کد خبر: 101757
A

فعال سیاسی اصولگرا: خاتمی موافق تحریم انتخابات نیست/ شورای نگهبان خیلی به حرف‌های اصلاح‌طلبان افراطی توجه نمی‌کند/ بدنه اصلی اصلاحات تاجزاده را جدی نمی‌گیرد

یک فعال رسانه‌ای اصولگرا گفت: آقای خاتمی هیچگاه موافق تحریم انتخابات نبوده است و حتی به یاد داریم در انتخابات مجلس هفتم یا مجلس نهم که اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کرده بودند، او رأی داد و در تمام این‌ سال‌ها هم سعی کرده است که با قلم، حرف یا هر اقدام دیگری انتخابات را پرشور کند.

فعال سیاسی اصولگرا: خاتمی موافق تحریم انتخابات نیست/ شورای نگهبان خیلی به حرف‌های اصلاح‌طلبان افراطی توجه نمی‌کند/ بدنه اصلی اصلاحات تاجزاده را جدی نمی‌گیرد

به گزارش دیده بان ایران؛ بیژن مقدم گفت: سخنانی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات که اخیرا از سوی برخی اصلاح‌طلبان تندرو بیان می‌شود، نوعی از باج‌خواهی است.

 

اخیرا برخی از اصلاح‌طلبان بر گزاره «عدم شرکت در انتخابات» تأکید می‌کنند؛ البته آنها این موضوع را منوط به برآورده نشدن شرایط دلخواه‌شان می‌کنند. برای مثال اخیرا محسن آرمین در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» گفته است که: «لزوما نباید در انتخابات شرکت کرد. طبعا احزاب اصلاح‌طلب نمی‌توانند در انتخاباتی که از پیش نتیجه آن مشخص است، نقش جوری جنس را بازی کنند. کسانی که به نام اصلاح‌طلب پذیرفته‌اند نقش گندم‌نمای جوفروش را بازی کنند، خود را رسوا خواهند کرد». مشابه این سخن را سعید حجاریان چندماه پیش از انتخابات مجلس یازدهم با عنوان «مشارکت مشروط» مطرح کرد که در آن زمان بسیاری گفتند که او می‌خواهد بار دیگر طرح تحریم انتخابات را کلید بزند. با جمع این سخنان به نظر می‌رسد طیف رادیکال جریان اصلاحات بنا دارد اگر خواسته‌هایش در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ محقق نشد، دیگر اصلاح‌طلبان را به سمت تحریم هدایت کند. اما آیا بدنه اصلی اصلاحات چنین موضوعی را می‌پذیرند؟

 

بیژن مقدم درباره این موضوع گفت: «سخنانی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات که اخیرا از سوی برخی اصلاح‌طلبان تندرو بیان می‌شود، نوعی از باج‌خواهی است. آنها می‌خواهند با تهدید به تحریم حالا با عنوان عدم مشارکت در انتخابات بگویند اگر شرایط بر وفق مرادمان پیش نرود، اگر هر آن‌چیزی که می‌خواهیم را به دست نیاوریم و اگر نامزد رادیکالمان تأیید صلاحیت نشود، در انتخابات حاضر نمی‌شویم که در واقع تهدید به تحریم انتخابات است».

 

او ادامه داد: «البته این را هم بگویم که این طرح مورد اقبال عموم اصلاح‌طلبان نیست و صرفا عده‌ای محدود و افراطی چنین نظری را مطرح می‌کنند. برای مثال آقای خاتمی هیچگاه موافق تحریم انتخابات نبوده است و حتی به یاد داریم در انتخابات مجلس هفتم یا مجلس نهم که اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کرده بودند، او رأی داد و در تمام این‌ سال‌ها هم سعی کرده است که با قلم، حرف یا هر اقدام دیگری انتخابات را پرشور کند. فارغ از همه انتقادهایی که به او وارد است اما به هر حال سابقه‌اش نشان می‌دهد که اهل تحریم نیست».

 

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا اطرافیان افراطی خاتمی می‌توانند او را به سمت تحریم ببرند، بیان کرد: «خیر، تصور نمی‌کنم آقای خاتمی به سمت تحریم هدایت شود. مجموع اصلاح‌طلبان هم چنین نظری ندارند و اتفاقا آنها هم بر انتخابات۱۴۰۰ حساب باز کرده‌اند و خودشان تصور می‌کنند دستشان در انتخابات خالی نیست».

 

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا گزاره تحریم از سوی برخی اصلاح‌طلبان برای فشاروارد کردن به شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌هاست یا خیر، خاطرنشان کرد: «شاید این‌طور باشد اما شورای نگهبان چارچوب‌های خودش را دارد و خیلی به حرف‌های اصلاح‌طلبان افراطی توجه نمی‌کند. بدنه اصلی اصلاحات هم امثال تاجزاده را جدی نمی‌گیرد. واقعیت این است که تندروهای اصلاح‌طلب در اقلیت هستند و سخنانی که مطرح می‌کنند بیشتر محفلی است تا نظری غالب در جریان اصلاحات».

 

مقدم در پایان درباره شانس هریک از جناح‌های سیاسی گفت: «با عنایت به شرایط فعلی که ماحصل عملکرد ناکارآمد دولت است، اصلاح‌طلبان شانسی برای پیروزی ندارند و اگر اتفاق خاصی تا انتخابات رخ ندهد، بعید است آنها بتوانند اقبال عمومی را ازآنِ خود کنند. مردم می‌دانند که اصلاح‌طلبان مسئول وضع موجود هستند زیرا دولت آقای روحانی برآمده از حمایت بی‌دریغ آنها بود».

 

منبع: نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر