کد خبر: 102046
A

نماینده مجلس: دولت در اصلاحیه بودجه ۴۰ هزار میلیارد از هزینه‌ها کم کرده است/ قیمت نفت را هم به ۵۰ دلار رسانده است/ ارز ۴۲۰۰ در بودجه هست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: در اصلاحیه جدید لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت۴۰ هزار میلیارد از هزینه‌ها کم کرده است.

نماینده مجلس: دولت در اصلاحیه بودجه ۴۰ هزار میلیارد از هزینه‌ها کم کرده است/ قیمت نفت را هم به ۵۰ دلار  رسانده است/  ارز ۴۲۰۰ در بودجه هست

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات اصلاحات صورت گرفته لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط دولت، اظهار داشت: اصلاحاتی که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ انجام داده دارای دو تغییر عمده است.

* دولت ۵۳ هزار میلیارد را به اوراق اضافه کرده است

وی افزود: اصلاحات عمده، تغییراتی است که به جهت نامه رهبر معظم انقلاب پیش آمد که دولت در این راستا ۵۳ هزار میلیارد را به اوراق عملا اضافه کرده است که به جهت حذف جداول تبصره ۴ بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: دولت در این اصلاحیه ۴۰ هزار میلیارد از هزینه‌ها کم کرده که این هم نقطه مثبت این تغییرات است.

زنگنه در خصوص واقعی کردن منابع نیز گفت: در این راستا با توجه به افزایش قیمت نفت در اصلاحیه تقریبا موضوع نفت را دولت مورد اصلاح قرار داده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این که نمایندگان چه تصمیمی برای کلیات لایحه بودجه داشته باشند، باید بررسی بیشتری صورت گیرد؛ چراکه شب گذشته در اختیار نمایندگان قرار گرفت.

*دولت  بودجه عمومی را به ۸۵۴ هزار میلیارد رسانده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین یادآور شد: بنده فکر می‌کنم اصلاحاتی که انجام شده در راستای دغدغه‌های مجلس بوده (اعم از واقعی کردن منابع و کاهش ۴۰ هزار میلیاردی دولت) مورد قبول نمایندگان بوده و در نهایت بودجه عمومی را به ۸۵۴ هزار میلیارد رسانده است. یعنی ۵۳ هزار میلیارد به اوراق اضافه کرده و از طرفی هم ۴۰ هزار میلیارد از هزینه‌ها کاهش داده، در مالیات‌ها هم حدود ۵​ هزار میلیارد به سقف منابع مالیاتی اضافه کرده است.

دولت در اصلاحیه بودجه، ۴۰ هزار میلیارد تومان از هزینه‌ها کم کرده که این نقطه مثبت این تغییرات است

زنگنه بیان کرد: دولت قیمت نفت را ۴۰ دلار محاسبه کرده بوده و در این اصلاحیه آن را به ۵۰ دلار رسانده است.

 

وی در ادامه گفت: با توجه به افزایش قیمت نفت و پیش بینی که برای قیمت نفت در سال آینده می‌شود فکر می‌کنم این هم اقدامی تقریبا در جهت شفافیت بودجه است لذا این چند اقدام مطلوب به نظر می‌رسد.

*دولت ارز ۴۲۰۰ را همچنان نگه داشته است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه سخنانش تصریح کرد: دولت ارز ۴۲۰۰ تومان را همچنان نگه داشته است اما مجدد این را تأکید کرده است که اگر ارز ۴۲۰۰ اثر خود را برای تأمین کالاهای اساسی برای مردم نداشته باشد دولت اجازه داشته باشد قیمت ارز ترجیحی را افزایش دهد.

زنگنه در پاسخ به این سؤال که در نهایت دولت بودجه را با چه ارزی محاسبه کرده است، افزود: نظر مجلس همان ارز نیمایی بود که دولت ۴ قیمت ارز در بودجه ارائه کرده که این از مواردی است که اکنون هم وجود دارد؛ یعنی در حال حاضر هم چند نرخی بودن ارز وجود دارد که این نیز از جمله مواردی است که از دغدغه‌های مجلس باقی مانده است.

*دولت بودجه را بر اساس ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه کرده است

وی بیان کرد: دولت بودجه را بر اساس ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بسته، اما در همه موارد با این مقدار محاسبه نشده است، یعنی دولت در یک جا ارز ترجیحی را با ۴۲۰۰ تومان محاسبه کرده است و در جایی دیگر منابع حاصل از صادرات نفت را در تبصره یک آورده که با ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه کرد و در جای دیگر درآمد حاصل از برداشت صندوق توسعه را با ارز نیمایی محاسبه کرده و در جای دیگر هم ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان آورده است یعنی عملا ما ۴ نرخ ارز را در بودجه همانند لایحه‌ای که در ابتدا تقدیم شد داریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنانش در باره تبصره ۱۴ و موضوع یارانه‌ها، بیان کرد: در تبصره ۱۴ تغییرات خیلی جزئی صورت گرفته، منابعی که در یارانه‌ها تغییر کرده بود که تلفیق آن را افزایش داده بود به خاطر چند منابع جدید بود که عبارت بودند از تغییر ارز ترجیحی و ارز نیمایی و همچنین افزایش  حقوق  گمرکی.

وی در همین راستا بیان کرد: دولت حقوق گمرکی را همچنان با ارز ترجیحی محاسبه می‌کند، اما یک بندی را آورده که نرخ عوارض گمرکی را تعدیل کند، اما اشاره نکرده که این تعدیل به چه سمتی است لذا اگر ما این دو تا را بخواهیم به نظر دولت برگردانیم، یعنی اصلاحیه دولت را قبول کنیم و تلفیق از نظر خود برگردد، عملا منابع تبصره ۱۴ هم کم می‌شود لذا یارانه‌ها هم بالطبع با رقم‌هایی که قبلا کمیسیون تلفیق با ۲۴۰ هزار تومان برای دهک‌های پایین بسته بود، حذف خواهد شد.

* دولت تقریبا بخش قابل توجهی از دغدغه‌های مجلس را حل کرده است

زنگنه در ادامه سخنانش با ارزیابی خود در باره نظر نمایندگان برای رأی‌گیری درباره کلیات لایحه بودجه اصلاحی دولت گفت: جمع‌بندی بنده این است که دولت تقریبا بخش قابل توجهی از دغدغه‌های مجلس را حل کرده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در خاتمه تصریح کرد: شاید بتوانیم بگوییم ۵۰ درصد از دغدغه نمایندگان در لایحه اصلاحی حل شده است؛ حال مابقی موارد را باید در صحن جمع‌بندی کنیم اما پیش بینی بنده این است که نمایندگان با کلیات لایحه اصلاحی دولت موافقت کنند با این شرط که مابقی اصلاحات نیز در کمیسیون تلفیق و جزئیات در صحن اعمال شود.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر