کد خبر: 101937
A

فلاحت پیشه: برخلاف ترامپ، بایدن می تواند پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد/ فناوری نظامی هسته‌ای ظلم به ملت و کشور است/ وزارت خارجه باید اظهارات «علوی» را تکذیب می کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت:در طول تاریخ ایران بیشترین آسیب‌هایی که به ملت و منافع ایران وارد شده است، از ناحیه همین بیان مواضع به شکل خلق الساعه‌، نسنجیده و فاقد پشتوانه عملی بوده است. به عبارتی دیگر مواضعی که تصمیم نبوده و کاملا اتفاقی بیان شده است. ببینید در خصوص مسائل مهم ابتدا باید تصمیمی اتخاذ ‌شود و سپس جوانب مختلف و فرصت‌‌ها و سود و زیان آن تصمیم سنجیده شود و در نهایت به واسطه یک مسئول اعلام شود.

فلاحت پیشه: برخلاف ترامپ، بایدن می تواند پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد/  فناوری نظامی هسته‌ای ظلم به ملت و کشور است/  وزارت خارجه باید اظهارات «علوی» را تکذیب می کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ حشمت‌ الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس دهم در خصوص اظهارات وزیر اطلاعات مبنی بر احتمال تجهیز ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای، گفت: واقعیت قضیه این است که چنین اظهاراتی نه به منافع ملی ایران کمکی می‌کند و نه به رفع مسائل بین‌المللی؛ به ‌هرحال کشورهای ضد ایران به شکل کاذب ما در مقابل جامعه بین الملل قرار داده‌اند.

او ادامه داد: در خصوص اظهارات آقای علوی باید بگویم که من از صحبت های ایشان تعجب کردم، ایشان شخصیتی منطقی هستند. چنین اظهاراتی آن هم با بیان یک مثال خیلی ضعیف تحت این عنوان که اگر گربه‌ای در کنجی گیر بیفتد، چنگ می زند، نشان می‌دهد که این گفتار در واقع پیش بینی نشده بوده است.

فلاحت‌پیشه اظهار داشت: به هر حال در دنیای سیاست، مواضعی که توسط سیاستمداران بیان می شود، اثری جدی خواهد گذاشت. از این رو صحبت ها می‌بایست با دقت و براساس اعتناء به اصل تحلیل محتوا، بیان شود یعنی حتی برداشت هایی که از کلام آنها می‌شود مهم است و مواضع سیاستمداران بر روی منافع ملی اثر خواهد گذاشت.

او افزود: در طول تاریخ ایران بیشترین آسیب‌هایی که به ملت و منافع ایران وارد شده است، از ناحیه همین بیان مواضع به شکل خلق الساعه‌، نسنجیده و فاقد پشتوانه عملی بوده است. به عبارتی دیگر مواضعی که تصمیم نبوده و کاملا اتفاقی بیان شده است. ببینید در خصوص مسائل مهم ابتدا باید تصمیمی اتخاذ ‌شود و سپس جوانب مختلف و فرصت‌‌ها و سود و زیان آن تصمیم سنجیده شود و در نهایت به واسطه یک مسئول اعلام شود.  ولی در ایران ما بعضا می بینیم که برخی از مسئولان موضعی را به صورت خلق‌الساعه و آنی و به صورت سخیف و ضعیف، اعلام می کنند و کشور باید تاوان این رفتار را بدهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس دهم گفت: ایران بارها اعلام کرده است که برای تولید سلاح هسته‌ای منع فقهی وجود دارد. از طرفی رفتن به سمت بمب هسته‌ای و این قبیل مسائل، جزو سیاست و راهبرد ایران نیست و هیچ وقت تصمیمی برای این قضیه اتخاذ نشده است. بنده به عنوان کسی که تمام تأسیاست هسته ای کشور را از استخراج تا تولیدِ بیست درصدی دیده‌ام، گواهی می دهم که به هیچ وجه برنامه ایران برنامه غیرمسالمت آمیز نیست. موضعی که آقای علوی گرفته‌اند، هزینه‌هایی زاید به کشور تحمیل می کند.

او تصریح کرد: درست در ایامی که به هر حال مناسبات هسته ای ما بر روی یک لبه تیغ قرار گرفته، یعنی یک قسمت آن چالش و قسمتی دیگر پایان تحریم و تنش زدایی است، چنین صحبت هایی هزینه‌ بر است. به هرحال بر سر نوع تعامل با ایران در دنیا چالش وجود دارد. برخلاف زمان ترامپ که سعی می کرد اجماعی برای این چالش ایجاد کند، برای آقای بایدن امکان ایجاد اجماع برای دیپلماسی و حتی اجماع بر سر اینکه پرونده ایران مسیر سال ۲۰۰۶ را طی کرده و به شورای امنیت ارجاع داده شود، فراهم است.

این استاد دانشگاه گفت: در چنین شرایطی نباید بهانه  به دست طرف مقابل داد. ایران می تواند فناوری هسته ای خود را در ۷۰۰ رشته علمی، فناوری و صنعتی گسترش بدهد همانطور که بعد از توافق برجام این اقدامات صورت گرفت. اینکه به آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهد داده شود که ایران برنامه‌اش مسالمت آمیز است، بخشی از سیاست کشور است؛ با یک سخنرانی این سیاست عوض نمی شود اما تاوان زیادی به کشور تحمیل می‌کند.

او ادامه داد: در شرایطی که کسی مثل نتانیاهو و صهیونیست ها به دنبال این هستند تا نشان دهند که ایران به ساخت بمب هسته‌ای نزدیک شده است، چنین اظهاراتی بر گفته آنها صحه می‌گذارد. از طرفی دیدیم که با صحبت های آقای علوی، بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم دچار انحراف در موضع شد.

فلاحت پیشه گفت: بنده به عنوان کسی که بارها از فعالیت هسته‌ای ایران، با علم به اینکه فناوری ما فناوری غیر نظامی است دفاع کرده‌ام و معتقد هستم که فناوری نظامی هسته‌ای ظلم به ملت و کشور جمهور اسلامی ایران است اما فناوری مسالمت آمیز که در ۷۰۰ رشته علمی، فناوری و صنعتی کشور ما را به مرحله های‌ تک و یا تکنولوژی برتر می رساند، لازم است. ما تا به حال به واردات بخش‌هایی از این تکنولوژی به خارج وابسته بوده‌ایم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس دهم تأکید کرد: بنابراین جا داشت که وزارت امورخارجه در قالب یک بیانیه رسمی و سازمان انرژی اتمی ایران در قالب بیانیه فنی، این موضوع را تکذیب می کردند. در چنین شرایطی استدلال اینکه با ترساندن دیگران می‌توان به سمت دیپلماسی پیش رفت، معمولا نتیجه نمی دهد. جمهوری اسلامی ایران کشوری است که فناوری لازم را برای هرگونه تولید هسته‌ای به دست آورده اما هیچ وقت به سمت تولید بمب هسته‌ای نرفته است. ما برای تولید بمب هسته ای با بن بست فقهی مواجه هستیم.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: چنین اظهاراتی در گذشته هم سابقه داشته است. در زمان آقای احمدی نژاد، در شرایطی که کشور بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار در طول هشت سال نفت فروخته بود و این می توانست پشتوانه‌ اعتباری عظیمی برای ورود به مرحله توسعه باشد، صرفا به خاطر یک سری اظهار نظرهای بی پشتوانه که توسط رئیس جمهور وقت صورت گرفت، عملا دنیا علیه ایران تحریک شد و پولی که باید صرف توسعه کشور در مناسبات خارجی گسترده می شد، تبدیل به تورم و نقدینگی گسترده در کشور شد و هنوز مردم ما تاوان آن را می دهند.

فلاحت پیشه گفت: دنیا دیپلماسی را برای ایران انتخاب کرده و به مسیر ترامپ پایان داده است. اما طبیعتا هر نظمی مخالفینی دارد. بخشی از حامیان گذشته الان به عنوان مخالفان نظم جدید عمل می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند که دیپلماسی شکل نگیرد. چنین اظهار نظرهایی فقط موضوع آنها را تقویت و دیپلماسی را تضعیف می کند. باید از این اظهارنظرها پرهیز کرد.

او در ادامه گفت: البته درست است که کشور ما گام ‌هایی در جهت کاهش تعهدات خود برداشته است اما این موضوع به هیچ وجه به معنای نزدیک شدن به بمب هسته‌ای نیست، بلکه به معنای تأمین آن دسته از نیازهایی است که ایران نگران است با شکست دیپلماسی نتواند تأمین کند. رفتن به سمت سوخت بیست درصد هم از این قضیه مستثنی نبود  و ایران براساس تجربه گذشته عمل کرد.

فلاحت پیشه افزود: زمانی که آرژانتین با فشار آمریکا از دادنِ سوخت بیست درصد برای نیروگاه ۵ مگاواتی تهران که عمدتا مصرفِ پزشکی و تحقیقاتی دارد، خودداری کرد،  ایران مجبور شد به سمت تامین سوخت بیست درصد برود.

او با تأکید بر اینکه حوزه فناوری هسته ای به بخش بنیادی صنعت ایران تبدیل شده است، گفت: برای کشوری که در افق چشم انداز ۱۴۰۴ اعلام کرده است که قدرت اول اقتصادی، فناوری است بدون فناوری هسته‌ای نمی تواند این کار را انجام دهد. گرچه این موضوع به معنای رفتن به سمتی انحرافی تلقی می‌شود لذا من معتقدم  که باید این مسیر را اصلاح کرد. هرچند این به معنای توجیه رفتار مقامات آمریکایی نیست.

حشمت اله فلاحت پیشه در پایان گفت: معتقدم که  نتیجه وقت‌کشی بایدن و آمریکایی‌ ها در پایان دادن به تحریم‌های برجامی، شکل گیری مباحث افراطی در ایران است. اگرچه این مباحث افراطی پایه و پشتوانه  تصمیم سیاسی ندارد، اما فضا را به گونه‌ای ملتهب می کند که به هر حال دیپلماسی در آن ضرر خواهد کرد. متأسفانه هنوز فکر سیاسی آمریکایی‌ها دچار نوعی کهولت سیاسی ناشی از سالها چالش است و این واقعیت را درک نمی‌کنند؛ واقعیتی که اوباما آن را درک کرده بود اما الآن معاونان همان دولت، وقت‌کشی می کنند و این موضوع سبب می‌شود که شرایطی شکل بگیرد که در آینده حتی مدیریت این موضوع برای تیم بایدن هم قابل انجام نباشد.

منبع: مدارا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر