کد خبر: 102222
A

ظریف، علت سکوت «بایدن» در قبال ایران را تفسیر کرد

وزیر امور خارجه گفت: دولت نظرات خود را در مورد مصوبه مجلس با شفافیت اعلام کرد اما امروز‌ مصوبه‌، قانون‌کشور است و دولت خود را موظف به اجرای قانون می‌داند.

ظریف، علت سکوت «بایدن» در قبال ایران را تفسیر کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه هیأت دولت، اظهار کرد: دولت نظرات خود را در مورد مصوبه مجلس با شفافیت اعلام کرد اما امروز‌ مصوبه‌، قانون‌ کشور است و دولت خود را موظف به اجرای قانون می‌داند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در ۵ اسفند کاهش نظارت آژانس را داریم نه توقف آن، افزود: به قرارداد پادمان متعهد هستیم و آن را ادامه می‌دهیم. به عنوان یک اقدام داوطلبانه پروتکل الحاقی را در برجام اجرا کردیم و اکنون مجلس اعلام کرده که این اجرا را متوقف می‌کند. با آقای گروسی مشورت می‌کنیم و سازمان به آژانس اعلام کرده که به صورت رسمی از ۲۳ فوریه اقدامات داوطلبانه در اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‌شود . 

وی بیان کرد: یک نظارت‌های آژانس که در اکثر کشور‌های دنیا ادامه پیدا می‌کنند باید طرف مقابل ما در ۴+۱ و آمریکا به تعهدات خود برگردد. در بالاترین سطح کشور هم اعلام شده به مجرد اینکه آمریکا تحریم‌ها را بردارد و سایر اعضا به تعهدات خود عمل کنند دلیلی برای اقدامات جبرانی وجود ندارد و آن وقت می توانیم به اجرای پروتکل الحاقی مانند پنج سال قبل ادامه دهیم.

ظریف در خصوص حضور در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: از لطف همه دوستانم که به من محبت دارند متشکرم. جدیت لیست کابینه من به اندازه لیست کابینه کارتونی ای که کشیده بودند است. قصد جدی من این است که به انتخابات ورود نکنم. نه با مردم و نه با خداوند جدالی ندارم.

وی درباره  گفت وگوی تلفنی  رئیس جمهور  با رئیس جمهور سوییس نیز گفت: پیامی در تماس تلفنی آقای روحانی با رئیس جمهور سوییس پیامی منتقل نشده است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: من احساس می‌کنم سکوت بایدن نشان دهنده یک بحث داخلی در آمریکا است برخی از تیم آقای بایدن علی رغم شکست فشار حداکثری به دنبال بهره گیری از آن هستند.

ظریف در خصوص سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نیز گفت: ما شنیدیم که ایشان درخواست کرده که به ایران را سفر کند و زمانی که به ایران بیاید، طرف مذاکره ایشان همکاران ما در سازمان انرژی اتمی خواهند بود. ایشان چند سوال دارد که همکاران ما در سازمان انرژی اتمی تلاش می‌کنند نگرانی‌های ایشان را رفع کنند و این مسیر جدیدی که از ۵ اسفند شروع خواهد شد با کمترین نگرانی ادامه پیدا کند.

وی در خصوص بازگشت آمریکا به برجام نیز بیان کرد: ما معتقدیم در حال حاضر ما یک توافقی داریم که نتیجه مذاکرات دو ساله است و نیازی به مذاکره مجدد نیست و این توافق باید اجرا شود. اگر فکر می‌کنند که می‌توانند این توافق را تغییر دهند، اشتباه می‌کنند. خودشان مذاکره کردند؛ افراد دولت بایدن از کسانی بودند که در مذاکرات حضور داشتند. توافق به معنایی بده و بستان است؛ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باید بدانند که در آنچه که توافق شده مذاکره مجدد نیاز نیست.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر