کد خبر: 101763
A

سردار حسین دهقان: من فقط یک فرد نظامی نیستم، دانشگاهی هستم/ چرچیل، دو گول و آیزنهاور هم افسران نظامی بودند/ ما از آمریکا تضمین می خواهیم

سردار حسین دهقان مشاور مقام معظم رهبری در گفت و گویی به تشریح مواضع کشورمان درباره رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به ایران پرداخت.

سردار حسین دهقان: من فقط یک فرد نظامی نیستم، دانشگاهی هستم/  چرچیل، دو گول و آیزنهاور هم افسران نظامی بودند/ ما از آمریکا تضمین می خواهیم

به گزارش دیده بان ایران به نقل از روزنامه گاردین،  سردار حسین دهقان از مشاوران مقام معظم رهبری ایران در گفت و  گویی با این روزنامه دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را  ادامه سیاست های بین المللی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا دانست و هشدار داد که تهران در حال آماده سازی اقداماتی تلافی جویانه برای مجبور کردن آمریکا به تغییر مسیر دیپلماتیکش است.

سردار دهقان گفت که واشنگتن در جایگاهی نیست که برای بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته ای پیش شرط تعیین کند و خواستار تضمینی برای این شد که آمریکا در صورت بازگشت به این توافق،  باز هم آن را ترک نخواهد کرد. 

او در این راستا اظهار کرد: دولت بایدن از دیپلماسی،  چندجانبه گرایی و تعامل در عرصه بین المللی و بازگشت به پایبندی به تعهدات بین المللی اش حرف زده بود. اگرچه، هنوز از دولت جدید شاهد همان سیاست هایی هستیم که از تیم ترامپ دیدیم و این شامل عدم لغو تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران،  ادامه دادن به بلوکه کردن عایدی نفت ایران در بانک های خارجی هستیم و این در حالی است که ما به این پول برای مبارزه با بیماری همه گیر کرونا نیاز داریم. در کل،  این به معنای تداوم ترامپیسم در روابط بین المللی است. 
دهقان گفت که ایران از نوزدهم فوریه،  تاریخی که ایران برای کاهش دسترسی بازرسان دیده بان هسته ای سازمان ملل به تاسیسات هسته ای معین کرده است، رویه دیپلماسی را تغییر خواهد داد و تاکید کرد که ایران خواستار جبران خسارت آسیب های ناشی از اثر تحریم های این کشور خواهد شد. 

او در باره مخالفت دولت قبلی آمریکا با دریافت وام ایران از صندوق بین المللی پول گفت: ما برنامه داشتیم که این وام را صرف مبارزه با بیماری همه گیر کووید-۱۹، خرید دارو و تجهیزات پزشکی کنیم.  این به عنوان یکی از اعضای اصلی صندوق بین المللی پول،  حق ما است. 

سردار دهقان افزود: رویکرد آمریکا موجب شده است ملت ما به آن ها اعتماد نکنند. بنابراین، ما می خواهیم تضمینی دریافت کنیم که آمریکا باز هم توافق را نقض نخواهد کرد. آمریکایی ها در جایگاهی نیستند که برای بازشگت شان به میز مذاکره شرط تعیین کنند. آن ها از توافق تخطی کردند، بنابراین برای بازگشت شان به مذاکرات،  ابتدا باید تحریم های یک جانبه و غیرقانونی علیه ایران را لغو کنند و به تعهداشان عمل کنند.  سپس ما فرصت این را خواهیم داشت که درباره مسائل پیرامون خسارات و هزینه های به بار آمده به خاطر خروج آمریکا از برجام مذاکره کنیم. 

این مقام کشورمان همچین نقش داشتن اروپا به عنوان میانجی بین تهران و واشنگتن را رد کرده و گفت که از زمان خاویر سولانا دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹، اتحادیه اروپا هویت متمایزش را از دست داده است و  «واضح بگویم که اروپایی ها دیگر واقعا موضعی مستقل از آمریکا ندارند». 

سردار دهقان در واکنش به این سوال که کاندیدا شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران نشانه ای از نظامی کردن امور جامعه ایران است یادآور شد که چرچیل، دو گول و آیزنهاور که همگی افسران پیشین نظامی بودند، برای ریاست دولت های غیرنظامی انتخاب شده بودند و افزود: من فقط یک فرد نظامی نیستم. دانشگاهی هستم،  عمدتا در مراکز غیرنظامی تدریس کرده ام،  در بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاست خارجی مشاور بوده ام. مدیر بسیاری اط نهادهای اقتصادی بوده ام. تمام ویژگی های یک فرد نظامی را هم در زمینه دقت و وقت شناسی، مدیریت، کار تیمی و ریکردهای هدف مند دارم. 

او علاوه بر این تاکید کرد که انتخابش به منزله حکمرانی بر ایران توسط حزبی نظامی نخواهد بود. 

سردار دهقان در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد روابط بهتر ایران با عربستان سعودی را می تواند پیش بینی کند، نقل قولی از لرد پالمرستون نخست وزیر قرن نوزدهمی انگلیسی آورد و گفت: ما متحدانی همیشگی و دشمنانی ابدی نداریم. منافعمان هستند که همیشگی و دائمی اند و پیروی از این منافع وظیفه ما است. 

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر