کد خبر: 101658
A

منوچهر متکی: پرونده ایران در دولت اصلاحات به شورای امنیت رفت/ سردار سلیمانی پوتین را متقاعد کرد که در منطقه حضور داشته باشد

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه در دولت هشتم پرونده ما به شورای امنیت رفت، گفت: آن زمان به دلیل عدم تمکین غرب در دولت تصویب شد که غنی سازی را شروع کنیم و همان موقع غربی ها گفتند که اگر چنین کاری کنید ما پرونده شما را به شورای امنیت می بریم.

منوچهر متکی: پرونده ایران در دولت اصلاحات به شورای امنیت رفت/ سردار سلیمانی پوتین را متقاعد کرد که در منطقه حضور داشته باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه در سومین شب از ویژه برنامه «پلاک دیپلمات» بسیج دانشجویی شریف گفت: دیپلامات ما در خارج از کشور مثل یک دیده‌بان در جبهه است. اگر این دیدبان مرعوب بشود و بترسد از سلاح های دشمن و تعداد و تاکتیک های دشمن، گزارشی که به فرمانده خودی می دهد مبتنی بر تسلیم و سازش خواهد بود.

متکی اظهار داشت: بنده در حدود ۶ سالی که در وزارت خارجه بودم یکی از راهبردهایی که دنبال می کردم این بود که روسیه باید ظرفیت های خودش را در برابر یکه تازی امریکا در منطقه به کار بگیرد. این یکی از اهدافی بود که من قرار داده بودم. 

وی در ادامه با اشاره به اتفاقات منطقه و سفر سردار سلیمانی به مسکو افزود: سردار سلیمانی در راستای همین سیاست آقای پوتین را متقاعد می کند که باید در منطقه حضور داشته باشد. وقتی روسیه این تصمیم را گرفت من یک مصاحبه‌ای کردم و گفتم که اگرچه روسیه ۱۲ سال دیر آمد اما کار درستی کرد.

وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به مذاکرات ایران با امریکایی‌ها درباره عراق افزود: ما آمدیم در دبیرخانه با شهید سلیمانی این مذاکرات را شبیه سازی کردیم. نتیجه مذاکرات ما که در دوره جورج بوش بود باعث شد که اوباما در انتخابات بگوید که اگر من رئیس جمهور شوم ۲۰۱۱ از عراق بیرون می روم.

 

وی اضافه کرد: دو سال پایانی دولت هشتم یک پرونده ای به نام هسته‌ای برای ایران درست کردند. دولت هشتم برای حل مسئله هسته ای یک راهی انتخاب کرد. آخر آمدند پیشنهاد کردند به رهبر انقلاب که ما باید غنی سازی را تعلیق کنیم تا آنها راستی آزمایی کنند.

متکی تصریح کرد: قریب به دو سال ما همه چی را متوقف کردیم. حتی می گفتند که شما در بحث های دانشگاه‌تان باید تجدید نظر کنید. اینها یک پکیج به دولت هشتم دادند که همه چیز درونش بود به جز غنی سازی و در همان دولت تصویب شد که ما غنی سازی را شروع کنیم چون غربی ها تمکین نکردند.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: همان موقع غربی ها گفتند که اگر چنین کاری کنید ما پرونده شما را به شورای امنیت می بریم اینگونه تصور می شود که دولت نهم باعث شد که پرونده ایران به شورای امنیت برود در حالیکه این تصمیم در دولت هشتم گرفته شد.

وی گفت: ما در مذاکرات برجام وقتی که ورود کردیم تصوراتمان این بود که کار تمام است و برای اینکه کارمان را بسیار مهم جلوه بدهیم آمدیم گفتیم آب و نانمان و همه کارهایمان به برجام بستگی دارد. با این نگاه خوش بینانه رفتیم سراغ برجام.

متکی تصریح کرد: در دولت هشتم پرونده ما به شورای امنیت رفت. دولت نهم نمی توانست آن مسیر را ادامه ندهد. ما غنی سازی را ادامه دادیم. وقتی این کار جلو رفت طبیعی بود که غربی ها هم کار خودشان را انجام بدهند. من همان موقع در مصاحبه ها می گفتم ما یک گزینه‌مان این است که بیاییم دست بکشیم. البته آن موقع برخی این نگاه را داشتند که الان برخی از آنها پناهنده امریکا شدند. 

وی افزود: این ها چند قطع نامه در شورای امنیت تصویب کردند از جمله قطع نامه ای که به فصل ۷ منشور برمی گردد. ولی آنها ایران را می شناختند. ایران کشوری نبود که تصمیم بگیرند با آن بجنگند.

وزیر اسبق امور خارجه اظهار داشت: آقایان یکبار در دوره اصلاحات اول و یکبار در دوره اصلاحات دوم یک حرف بی پایه زدند که اگر ما نمی آمدیم جنگ می شد! چند بار رهبری پاسخ دادند که آن چیزی که مانع جنگ می شود مقاومت مردم است.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر