشاره به اینکه کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق نیز  اقبالی نداشت، گفت: دولت در ابتدا اعلام کرده بود که اگر مجلس لایحه را اصلاح کند ما مشکلی نداریم و می‌پذیریم اما وقتی که کلیات در کمیسیون تلفیق رای آورد و نمایندگان وارد جزییات شدند از همان روز اول مسئولان دولتی از جمله شخص رئیس جمهور اعلام کردند که اگر شاکله بودجه تغییر کند مورد قبول ما نخواهد بود از این رو وقتی رئیس جمهور با صراحت اعلام می‌کند که با تغییرات کلی در بودجه موافق نبوده و آن را نمی‌پذیرد چرا باید زمان برای تصویب آن در صحن نیز مانند کمیسیون صرف شود؟

انحراف دولت از قوانین بودجه سالیانه مسبوق به سابقه است

موسوی‌لارگانی با بیان اینکه بی‌توجهی دولت به قانون بودجه‌های سالیانه مسبوق به سابقه است، گفت: دولت به بودجه سال‌های گذشته نیز توجه نکرده و در اجرای آن تخلفات زیادی داشته به گونه‌ای که طبق گزارش‌های واصله از دیوان محاسبات در خصوص تفریق بودجه سال ٩۶ بیش از ۶٢ درصد، در سال ٩٧ بیش از ۶٠ درصد و همچنین در ٨ ماهه سال ٩٩ نیز وضعیت انحراف از عمل به بودجه به همین شکل بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه در هر کدام از سال‌های دولت‌ فعلی عمل به بودجه طبق بررسی اجمالی کمتر از ۴٠ درصد بوده است، افزود: با توجه به این موضوع حال اگر دولت از ابتدا بگویید بودجه را قبول ندارم قطعا باید به خود دولت ارجاع شود زیرا وقتی قبول داشت اجرا نکرده حال که به صراحت می‌گوید نمی‌پذیرم قطعا در اجرا نیز وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

این عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به زحمات بی‌وقفه اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ١۴٠٠، تصریح کرد: ما منکر زحمات کمیسیون تلفیق نیستیم اما اگر به کلیات لایحه مذکور رای مثبت می‌دادیم دولت اجرای قانون  را در دستور کار قرار نمی‌داد.

ادبیات دولت در مقابل مجلس قلدرماابانه است

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون آیین‌نامه داخلی  مجلس شورای اسلامی دولت دو هفته زمان برای ارجاع دوباره لایحه به مجلس دارد، گفت: انتظار می رود زودتر این لایحه به مجلس ارجاع شود.

موسوی‌لارگانی ادامه داد: کسی که ادعا می‌کنند که من ژنرال نیستم نیاید بگوید اگر مجلس قانون وضع کن من اجرا نمی‌کنم زیرا رفتارهای این‌چنینی از یک ژنرالی سر می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور خود ۵ دوره در محل قانون‌گذاری حتی در مسند نایب رئیسی نشسته از این رو نباید اهانت به جایگاه مجلس کند، گفت: چنین اهانت‌هایی از سوی کسی که ادعای حقوق‌دانی دارد بعید است زیرا حقوق‌دان باید الفبای قانون اساسی و همچنین الفبای آیین‌نامه مجلس را بداند نه اینکه از روی قلدری بگوید قانون را قبول ندارم و دیگر بودجه‌ای نیز به مجلس نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه رفتارهای قلدرمآبانه از سوی سایر اعضای دولت نیز دیده شده است، تصریح کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به جای تشکر از مجلس که جلوی برخی مفاسد را در بودجه گرفته و اصلاح کرده با ادبیاتی قلدرماابانه صحبت می‌کند به این ترتیب قطعا نمایندگان مجلس در این خصوص زیر بار چنین رفتارهای پوپولیستی نخواهند رفت و کوتاه نخواهد آمد.

دولت نقش دایه بهتر از مادر را بازی می‌کند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه دولت در بسیاری از بحث‌ها از جمله اوراق قرضه و غیره خواهان بروز مشکلات اقتصادی برای مردم بوده و اکنون نقش دایه بهتر از مادر را برای مردم بازی می‌کند، افزود: اینکه دولت بگوید مجلس با تغییر بودجه خواهان اعمال فشار بر مردم بوده با کدام منطق سازگار است؟

وی ادامه داد: آیا مجلس به دنبال افزایش قیمت بنزین بود؟ آیا تسعیر قیمت ارز که میلیارد ها تومان عایدی برای دولت و در هیچ جا هم متممی برای بودجه نیاورد از ایرادات وارده به عملکرد مجلس تلقی می‌شود؟ آیا در موضوع بورسی که دولت مردم را تشویق به حضور در آن کرد و بعد خود اعلام کرد که کسری بودجه خود را با آن جبران کرده نیز مجلس مقصر است؟

موسوی‌لارگانی افزود: باید این مباحث برای مردم روشن شود و مردم بفهمند که فرق بین حرف زدن و عمل کردند چیست، آقای روحانی ٨ سال است که با روح و روان مردم بازی کردهو  مدام به مردم وعده داده است.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر