کد خبر: 101440
A

ابراهیم نکو: قالیباف نباید اجازه قطع میکروفن «نوبخت» را می داد/ عدم درک مجلس از وضعیت کشور کار را به اینجا رسانده است.

نماینده اسبق مجلس گفت: به نظر من عدم حضور رئیس جمهور، رفتارهای برخی نمایندگان و شخص رئیس مجلس موجب این نتیجه شد.

ابراهیم نکو: قالیباف نباید اجازه قطع میکروفن «نوبخت» را می داد/ عدم درک مجلس از وضعیت کشور کار را به اینجا رسانده است.

به گزارش دیده بان ایران؛ اینکه مناقشه دولت و مجلس درباره بودجه 1400 تمام شد یا خیر هنوز معلوم نیست اما مجلس به اصطلاح انقلابی در جلسه روز سه‌شنبه و بعد از آن همه هیاهو در راستای اصلاح بودجه ، کلیات لایحه دولت را رد کرد و کار را دوباره به دست دولت سپرد! این موضوع از جهات مختلف حائز اهمیت بود و مورد توجه قرار گرفت. از حواشی جلسه سه‌شنبه که رنگ و بوی سیاسی هم داشت مثل قطع میکروفن نوبخت گرفته تا متوجه نشدن نمایندگان در زمینه اینکه به لایحه دولت رای می‌دهند یا گزارش کمیسیون تلفیق.

به هر ترتیب دولت ناگزیر به ارائه دوباره لایحه است و احتمالا در سال آخر عمر خود مجبور به شروع کار با بودجه چنددوازده می‌شود؛ موضوعی که به گفته کارشناسان و متخصصان امر خسارت بار و آسیب‌زا است.
دلیل نقد مجلس به خاطر تصمیم دولت نیز همین خسارات احتمالی است. اگرچه برخی از کارشناسان رد کلیات را حق مجلس می‌دانند اما این گروه نیز معتقدند که اگر بنا به رد کلیات بود، آن همه هیاهو در راستای اصلاح و مباحث مطرح شده در کمیسیون تلفیق بی‌مورد بوده است.

ابراهیم نکو ، نماینده و دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از همین افراد است. او در گفت‌وگویی ضمن اشاره به این نکته که «رد کلیات بودجه یک بحث شناخته شده‌ است و یک اتفاق نادر یا نو به حساب نمی‌آید» گفت: « قبلا هم این موارد را داشته‌ایم و دولت ناگزیر شده که بودجه چند دوازدهم ارائه دهد لذا اقدام مجلس اولا قانونی است و دوما با توجه به هزینه تراشی‌ها و مشکلات بودجه دولت، ضرورت داشت که اصلاحات منطقی از سوی مجلس انجام شود».

وی افزود: «کمیسیون تلفیق در جهت اصلاح بودجه اقداماتی داشت اما انتظار می‌رفت که این اقدامات زودتر و در تعامل با دولت به صورت حساب شده انجام شود تا به این اتفاق عجیب و غریب نرسید. عجیب و غریب از این نظر که دولت در پایان عمر خود به سر می‌برد و اکنون ناگزیر می‌شود که به جای تمرکز بر مسائل مهم و کلان‌تر بخشی که از عمرش باقی مانده را صرف بحث چند داوزدهم و حواشی آن کند».

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: « بحث مجلس مورد قبول است اما این نگرانی وجود دارد که مساله بودجه در پایان عمر دولت چگونه به سرانجام برسد. اینکه چه تغییراتی انجام شود، مشخص نیست و احتمالا شاهد یکی از بودجه‌های بد و نامناسب باشیم چراکه فرصتی برای دولت نمانده و بر اساس اظهارات دولتی‌ها درباره محدودیت‌ها و انتظارات مجلس شاهد یک ناهمخوانی هستیم».

نکو با بیان اینکه «ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد» گفت: «بهتر بود که اصلاحات مورد نظر مجلس در کمیسیون تلفیق و با حضور دولتی‌ها انجام شود و بعد هم به صحن بیاید».وی در ادامه به نقش برخوردهای سیاسی مجلس در جریان رد کلیات بودجه اشاره کرد و گفت: « متاسفانه شاهدیم که حرکت‌های منطقی مجلس تحت شعاع برخوردهای سیاسی قرار گرفته است. عدم حضور رئیس جمهور در صحن علنی نیز بهانه را به دست مجلس داد و در نتیجه اتفاقی افتاد که انتظار آن را نداشتیم».

این نماینده پیشین مجلس خاطر نشان کرد: « به نظر من عدم حضور رئیس جمهور، رفتارهای برخی نمایندگان و شخص رئیس مجلس موجب این نتیجه شد. رئیس مجلس باید توجه می‌کرد که دولت به هرحال از بودجه‌ای دفاع می‌کند که زندگی مردم در یک سال آتی به آن بستگی دارد لذا نباید به راحتی اجاره قطع میکروفن نماینده دولت را می‌داد و حاشیه ساز می‌شد. حتی می‌توانست و بهتر بود که بخشی از وقت دیگران را به او اختصاص دهد تا شاید شفافیت لازم صورت بگیرد».

وی افزود: «عدم درک مجلس از وضعیت کشور و محدودیت‌ها یک مصیبت دیگر بود و کار را به اینجا رساند. به هرحال اکنون که کلیات بودجه رد شده، حتما خسارات و عواقبی خواهد داشت که هر دو نهاد یعنی نهاد قانون گذار و اجرایی باید در قبال آن پاسخگو باشند. البته اگر در پایان دولت نبودیم شاید دولت می‌توانست این شرایط را بهتر مدیریت کند و آثار منفی آن کمتر باشد اما اکنون فرق دارد و تصویب بودجه چنددوازدهم نیز همیشه مشکلاتی به همراه داشته است و خساراتی را متوجه زندگی مردم کرده است».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر