کد خبر: 102404
A

حداد عادل: اصولگرایی با کثرت پدر روبروست

حدادعادل از اینکه جامعه روحانیت مبارز شورای وحدت به راه انداخته و شورای ائتلاف آنها را به هیچ گرفته گلایه کرد. پورمحمدی هم جواب او را اینگونه داد: برخی به پدرخواندگی حمله می کنند ولی می خودشان مخفیانه این مدل را پیگیری می کنند.

حداد عادل: اصولگرایی با کثرت پدر روبروست

به گزارش دیده بان ایران؛ اوضاع در جریان اصولگرا به شدت در هم ریخته است. در یک روز حداد عادل هم به احمدی نژاد حمله کرد، و هم به جامعه روحانیت مبارز.
او مدعی شده بود که نظام احمدی‌نژاد را تایید نمی‌کند. جریان احمدی نژاد هم با هشتگهای تند به او پاسخ دادند. اما نقطه عطف حرف های او جایی بود که از مشکل اصولگرایان پرده برداشت و گفت آنها با کثرت “پدر” مواجه هستند. اصولگرایان تاکنون مشکل تعدد نامزدها را با ساز و کار پدرخواندگی حل می‌کردند.

حدادعادل از اینکه جامعه روحانیت مبارز شورای وحدت به راه انداخته و شورای ائتلاف آنها را به هیچ گرفته گلایه کرد. پورمحمدی هم جواب او را اینگونه داد: برخی به پدرخواندگی حمله می کنند ولی می خودشان مخفیانه این مدل را پیگیری می کنند. واقعیت این است که تا امروز، این پدرخوانده ها دیگر کاندیداها را به نفع یک کاندیدا کنار می‌زدند. تا پیش از سال ۸۴ این جامعتین بود که برای آنها تصمیم گیری میکرد و همه نقش پدری این دو تشکل را پذیرفته بودند. سال ۸۴ رهپویان و ایثارگران مقدمه حذف جامعتین را با حرکت به سمت معرفی کاندیدای دیگر آغاز کردند. خروجی آن اتفاق احمدی‌نژاد بود که نه خواسته جامعتین بود و نه خواسته این دو حزب.
اختلافات در سال ۹۰ و مجلس نهم گسترده‌تر شد. در آن مقطع مصباح یزدی از جامعتین جدا شد و پایداری را به راه انداخت. حتی این اختلاف میرفت که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را نیز تجزیه کند.

در سالهای بعد نیز آنها با تشکیل شوراها و یا تشکل‌هایی مانند جمنا، جامعتین را کنار زدند. تا آنجا که در انتخابات سال ۹۸ جامعه روحانیت مبارز را حذف کردند.

حالا آنها با کثرت پدرهایی روبه رو شدند که هیچ کدام از فرزندان حرف آنها را گوش نمیکنند. نه احمدی نژاد حرف اصولگرایان را گوش می کند و نه شورای وحدت(جامعه روحانیت) به حرف شورای ائتلاف (تشکیلات حدادعادل) وقعی می نهد. پایداری هم هیچ کدام را قبول ندارد. تاکنون تنها چیزی که آن ها را متحد می‌کرد وجود جریان اصلاحات بود. علت اینکه این روزها اختلافات بیرون زده هم این است که اصولگرایان از تشکیل، و ترکیب جبهه اصلاحات ایران دچار واهمه شدند. تشکیل جبهه اصلاحات ایران روند اختلافات آنها را بیشتر و علنی تر کرده است شنیده ها حاکی از این است که آخرین جلسات وحدت آن ها وجود حضور همه بزرگان آن ها ) نتایج مطلوبی به همراه نداشته است.

اما اگر می خواهید بدانید پشت پرده همه این اختلافات چیست باید به طور خلاصه گفت: از قدیم هم اصولگرایان هیچ وقت حرف یکدیگر را گوش نمی کردند. تنها نقطه اتصال آنها به یکدیگر ، پیام هایی بود که هر گروهی در شبهای آخر منتهی به انتخابات، آورده و ادعا می‌کرد “کد” است که نشان می دهد مورد حمایت نظام است.
به این ترتیب دیگران را مجاب می‌کرد تا از مدل وحدت آنها پیروی کنند. این روند با انتقاد بدنه اصولگرا هم روبه‌رو بوده است. به طوری که آنها را با عنوان هایی چون “کدباز‌ها” که “شب انتخابات فعال می‌شوند”، مورد نقد قرار می‌دادند. اینگونه است که اصولگراها تبدیل به فرزندی شده‌اند که با کثرت پدر روبرو هستند و البته فرزندان هیچ کدام را به پدری قبول ندارد.

اما دلیل اصلی اینکه چرا آن ها چنین وضعیتی دارند، این است که در طول مسیر سیاست ورزی هیچ وقت به نظرات مختلف جریان خود احترام نمی‌گذارند. آنها در شرایط غیر انتخاباتی همه جریان را همچون یک پادگان اداره می کنند. از همین‌رو اختلافات درست در بزنگاه ها که انتخابات مهترین آنهاست، بروز و ظهور می کند
در مجموع می توان گفت تارسیدن “کد جدید” و “حامل کد جدید”، تشت و اختلاف در اصولگرایان روز به روز بدتر و تندتر خواهد شد.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر