کد خبر: 101674
A

محمدرضا خباز: تصویب طرح شفافیت آراء، دست نمایندگان دورو و ریاکار را آشکار می‌کرد

نماینده ادوار مجلس: نمایندگان این مجلس مدعی بودند که می‌‌خواهیم در بودجه این مسائل را جبران کنیم نهایتا اما بودجه را به گونه‌ای تنظیم کردند که اگر واقعا بودجه با همین ترکیب به تصویب می‌رسید به ادعای اکثریت قریب به اتفاق اقتصاددانان کشور، یک ضربه سنگینی به مردم تحمیل می‌شد.

محمدرضا خباز: تصویب طرح شفافیت آراء، دست نمایندگان دورو و ریاکار را آشکار می‌کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا خباز نماینده اصلاح طلب سابق مجلس در پاسخ به این سوال که شعارزدگی مجلس یازدهم تا چه حد موجب کاهش شأن و جایگاه مجلس شده و چرا نمایندگان اصولگرا به شعارهای انقلابی خود از جمله طرح شفافیت آراء، رأی مثبت ندادند؟ گفت: مجلس یازدهم چند شعار داشت یکی از شعارهای اصلی آن این بود که به مردم وعده داد مبنی بر اینکه اگر ما به مجلس راه پیدا کنیم ارزانی را به کشور ارزانی و ارائه خواهیم کرد شاهد بودیم که با انتخاب مجلس یازدهم نه تنها چیزی ارزان نشد بلکه قیمت‌ها چند برابر شد.

او افزود: نمایندگان این مجلس مدعی بودند که می‌‌خواهیم در بودجه این مسائل را جبران کنیم نهایتا اما بودجه را به گونه‌ای تنظیم کردند که اگر واقعا بودجه با همین ترکیب به تصویب می‌رسید به ادعای اکثریت قریب به اتفاق اقتصاددانان کشور، یک ضربه سنگینی به مردم تحمیل می‌شد. بنابراین همین بودجه‌ای که به تعبیر بنده، آن را شخم زده بودند تصویب نکردند. بنابراین اولین شعار که مهمترین شعارشان بود را عملی نکردند در حالی که همین رأی حداقلی را به دلیل همین شعارها به دست آورده بودند.

خباز ادامه داد: در واقع بر این باورم که شعارهایشان از ابتدا نادرست بود به بیانی دیگر نه تنها نادرست بود بلکه عوام فریبانه بود. به هر حال این اتفاق در کشور رخ داده و مجلس در شعار اصلی‌اش که همان رفع مشکلات اقتصادی بود متاسفانه ناکام ماند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: نکته بعدی شعارهای سیاسی آنها بود. در واقع شعار سیاسی‌ این مجلس این بود که به دنبال شفافیت آراء بودند اما غافل از این بودند که رأی به شفافیت آراء دادن که از نظر بنده اصل خوبی است، به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند بلکه شفافیت در همه چیز باید باشد. بنابراین نماینده مجلس چون نماینده مردم است و با رأی مردم روی کار می‌آید هیچ چیز را نباید از مردم پنهان کند مگر مسائل امنیتی و مهم کشور که ممکن است مورد استفاده دشمنان این سرزمن قرار بگیرد، در غیر این صورت نباید چیزی از مردم پنهان کنند.

او بیان کرد: درباره شفافیت آراء، در بهمن ماه سال گذشته، در جایی حضور داشتم که در آنجا جوانی برخاست و از کاندیداها تعهد می‌گیرد مبنی بر اینکه شما اگر رأی آوردید باید حتما به شفافیت آراء پایبند باشید بنده در اینجا عرض کردم این کاری که شما انجام می‌دهید به کجا وابسته هستید؟ چه تضمینی برای این موضوع وجود دارد و از سوی چه مجموعه ای، ماموریت دارید از همه کاندیداها تعهد خطی بگیرید که شفافیت آراء داشته باشند؟ سوال را بی پاسخ گذاشتند اما اگر این رأی می‌آورد به نوعی دست بسیاری آشکار می‌شد به این دلیل که برخی نمایندگان در اینجا شعاری می‌دهند اما وقتی به حوزه انتخابیه شان که می‌روند سخن دیگری مطرح می‌کنند.

خباز ادامه داد: به بیانی دیگر نمایندگان شعارهای اقتصادی و سیاسی یا اجتماعی و فرهنگی برای جلب نظر آنهایی که آنها را به مجلس فرستادند سر می‌دهند اما در حوزه انتخابیه شان که می‌روند و در آنجا هم با کمترین رأی انتخاب شدند مردم گریبانشان را می‌گیرند که چرا به این طرح رأی ندادید؟! در واقع به جای اینکه به مسائل جزئی و مهم بپردازند به مسائل غیرمهم می‌پردازند از این رو مردم آنها را زیر سوال قرار می‌دهند مبنی بر اینکه چه دلیلی برای رأی‌شان به فلان طرح و لوایح چه بود؟! چون نمایندگان در حوزه انتخابیه شان جوابی ندارند از این رو این طرح را رد کردند. چراکه آنها می‌خواهند به دو گونه بازی کنند یک بازی آشکار و یک بازی پنهان.

این نماینده پیشین مجلس اشاره کرد: تصویب طرح شفافیت آراء، دست افراد دورو و ریاکار را آشکار می‌کرد از این رو این طرح شفافیت در مجلس رد شد.

او با اشاره به آثار منفی رد این طرح اظهار کرد: از جمله مهمترین آثار منفی رد طرح شفافیت این است که روی اعتماد مردم اثر نامطلوبی دارد . در انتخابات مجلس 98، نمایندگان با کمترین آراء مورد تصور انتخاب شدند اگر اعتماد کمی وجود داشت مجلسی ها می‌توانستند با رفتارشان و پایبند بودن به قولهایی که دادند اعتماد مردم را به مجلس افزایش بدهند که این کار را نکردند. در نتیجه اعتماد مردم نسبت به قوه مقننه کمتر کردند و اگر باز هم قرار باشد برای انتخابات ریاست جمهوری از مردم بخواهند پای صندوق بیایند یقینا مردم خواهند گفت که اعتمادی به آنها ندارند چون به ادعاهای انقلابی شان عمل نکردند چراکه انقلابی بودن یعنی راستگو و درستکار و پایبند به ارزش های اسلام و انقلاب. نمی‌توان سخنی گفت و اما در عمل کار دیگری انجام داد.

منبع: عصرایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر