کد خبر: 101680
A

فریدون مجلسی: سفر قالیباف به روسیه تمرین ریاست جمهوری است/ آقایان فکر می کردند پوتین در عمل انجام شده قرار می‌گیرد و قالیباف را به حضور می پذیرد

فریدون مجلسی گفت: به نظر من این سفر هم عرف در جمهوری اسلامی ایران است و دور زدن دستگاه دیپلماسی و در عین حال تمرین ریاست جمهوری توسط آقای قالیباف.

فریدون مجلسی: سفر قالیباف به روسیه تمرین ریاست جمهوری است/ آقایان فکر می کردند پوتین در عمل انجام شده قرار می‌گیرد و قالیباف را به حضور می پذیرد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدباقر قالیباف و سفرش به مسکو در صدر اخبار است. به هرحال ارسال یک پیام مهم از طریق رئیس مجلس آن هم در شرایطی که همین 10 روز پیش وزیرخارجه از روسیه برگشته است؛ موضوع ساده‌ای نیست و از سوی برخی دور زدن دستگاه دیپلماسی تلقی می‌شود. البته برخی نیز با توجه به مسبوق به سابقه بودن مراودات دیپلماتیک خارج از چارچوب وزارت خارجه و از طریق علی‌اکبر ولایتی یا علی لاریجانی این امر را طبیعی و ناشی از قرار داشتن دولت در ماه‌های پایانی می‌دانند.


همین دوگانگی هم سبب شد شاهد دو سری واکنش قابل توجه به مساله باشیم. مثلا روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد انجام این سفر را یک اتفاق مهم و توام با پرستیژ سیاسی برای قالیباف می‌داند و علی رغم حواشی عدم دیدار با پوتین معتقد است که «هر چه باشد حتی با عدم برگزاری این دیدار هم سفیر شدن محمد باقر قالیباف اتفاقی بسیار مهم برای او است.»


از سوی دیگر حامیان قالیباف در فضای مجازی هشت «معتمد نظام» می‌زنند و سعی دارند که حواشی ایجاد شده را به نحوی تحت الشعاع قرار دهند و از قضا این رویکردشان مورد پسند بخش دیگری از اصولگرایان نیست. مثلا سایت نزدیک به جبهه پایداری «رجانیوز» دست به کار شده و در انتقاد از قالیباف و حامیانش می‌نویسد: «سفر قالیباف به مسکو و انتقال پیام رهبرانقلاب به پوتین در حاشیه‌ این سفر و سپس لغو دیدار مستقیم وی با پوتین به دلیل پروتکل‌های بهداشتی کاخ کرملین از سوی منتقدین رئیس مجلس مورد تمسخر قرار گرفته و از سوی دیگر توسط تیم مشاوران و نزدیکان قالیباف به مانوری برای کسب اعتبار سیاسی تبدیل شده است. ... برخی اغراق‌گویی با هشتگ معتمدنظام به گونه‌ای است که گویا اگر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نبود رهبرانقلاب هیچ فردی را برای انتقال پیام به مسکو نداشته و شخص ایشان از محتوای پیام مهمتر بوده است!»


این سایت اصولگرا در ادامه انتقادهای خود آورده است: «مشخص نیست چرا نزدیکان قالیباف به خود اجازه می‌دهند برای کسب وجهه سیاسی برای رئیس مجلس اخبار مهم، راهبردی و حاوی پیام‌های بین‌المللی را به بازی سیاسی تقلیل دهند. ... به نظر میرسد رئیس مجلس باید در مقابل چنین حاشیه‌ سازی‌هایی بایستد و مانع از تکرار این اشتباهات و کسب اندوخته سیاسی از موقعیت‌های مهم بین‌المللی شود.»
جدای از ارمغان سیاسی این سفر برای قالیباف، این سوال مطرح است که در این سفر دستگاه دیپلماسی دور زده شده یا اینکه طبق عرف در نظام جمهوری اسلامی ایران عمل شده است؟


فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین به این سوال پاسخ داد و گفت: « به نظر من این سفر هم عرف در جمهوری اسلامی ایران است و دور زدن دستگاه دیپلماسی و در عین حال تمرین ریاست جمهوری توسط آقای قالیباف».


وی در پاسخ به اینکه آیا لغو دیدار با پوتین به زیان قالیباف است یا آنطور که حامیان وی تلاش می‌کنند با هشتک‌هایی مثل معتمد نظام بیان کنند، به سود اوست؟ گفت: « قبل از بررسی سود و زیان قالیباف از این حواشی باید به این نکته توجه داشت که وقتی می‌گویند دیدار لغو شد که دعوتی از سوی پوتین صورت گرفته باشد و دیدار با او در برنامه باشد. نه اینکه فکر کنند چون قالیباف به آنجا رفته، پوتین در عمل انجام شده قرار می‌گیرد و او را به حضور می‌پذیرد. او رئیس جمهور سومین قدرت نظامی دنیا است. رئیس جمهور بزرگترین کشور دنیا و ثروتمندترین کشور بالقوه جهان، رئیس جمهور یک کشور با منابع و ظرفیت‌های بالا است که او را در آینده به یک ابرقدرت اقتصادی شماره یک تبدیل خواهد شد».


مجلسی افزود: «ضمنا روابط ایران و روسیه مثل رابطه اسرائیل و آمریکا نیست که هر وقت نتانیاهو دلش می‌گیرد به آمریکا برود و این او باشد که رئیس جمهور آمریکا را دور بزند و در پارلمان سخن بگوید. ما چنین نسبتی با روسیه نداریم بنابراین طبیعی است که از نظر پروتکل و تشریفات معمول نیست که قالیباف انتظار داشته باشد مورد پذیرش در حد سران کشورها قرار بگیرد».


وی همچنین درباره آثار سیاسی این ماجرا برای قالیباف، گفت: «به نظر من این مساله اثر چندانی در موقعیت قالیباف ندارد. درست است که قالیباف یک کاندیدای انتخاباتی به نظر می‌رسد اما در این باره نیز اراده دیگری اثرگذار است. شاید مجموعه نظام به طور کلی به این نتیجه برسد که بهتر است قالیباف با این حواشی رئیس جمهور نشود اما نمی‌توان گفت که این قضیه به طور مشخص تاثیری در آینده سیاسی قالیباف دارد».

منبع: ازادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر