کد خبر: 101582
A

سرنوشت سردبیری که تیتر «امام آمد» و «شاه رفت» را منتشر کرد چه شد؟/ رحمان هاتفی که بود؟

چاپ شدن تصویر امام خمینی(ره) درصفحه اول کیهان(7شهریور57) پس ازسال‌ها ممنوع‌التصویری زلزله‌ای درفضای سیاسی ایجاد کرد. رحمان هاتفی(معاون سردبیر کیهان)که مخفیانه عضوحزب توده بود، بهانه‌ای یافته ودستور چاپ عکس راداده بود.

سرنوشت سردبیری که تیتر «امام آمد» و «شاه رفت» را منتشر کرد چه شد؟/ رحمان هاتفی که بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ‌‌چاپ شدن تصویر امام خمینی(ره) درصفحه اول کیهان(7شهریور57) پس ازسال‌ها ممنوع‌التصویری زلزله‌ای درفضای سیاسی ایجاد کرد. رحمان هاتفی(معاون سردبیر کیهان)که مخفیانه عضوحزب توده بود، بهانه‌ای یافته ودستور چاپ عکس راداده بود. 

هاتفی ۵ سال بعداز انقلاب،بازداشت و در زندان اوین درگذشت یا خودکشی کرد.

اما روایت ها درباره هاتفی بسیار است.  دردی‌ماه 1357 یک تیتر در روزنامه‌های «اطلاعات» و «کیهان» ثبت شد که با تمام سادگی‌اش، یک تاریخ را در خود داشت. روزنامه‌ی «اطلاعات» در بهمن‌ماه 1357 با تیتر «امام آمد» تاریخ دیگری را به ثبت رساند.

در دی‌ماه 1357 یک تیتر در روزنامه‌های «اطلاعات» و «کیهان» ثبت شد که با تمام سادگی‌اش، یک تاریخ را در خود داشت. روزنامه‌ی «اطلاعات» در بهمن‌ماه 1357 با تیتر «امام آمد» تاریخ دیگری را به ثبت رساند.

با گذشت ۴۱ سال از انقلاب اسلامی ایران و با این‌که بیشتر خاطرات آن‌زمان بارها مرور شده‌اند، اما در مقایسه، به‌صورت خاص از ماجرای این دو تیتر کمتر سخن گفته شده است؛ اما چند سال پیش یک روزنامه‌نگار قدیمی روزنامه‌های اطلاعات و کیهان، خاطرات خود را از این دو تیتر گفته‌اند.

 «مینو بدیعی» که آن‌ زمان روزنامه‌نگاری در کیهان بود، تیتر «شاه رفت» را منتسب به «رحمان هاتفی» می‌داند. او در صفحه‌ی شخصی‌اش چند سال پیش  نوشته بود: رحمان هاتفی روزنامه‌نگار و گزارشگر برجسته روزنامه کیهان در دهه 40 و اواسط دهه 50 و معاون سردبیر و سردبیر کیهان در مقطع انقلاب سال 57، یکی از ناشناخته‌ترین روزنامه‌نگاران برجسته ایران است.

این روزنامه‌نگار و سردبیر برجسته و بسیار آگاه که در دوران پرتلاطم سال 57، مدیریت و هدایت تحریریه جوان و بسیار پر‌شور سال‌های 56 و 57 را برعهده داشت، یک فعال سیاسی، انقلابی، خوش‌فکر و روزنامه‌نگار برجسته‌ای بود که به ا‌عتقاد من، به‌عنوان یک گزارشگر قدیمی مطبوعات، هرگز نظیر او را در روزنامه‌های ایران نه دیده‌ایم و نه توانسته‌ایم از نعمت وجود چنین سردبیری بهره‌مند شویم.

این حرف گزافه‌ای نیست درباره «رحمان هاتفی» و شاهکارهای مطبوعاتی او باید کتاب‌ها نوشته شود و تنها به این بسنده می‌کنم که تیتر «شاه رفت» که تیتر 84 سیاه روزنامه، در 26 دی‌ماه 1357 بود، متعلق به رحمان هاتفی است که با هماهنگی با مرحوم غلامحسین صالح‌یار سردبیر وقت روزنامه اطلاعات در دو روزنامه مهم آن دوران، کیهان و اطلاعات نقش بست و به‌عنوان یک تیتر تاریخی و جاودانه در تاریخ مطبوعات ایران پابرجا ماند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر