کد خبر: 102213
A

رونمایی «مهدی چمران» از عمق اختلاف اصولگرایان/ جبهه پایداری را دعوت می‌کنیم، اما نمی‌آید/ جامعه روحانیت مبارز پدرخوانده اصولگرایان نیست/ عملکرد نمایندگان مجلس به ما ربطی ندارد

نایب‌رئیس شورای نیروهای انقلاب گفت: زمان‌بندی ما از شهریور ماه تنظیم شد و ساختار جدیدی به وجود آوردیم که اجرای آن مشکل است، اما قاعدتا می‌تواند ساختاری باشد که حضور و نظرات مردم در آن بیشتر لحاظ شود.

رونمایی «مهدی چمران» از عمق اختلاف اصولگرایان/ جبهه پایداری را دعوت می‌کنیم، اما نمی‌آید/ جامعه روحانیت مبارز پدرخوانده اصولگرایان نیست/ عملکرد نمایندگان مجلس به ما ربطی ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ نایب رئیس شورای مرکزی ائتلاف نیرو‌های انقلاب درباره جزئیات جلسات و برنامه‌های شورای ائتلاف و انتخابات گفت.
 

چهار انتخابات در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود که جناح‌ها، احزاب و تشکل‌ها، مشغول برنامه ریزی و رایزنی و برگزاری جلساتی برای آن هستند. یکی از رایزنی‌های همیشگی در هر انتخاباتی، ائتلاف‌های انتخاباتی است که در بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان که یکی از موتور‌های محرک هر انتخابات بوده‌اند با عناوینی چون میزبانی جامعه روحانیت مبارز و مجمع کنگره ملی انجام می‌گیرد.

 

با مهدی چمران نایب رئیس شورای مرکزی ائتلاف نیرو‌های انقلاب و رئیس سابق شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم تا از حال و هوای جلسات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و برنامه‌های انتخاباتی آنان باخبر شویم.

 

جزئیات جلسات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب


*جلسات شورای ائتلاف الان در چه سطحی دنبال می‌شود؟

 

شورای ائتلاف کار خود را بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی شروع کرد و مرتبا هم جلسات اجرایی، دبیرخانه و سایر برنامه‌های خود را ادامه داده‌اند. تمام ساز و کارها و نحوه کار انتخاباتی را خیلی تکمیل‌تر از دوره قبل برنامه ریزی کرده و الان در حال اجرای آن در استان‌ها هستند و در چند استان، نام نویسی مجامع را هم شروع کرده‌ایم.

 

زمان‌بندی ما از شهریور ماه تنظیم شد و ساختار جدیدی به وجود آوردیم که اجرای آن مشکل است، اما قاعدتا می‌تواند ساختاری باشد که حضور و نظرات مردم در آن بیشتر لحاظ شود. علاوه بر اعضای ثابت دبیرخانه که دائم مشغول هستند و برنامه ریزی می‌کنند، جلساتی هم داریم که در مورد این موضوع بحث می‌شود. امور استان‌ها هفته‌ای چند جلسه در استان‌های مختلف برگزار می‌کند که این موارد را باید تبیین و تنظیم کند؛ فعالیت‌هایی هم در فضای مجازی در حال انجام است.

 

برای شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر برنامه داریم

*در خردادماه چهار انتخابات داریم، این برنامه ریزی‌ها برای هر چهار انتخابات است یا به دو انتخابات اصلی یعنی شورای شهر و ریاست جمهوری محدود می‌شود؟

 

یکی از آن‌ها انتخابات ریاست جمهوری است و دیگری انتخابات شورا‌ها که کار ما را گسترده کرده است. ما در دوره‌های گذشته، شورا‌های ائتلاف و مجامع را در استان‌ها شکل داده‌ایم، اما به شهر‌ها نیامدیم، این دفعه به خاطر شورا‌های شهر باید به شهر‌ها هم بیاییم. البته فعلا برای شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر برنامه ریزی شده است.

 

برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، برنامه ریزی زیادی نشده است، چون موازی با انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌پذیرد و آن جا‌هایی که ضرورت دارد، شورای ائتلاف می‌تواند راحت تصمیم گیری کند. باید توجه داشت که اگر ساختاری برای شکل گیری کار انتخاباتی به وجود بیاید، باید بتواند برای همه انتخابات‌ها فعالیت کند.

 

*برای انتخابات ریاست جمهوری به شخص خاصی رسیده اید؟

 

هنوز روی مصادیق کار نکرده‌ایم. توجه به آن است که از بین مردم و مجامعی که شکل می‌گیرد از جمله مجمع شهری، شهرستانی، استانی و بعد مجمع مرکزی و بزرگ یا همان کنگره ملی، انتخاب‌ها انجام ‌شود، به این صورت که مردم از بین کسانی که در مجمع نام نویسی کرده‌اند، انتخاب کنند و بعد مراحل دیگر طی شود.

 

احمدی نژاد می‌گفت اگر من نبودم دلار سی هزار تومان می‌شد که این اتفاق هم افتاد


*معیار‌های شما برای انتخاب افراد چیست؟

 

روی ویژگی‌ها زیاد کار شده و معیار جدیدی نمی‌توان مطرح کرد؛ افراد در درجه اول باید در مسائل اقتصادی تخصص داشته باشند و بعد شاخص‌ها در مسائلی مانند کارآمدی، توانمندی و محبوبیت اولویت بندی می‌شوند. برخی با استدلالی بی پایه در جوابِ اینکه چرا اینطوری شده است؟ می‌گویند که اگر ما نبودیم، اوضاع ده برابر بدتر می‌شد. محمود احمدی نژاد هم چنین استدلالی داشت و می‌گفت که اگر من نبودم، دلار سی تومن می‌شد که وقتی نبود این اتفاق افتاد.

 

این استدلال درستی نیست که ما اگر نبودیم، این طوری شده بود و اگر فلانی می‌آمد، بدتر می‌شد. باید توجه داشت که به یک چیز ناشناخته و مبهم حواله دادن منطقی نیست.

 

جبهه پایداری را دعوت می‌کنیم، اما نمی‌آید


*وضعیت تجمعات و حضور احزاب و تشکل‌ها در جلسات به چه صورت است؟

 

در استان‌ها مطابق رویکردی که در انتخابات مجلس داشتیم، احزاب و افراد حضور دارند؛ در شورای ائتلاف مرکزی هم همان‌ها را دوباره دعوت کرده ایم. تصمیمات در خصوص عزل و نصب افراد در شورای ائتلاف باید در شورای مرکزی تصمیم‌گیری شود. رسیدن به مصادیق شورا‌های شهر و روستا کار مشکلی است، اصرار داریم که شورا‌ها از سیاست زدگی بیرون بیایند و بیشتر جنبه تخصصی پیدا کنند.

 

قاعدتا همه افراد سیاسی هستند و یک دیدگاه و پایگاه سیاسی دارند، ولی نباید ملاک سیاسی بودن آنچنان پررنگ شود که شورا تبدیل به شورای سیاسی مثل مجلس شورای اسلامی شود؛ به همین دلیل برای اصلاح این رویکرد، در حال تدوین یک ساز و کار جدید هستیم.

 

*با جبهه پایداری توانستید به جمع بندی برسید؟

 

آن‌ها هنوز در دعوت‌هایی که کردیم، نیامده‌اند. برنامه داریم که ارتباطاتمان را بیشتر کنیم.

 

*جلسات، ذیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است یا ذیل جامعه روحانیت مبارز تعریف می‌شود؟

 

این جلسات به جامعه روحانیت ارتباطی ندارد. چون شورای ائتلاف بعد انتخابات مجلس، فعالیت خود را شروع کرده است و جامعه روحانیت از اواخر شهریور یا اوایل مهرماه کارش را شروع کرد. تشکیل مجامع استانی و همه این‌ها بر اساس همان ساختار قبلی است. شورای ائتلاف استان آنجا هست، ولی ما تکمیلش کردیم یعنی تعدادی از افراد را به آن اضافه کردیم که گسترده‌تر شود.

 

جامعه روحانیت مبارز نقش میزبانی را دارد نه پدرخواندگی


*برخی می‌گویند جامعه روحانیت مبارز می‌خواهد نقش پدرخواندگی جریان اصولگرا را بر عهده بگیرد، این حرف درست است؟

 

آنچه در اینجا تنظیم شده و در جلسه‌ای که جامعه روحانیت مبارز دعوت کرده شنیدم که آن‌ها نقش پدر را نمی‌خواستند، بلکه می‌گفتند نقش میزبان را داشته باشیم که همه را دعوت کنیم. آن‌ها کلمه میزبان را به جای محور می‌گفتند. ما برای اینکه تفکر پدر خواندگی ایجاد نشود، برعکس این قضیه عمل کردیم، یعنی برای تصمیم گیری از اعضای رده پایین نظرسنجی را آغاز می‌کنیم و تصمیمات را به بالا انتقال می‌دهیم.

 

شورای ائتلاف هم تا زمان تشکیل کنگره ملی وجود دارد. وقتی کنگره ملی در تهران شکل گرفت، اعضای این شورای ائتلاف فعلی مجدد باید انتخاب شوند.

 

شورای ائتلاف در فکر تشکیل کنگره ملی


*کنگره ملی چیست؟ امکان تشریح جزئیات آن وجود دارد؟

 

در شهر‌ها مجمع داریم. البته به خاطر کرونا و هم سهولت کار، مجازی برگزار می‌شود. در مجمع از همه کسانی که معتقد به این جریان هستند، دعوت می‌شود که شرکت کنند. ممکن است تعداد این افراد چند هزار نفر شود. این افراد بعد از آمدن به مجمع، باید شورای ائتلاف آن شهر را انتخاب کنند.

 

به دلیل بهتر و راحت‌تر شدن موضوع، گفته شد که هر ۱۵ تا ۲۵ نفر آنها، یک گروه تشکیل دهند. این گروه‌ها بیشتر از اقشار مختلف تشکیل شده‌اند. سپس سه نفر نماینده را از این ۱۵ نفر انتخاب کنند که یکی از آن‌ها خانم است، دیگری یک فرد جوان و شخص سوم هر کسی می‌تواند باشد. مجموع این گروه‌ها جمعیت یا گروهی حدود ۲۰۰ یا ۲۲۰ نفر را شکل می‌دهند که براساس جمعیت شهر‌های مختلف حدود مختلف را تعیین کرده‌ایم؛ جمعیت‌های ۲۲۰ نفری شورای ائتلاف شهر یا شهرستان را انتخاب می‌کنند که این شورای ائتلاف آن شهرستان می‌شود.

 

شورا‌های ائتلاف شهرستان، هر کدام یک دبیر و رئیس دارند. دبیر‌ها و رئیس‌ها دور هم جمع می‌شوند و در کنار نمایندگان احزاب و نمایندگان اقشار مختلف، شورای ائتلاف استان را شکل می‌دهند.

 

شورا‌های ائتلاف کل کشور و روسای ائتلاف شهرستان‌ها به اضافه نمایندگان احزاب کشوری که در تهران هستند، مجمع مرکزی یا کنگره ملی را شکل می‌دهند، جمع می‌شوند و تصمیم گیری در رابطه با مصادیق ریاست جمهوری در آنجا انجام می‌شود؛ این گروه همچنین شورای ائتلاف مرکزی را هم انتخاب می‌کنند؛ برنامه ریزی کردیم که این موضوع تا پایان سال عملیاتی شود.

 

شورا‌های استان‌ها شکل گرفته و شهرستان‌ها تقریبا تمام شده است و الان برای مجامع در حال نام نویسی هستیم، چون آن‌ها باید در سایت حضور پیدا کنند و معرف داشته باشند که بدانیم چه کسی هستند و از کجا آمده‌اند. بعد از نام نویسی به آن‌ها کدی بر اساس کد ملی داده می‌شود که فقط یک رای دهند و در یک استان شرکت کنند؛ این سامانه بسیار قوی و حساب شده است که چندین ماه برای طراحی، اجرا و عملیاتی کردن آن وقت صرف شده و اکنون در چند استان آن را عملیاتی کردیم؛ این سامانه به قدری خوب است که در کشور‌های دیگر که دم از لیبرالیسم و آزادی می‌زنند، نشنیدم سامانه‌ای به این صورت شکل گرفته باشد.

 

احزاب قوی نداریم / روی شخصیت‌های کاریزماتیک تاکید نشود


این سازماندهی باید قاعدتا در احزاب شکل گیرد، اما احزاب قوی نداریم که چنین چیزی را شکل دهند و بنابراین مجموعه احزاب و تشکل‌ها این کار را می‌کنند. در ابتدای کار دو تفکر وجود داشت، اول اینکه از همه احزاب استفاده شود و دیگری روی شخصیت‌های کاریزماتیک تاکید زیادی نشود، بلکه مجموعه‌ای از افراد توانمند را در شورای ائتلاف جمع کنیم.

 

حُسن این موضوع این است که بحث پدرخواندگی وجود ندارد و چون اعضای اصلی از پایین به بالا انتخاب شدند، حالت اینکه همیشه یک عده خاصی کار‌ها را انجام می‌دهند، نخواهد بود.

 

تمام تشکل‌ها حزبی نیستند، ممکن است افرادی از اقشار جهادی، فرهنگی، هنری و مذهبی بخواهند در مسائل سیاسی دخیل باشند. همه این‌ها شرکت داده می‌شوند. برای اقشار هم، کمیته‌های تخصصی درست کرده‌ایم؛ مثلا کمیته اقتصاد را تشکیل داده‌ایم که خود زیرمجموعه مفصلی دارد و حدود ۱۰ کانون را شامل می‌شود. کانون‌هایی مثل کارگران، اصناف و بازاریان؛ شکل گیری این کانون‌ها فقط برای انتخابات نیست، بلکه این کانون‌ها می‌توانند بعد از انتخابات هم به دولت و مجلس کمک کنند.

 

در حال حاضر این برنامه با نمایندگان مجلس در حال اجرا است، برای مثال کانون صنعت که زیر مجموعه کمیته اقتصاد است، در بحث صنایع و تولید با کمیته صنعت مجلس جلساتی دارند و نظرات صنعتگران و کسانی که با آن‌ها ارتباط داشتند را منتقل می‌کنند. این کمیته‌ها واسطه خوبی بین مردم با مجلس هستند، به خوبی می‌توان نتیجه پیشنهادات و مطالعات را به مجلس و دولت ارائه داد.

 

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره رفتار نمایندگان پاسخگو نخواهد بود


* ۸ ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد، مجلسی که اکثر اعضای آن با حمایت شورای ائتلاف رای آوردند. آیا شورای ائتلاف در قبال عملکرد این افراد، پاسخگو خواهد بود؟

 

شورای ائتلاف پاسخگو نیست، چون آنها منتخب مردم هستند، اما باید در کنار نمایندگان باشد. متاسفانه نتوانستیم آنچنان که باید کنارشان باشیم. هواپیمایی که از باند بلند می‌شود اولش کمی تکان می‌خورد، اما بعد که ارتفاع گرفت به پرواز طبیعی خود مشغول می‌شود. مجلس هم در حال رسیدن به حالت طبیعی خود است.

 

گفتیم که استان‌ها نماینده‌های خود را رصد کنند که آن نماینده چه فعالیت‌هایی در مجلس دارد و چه کار‌هایی باید بکند. آن‌ها به نمایندگان مثل مددکار کمک کنند نه اینکه از آن‌ها مدام چیزی بخواهند. متاسفانه یاد گرفتیم وقتی کسی نماینده می‌شود، مرتبا از او کار، پول، شغل، وام و جهیزیه بخواهیم. از نظر تخصصی باید به آن‌ها مشورت دهیم، چون او ممکن است فرصتی که برود روی تمام این مسائل مطالعه کند، نداشته باشد.

 

شورای ائتلاف به نمایندگان مجلس خط نمی‌دهد


*می‌توانیم بگوییم که شورای ائتلاف در تصمیمات نمایندگان مجلس نقش دارد و به آن‌ها خط دهی می‌کند؟

 

خط دهی نمی‌کنند و در حال حاضر ارتباط زیادی ندارند. کمیته‌های تخصصی با کمیسیون‌های مجلس ارتباطات تخصصی دارند، ولی نمایندگان مجلس خودشان برنامه ریزی و تصمیم گیری می‌کنند.

 

*خیلی‌ها به این مجلس نقد وارد وارد می‌کنند، علت این حجم از انتقادات آن هم در آغاز کار مجلس چیست؟

 

این کاملا غیر طبیعی است، چون به مجلس قبلی علاوه بر نقد، ایرادات فراوانی وارد بود. در مجلس دهم، نماینده سهم خود و پدرش را از انقلاب می‌خواست! نماینده مجلس باید برود و خود را فدا کند نه اینکه برای خودش چیزی به دست آورد.

 

مردم ناراحتیشان از مجلس قبلی را سر مجلس فعلی خالی می‌کنند


در مجلس دهم هر چیزی که می‌آمد به تصویب می‌رسید. اگر بحث خط دهی باشد، مجلس دهم را باید در نظر گرفت که وزیر را با آرای زیاد استیضاح کردند و صبح آن گفتند که دیشب به ما دستور داده شده که رای مثبت دهیم. مردم اعتنایی به این مجلس نداشتند، اما ناراحتی که از مجلس قبلی داشتند، سر مجلس جدید جبران می‌کنند.

 

قبل از آنکه مجلس جدید شکل بگیرد، گفته بودند که باید این مجلس را از روز اول بکوبیم. حتی از همان روز‌های اولی که می‌خواستند که رئیس انتخاب کنند، می‌دیدیم که با داد و فریاد، فضای رسانه ای کشور را علیه مجلس به هم ریختند. چند روز گذشت و گفتند چه کار کردید؟ اقتصاد چرا درست نشد؟ اقتصاد را باید کسی که دلار را بالا می‌برد و می‌گوید من می‌توانم پایین بیاورم، درست کند.

 

الان می‌بینیم که بورس چه وضعیتی دارد. مجلس که شرایط بورس را دید، بلافاصله وزیر دارایی و رئیس بورس را دعوت کرد؛ البته رئیس بورس استعفا کرد که وزیر اقتصاد از این مهلکه جان سالم به در ببرد و استیضاح نشود. این مجلس اگر بتواند کارایی خود را خوب نشان دهد، در انتخاب بعدی بسیار موثر خواهد بود، برخی می‌خواهند این تاثیرگذاری را کم کنند.

 

همان‌هایی که می گفتند اختیار نداریم حالا می‌گویند می‌توانیم قیمت دلار را به فلان قدر برسانیم


این مجلس که نیامده به جای دولت کار کند. همه اختیارات دست دولت است، الان هم می‌بینیم که همان‌هایی که می‌گفتند اختیار نداریم، می‌گویند که ما می‌توانیم ارز را به فلان قیمت برسانیم و از ذخایر خارجی استفاده کنیم!

منبع: YJC

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر