کد خبر: 102005
A

خانه ملت یا ستاد انتخاباتی؟/ در مجلس انقلابی یازدهم چه خبر است؟

ورود برخی نمایندگان به مباحث انتخاباتی- سیاسی این روزها برای بهارستان حاشیه‌ساز شده‌ است.

خانه ملت یا ستاد انتخاباتی؟/ در مجلس انقلابی یازدهم چه خبر است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ حاشیه‌های مجلس یازدهم از روزهای نخست جلوتر از متن آن حرکت کرده. ورای رفتار‌های حاشیه‌ساز برخی نمایندگان اما این روزها موضوع دیگری بر این روند دمیده است آن هم سودای وارد کردن بهارستان به کارزار انتخاباتی 1400است که هم مغایر وظایف نمایندگی است و هم جایگاه ملی مجلس.

اخیرا جمعی از نمایندگان به کارزارهای انتخاباتی وارد شده‌اند و با تقلیل جایگاه مجلس به ستاد‌های انتخاباتی برای حمایت از برخی کاندیداهای بالقوه انتخابات 1400طومار تهیه کرده‌اند. در این میدان برخی نمایندگان جریان پایداری در مجلس از هفته گذشته بحث جمع‌آوری امضا ذیل دعوتنامه‌ای برای حضور ابراهیم رئیسی در این کارزار انتخاباتی را کلید زده‌اند و همچنان به‌دنبال جمع‌آوری امضا ذیل این طومار هستند.

خانه ملت یا ستاد انتخاباتی ؟

اقدامی که در همان گام اول واکنش جمعی از نمایندگان را به‌دنبال داشت وآنان این اقدام را به دور از جایگاه ملی خانه ملت تعبیر و توصیف کردند، اعتراضی که سبب شد دوشنبه گذشته نشستی با حضور بیش از 40تن از نمایندگان موافق و مخالف این اقدام پایداری‌ها در کمیسیون اصل 90 مجلس برگزار و موضوع بررسی شود. در این نشست رأی قاطبه شرکت‌کنندگان عدم‌ورود مستقیم مجلس به مباحث انتخاباتی بود چرا که ورود و حمایت مجلس از یک کاندیدا را به دور از جایگاه نظارتی و ملی مجلس دانستند و تأکید کردند که اگر کاندیدای مورد نظر در انتخابات ورود کند و رأی هم کسب کند درنهایت مجلس به‌دلیل حمایتی که از او داشته و دارد از نقش نمایندگی مردم منحرف خواهد شد. بر این اساس پیگیری‌های خبرنگار همشهری در این جلسه پر بحث و جدل در نهایت رأی به دوری مجلس از مباحث انتخاباتی داده شد، رأیی که خیلی زود از سوی برخی نمایندگان فراموش شد و به رغم تصمیم گروهی و جمعی‌ عمل کردند، درنشست دیروز بهارستان جمعی از نمایندگان وابسته به جریان پایداری روند جمع‌آوری امضا برای دعوت از رئیسی در انتخابات را ادامه دادند و باز هم مورد اعتراض منتقدانشان قرار گرفتند.

سیلی عنابستانی و ادامه ماجراهای خط‌ ویژه

مجلس در حالی عزم ورود و نقش‌آفرینی در عرصه انتخابات را دارد که مطالبه عمومی و مردمی از آنها فهرست بلندبالایی است که ورود انتخاباتی آنها در انتهای این فهرست هم قرار نخواهد گرفت. از جمله این مطالبات عمومی ارائه پاسخی قانع‌کننده‌ به افکار عمومی در ماجرای اخیر نماینده سبزوار است. به رغم این انتظار اما سکوت مجلس در قبال ماجرای علی‌اصغر عنابستانی، ‌نماینده سبزوار سبب شکل‌گیری موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی شده و عدم‌اعلام موضع هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره این ماجرا به‌رغم وعده رئیس این هیأت و حتی رئیس مجلس است.

به‌نظر می‌رسد مجلس اولویتی برای رسیدگی به این موضوع ندارد. اظهارنظرهای نمایندگان شاهد این ادعاست و برخی از آنها در گفت‌وگو با رسانه‌ها و در پاسخ به سؤالات گویا سعی می‌کنند این اتفاق را به‌دست فراموشی بسپارند. اما فارغ از واکنش مجلس، منتقدان تأکید کردند که رفتار عنابستانی نیز در این اتفاق و پس از آن، نشان از بی‌توجهی به ‌شأن مجلس و جایگاه نمایندگی داشت. او ابتدا ماجرا را از اساس تکذیب کرد و رفته‌رفته و با انتشار تصاویر از محل حادثه کارش به عذرخواهی رسید.

پس از این هم خبر مجوز عبور از خط وی‍ژه برای نمایندگان، بار دیگر موجی از انتقادات را به‌وجود آورد. عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این‌باره نوشت: «سیلی به سرباز مجوز لازم ندارد؟» البته اعضای هیأت رئیسه مجلس یازدهم این خبر را تکذیب کردند و آن را مرتبط با مجلس دهم دانستند. محمدباقر قالیباف نیز در همان ساعات نخست حادثه در توییتی نوشته بود که «درصورت احراز تخلف، هیأت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.» اما با توجه به مواضع نمایندگان، درباره برخورد «بدون مسامحه» با عنابستانی ابهامات زیادی وجود دارد.

نظارت مجلسی بر اظهارنظرها

نمایندگان مجلس برای استفاده از ابزارهای نظارتی خود نیز درگیر حاشیه‌ها هستند. از به مجلس کشاندن وزیر اطلاعات برای به‌کار بردن عبارت «گربه» برای ایران گرفته تا فراخواندن وزیر ارتباطات به‌دلیل موضع سیاسی او.

مجلس یازدهمی‌ها می‌خواهند ‌آذری‌جهرمی را هم بابت آنچه «تحریف مکتب امام» و «اظهارنظر در حوزه سیاست خارجی» می‌‌دانند به مجلس بکشانند. جهرمی در مراسم آغاز بهره‌برداری از اینترنت و شبکه ملی اطلاعات ۱۵۵روستای زنجان و درست یک روز بعد از سفر قالیباف به روسیه گفته بود: «کشور نیازمند توسعه است، ولی اگر نتیجه توسعه این باشد که کاخ‌ها از جاهایی بیرون بزند و کوخ‌هایی وجود داشته باشد، ارزش ندارد. چرا که نتیجه توجه و سربرآوردن کاخ‌ها، وابستگی به کاخ‌هاست، حالا چه بخواهد این کاخ، کاخ سفید باشد، چه کرملین.» او حالا باید در روزهای آینده به سؤالات نمایندگان در مجلس درباره اظهارنظر خود پاسخ دهد؛ اتفاقی که اگر رخ دهد ممکن است بار دیگر منجر به حاشیه‌ها و جنجال‌هایی در بهارستان شود و به مجادله دولت و مجلس دامن بزند.

منبع: همشهری

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر