کد خبر: 102297
A

مطهری: قانون اساسی قبل از بازنگریِ سال ۶۸ بهتر بود/اصل ۱۱۳ قانون اساسی درباره تفکیک قوا باید اصلاح شود

علی مطهری: با اشاره به اصلاحاتی که در سال ۶۸ در قانون اساسی اعمال شد، متن قبلی این قانون را بهتر عنوان کرد و افزود: در بازنگری مثلا تکلیف مساله صدا و سیما باید مشخص شود. اصلاح در اداره و نظارت بر صدا و سیما کار بسیار مشکلی شده است. همچنین اختلافی در تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی درباره تفکیک قوا و مسوولیت اجرای قانون اساسی وجود دارد مشکل ایجاد کرده است.

مطهری:  قانون اساسی قبل از بازنگریِ سال ۶۸ بهتر بود/اصل ۱۱۳ قانون اساسی درباره تفکیک قوا باید اصلاح شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی مطهری روز پنجشنبه در نوزدهمین کنگره حزب مردم سالاری با بیان اینکه مهم‌ترین مساله در انتخابات مشارکت بالای مردم است، گفت: همانطور که دیروز رهبر انقلاب اشاره کردند مشارکت بالا در انتخابات برای کشور بسیار مهم است. مخاطب اول ایشان مردم هستند آنها باید با همه انتقادات به وضعیت موجود، در انتخابات شرکت کنند و مخاطب دوم نهاد نظارت است که باید از سخت گیری بی‌جا خودداری کند و اگر کسانی به قانون اساسی انتقاد دارند و فساد اخلاقی و مالی ندارد احراز صلاحیت کند تا مردم مشارکت بالاتری داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس قبل اضافه کرد: کسانی که می‌گویند انتخابات را تحریم کنیم بدانند که این رفتار کارساز نیست. به هر حال مشارکت ۵۰ درصدی بوجود می‌آید و این تحریم‌های اینگونه نتیجه ای نخواهد داشت. هر مقدار مشارکت مردم بالاتر باشد انتخاب واقعی‌تر خواهد بود و مردم به یک فرد جامعی رای می‌دهند تا به پیشرفت و توسعه و سیاست خارجی فکر کند و این پیشرفت تا حد زیادی بستگی به سیاست خارجی دارد.

مطهری ادامه داد: باید رییس جمهوری به فکر حقوق ملت باشد مقابل ضایع شدن حق مردم ایستادگی کند و اهل مقابله با این نهاد و آن نهاد نباشد. حتی وقتی مسایلی برای کشور پیش می‌آید، برای مردم روشن کند و اگر حقوق مردم ضایع شد با مردم حرف بزند و اگر حادثه ای رخ داد آن را برای مردم توضیح دهد.

وی درباره نامزدهای انتخابات اظهار کرد: باید نیروهای خوب و متدین اصولگرا و اصلاح طلب را با هم به‌کار گرفت. در ابتدای دولت دوم تدبیر و امید، گفتم که رییس‌جمهوری با همه رقابتی که با دیگر نامزد اصولگرا داشت بهتر بود او را معاون اول می‌کرد و از همه نیروهای قوی استفاده می کرد تا کشور را به اتحاد برساند. اگر این کار را می کرد اینطور اصولگرایان به دولت حمله نمی‌کردند.

مطهری توصیه کرد: از نیروهای دو طرف استفاده کنید تا ائتلاف شود و رقابت های گروهی و جناحی ادامه نیابد. مردم باید به آرامش و گشایش اقتصادی برسند و ببیند انقلاب، رفاه و آسایشی برای آنان آورده است. امیدوارم به این اهداف برسیم.

وی درباره شرایط فعلی کشور عنوان کرد: شرایط جدیدی امروز برای کشور به وجود آمده است. رفتن ترامپ و تغییری که در آمریکا ایجاد شد شرایط جدیدی را بوجود آورده که می توانیم بگوییم برد بایدن یک پیروزی برای مردم ایران است و یکی از عوامل شکست ترامپ مقاومت ۲ یا سه ساله مردم ایران بود که او در سیاست خود درباره ایران شکست خورد.

این فعال سیاسی با اشاره به تغییری که در وضعیت منطقه رخ داده است، نوع برخورد با این تغییرات و مسایل منطقه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: نگوییم هیچ فرقی بین بایدن با ترامپ یا اوباما با ترامپ وجود ندارد. واقعا میان آنها تفاوت زیادی وجود دارد و باید از این فرصت استفاده و متناسب با رفتار امریکا عمل کنیم. نه اینکه در هر شرایطی بگوییم آمریکا استکبار جهانی است و تا نابودی آمریکا هیچ همکاری با آن نباید داشته باشیم.

مطهری یادآور شد: مسایل منطقه را باید زودتر از دیگران خودمان حل کنیم. اساسا هدف اصلی انقلاب را نباید فراموش کنیم. هدف ما این بود تا کشور نمونه اسلامی پیشرفته در ایران بوجود بیاوریم تا الگویی برای کشورهای اسلامی دیگر باشد تا از ما پیروی کنند. سیاست آزادی فلسطین و گسترش جهانی اسلام را دنبال کنیم. این موارد از اهداف انقلاب اسلامی است و رسیدن به این موارد هم راه دارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مردم باید احساس کنند به پیشرفت و رفاه رسیده‌اند و اینگونه به سمت انقلاب بیایند نه اینکه سختی‌های غیرضروری را تحمل کنیم که وضعیت آن روشن نیست.

مطهری افزود: بازنگری در قانون اساسی موضوع مهمی است که حزب مردم سالاری مدتی است آن را پیگیری می‌کند. مصطفی کواکبیان در دوره ای که در مجلس شورای اسلامی حضور داشت، این موضوع را پیگیری می‌کرد و امیدواریم به نتیجه برسد. باید توجه داشته باشیم که کیفیت این کار مهم است و در قانون اساسی اصول جدیدی داشته باشیم که به نفع مردم باشد.

این فعال سیاسی با اشاره به اصلاحاتی که در سال ۶۸ در قانون اساسی اعمال شد، متن قبلی این قانون را بهتر عنوان کرد و افزود: در بازنگری مثلا تکلیف مساله صدا و سیما باید مشخص شود. اصلاح در اداره و نظارت بر صدا و سیما کار بسیار مشکلی شده است. همچنین اختلافی در تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی درباره تفکیک قوا و مسوولیت اجرای قانون اساسی وجود دارد مشکل ایجاد کرده است. به طور کلی یکی از مشکلات امروز مداخلات نهادها در کار یکدیگر است البته بخشی به مدیریت اجرایی بر می‌گردد و بخشی مربوط به قانون اساسی است که می توان این اصلاحات را انجام داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر